Gå til innhold

Jeg vet ikke jeg..


lillemeg10

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg tør dette her, men jeg prøver. Jeg har bl.a. problemer med å akseptere meg selv (har et avvikende utseende), og tror jeg trenger hjelp. Problemet er at jeg søkte hjelp for to år siden hos psykolog, men vedkommende sa nesten rett ut at jeg ikke hadde noe å klage over...

Jeg tenker ofte på hvor enkelt det hadde vært å forsvinne fra denne verden, men jeg kan ikke gjøre det mot foreldrene mine, selv om jeg skulle ønske det. Så, jeg er rett og slett veldig i tvil om jeg virkelig trenger hjelp, eller om jeg bare er en som synest synd på seg selv og som ikke har noe å klage over.

Mange dager er helt greie, mens andre, som f.eks. i dag er fæle. Skulle ønske at jeg kunne snakke med noen, men tør ikke ta kontakt. Er heldig fordi jeg alltid har kunnet snakke med foreldrene mine, men de vet ikke hvor ille dett er, og jeg vil ikke fortelle dem at jeg faktisk tenker på å komme meg vekk fra denne verdenen.

Dette ble en veldig ustrukturert innlegg, men spørsmålet er vel om jeg bør søke hjelp.

Til opplysning er jeg tidlig i 20-åra, og er for tiden student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan hende at det kan være greit å få proffesjonell hjelp.

Men du må huske at en stor del av den hjelpen vil gå ut på å være uenig med deg. Å stille spørsmål ved dine tanker og holdninger.

Om du har et avvikenede utseende, som du selv sier, trenger du å få et realistisk syn på hvor stort eller lite dette avviket er. Deretter trenger du å få på det rene hvor mye dette i virkeligheten påvirker hvordan medmennesker forholder seg til deg. Hvilken praktisk og sosial betydning det har. Til sist må du lære deg en god strategi for å mestre eventuelle negative konsekvenser ditt avvik får for deg. (Det finnes helt sikkert flere ting som kunne tas med her.)

Du trenger altså en behandler som ikke stryker deg medhårs. Men en som virkelig vet hvordan h*n skal utfordre deg og riste tankene dine, slik at du blir i stand til å se ting med nye øyne.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...