Gå til innhold

Om å fortelle til legen..


nathalie20

Anbefalte innlegg

Jeg har en spiseforstyrrelse, går i selvhjelpsgruppe for denne.(I regi av IKS) Sammen med de jeg går i gruppen med har vi funnet ut at det vil være best for meg å komme meg til profesjonelle, altså begynne i terapi. Jeg har sopm mål til neste møte i gruppen og ta kontakt på ett eller annet vis, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem.

Jeg får angst ved tanken på å gå til fastlegen min, han vet ingenting om min spiseforstyrrelse. Jeg tør ikke sitte og snakke om noe som ikke er en fysisk plage fordi jeg er redd for å ikke bli tatt alvorlig eller at han skal tro jeg er en hypokonder eller noe. Jeg vet ikke hva jeg skal si eller hvordan jeg skal fremlegge at jeg ønsker å komme meg i terapi. Jeg sliter med en del andre psykiske ting også, depresjon (tror jeg?) og angst - men hva skal jeg si? Jeg vet at jeg trenger terapi, og jeg vil gjerne ha hjelp fordi jeg orker ikke dette på egenhånd mer. Jeg har vært en del hos legen det siste året pga forskjellige fysiske plager, men det er greit fordi det vises jo på meg. Det psyksiske er så mye vanskeligere. Jeg vet ikke hva jeg skal si eller noen ting, for at jeg skal bli tatt alvorlig og for at legen min skal gi meg rekvisisjon til en profesjonell terapeut. Kan noen vær så snill og komme med råd til meg? Jeg er forøvrig 22år og har strevet med spiseforstyrrelse i en del år nå. Det er først det siste 1-1,5året jeg har turt å åpne meg om det for noen som helst.

Kan noen hjelpe meg slik at jeg kommer meg til legen for å be om rekvisisjon? Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bare bestemme deg for å snakke med fastlegen din. Du kan si til vedkommende omtrent det samme som det du skrev her. De fleste leger har ikke motforestillinger mot å viderehenvise pasienter som sliter med spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare bestemme deg for å snakke med fastlegen din. Du kan si til vedkommende omtrent det samme som det du skrev her. De fleste leger har ikke motforestillinger mot å viderehenvise pasienter som sliter med spiseforstyrrelser.

Jeg har egentlig bestemt meg for å prate med fastlegen, men jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal formulere meg.. Hvor mye jeg trenger å fortelle legen? Hva jeg skal si osv..... *flaut*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig bestemt meg for å prate med fastlegen, men jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal formulere meg.. Hvor mye jeg trenger å fortelle legen? Hva jeg skal si osv..... *flaut*

Hei Nathalie!

Du trenger egentlig ikke å si så mye til legen. Du kan si at du trenger en henvisning, og så trenger du egentlig ikke å si så mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skrive ned det du vil si ordrett, og lese det høyt. Evt. lage notater i stikkordform.

Du kan også skrive et brev til legen på forhånd, og be om at legen leser det før du har time der.

Det viktige er ikke om du føler deg brydd, det går over. Det viktige er at du får riktig hjelp.

Håper det går greit hvordan du enn gjør det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...