Gå til innhold

Hvordan gå ned i vekt på Zyprexa..


Gjest Mat Glad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Det sier seg vel selv. Spis mindre, eller tren mer.

Høres ut som du vet hva du snakker om! Det er jo hele poenget at det ikke er så lett å spise mindre når man går på slik medisin. Har samme problemet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Har hørt at mye av vekten skyldes vann i kroppen. Du kan jo prøve å drikke vanndrivende te el.l.

En annen ting som kanskje hjelper å bevege seg litt mer. Har selv lagt på meg 6 kilo av remeron så jeg kjenner problemet. Så har jeg hatt en stillesittende sommer. Har begynt å trene nå to ganger i uken så jeg håper at jeg ser resultater til jul.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mat Glad

Har hørt at mye av vekten skyldes vann i kroppen. Du kan jo prøve å drikke vanndrivende te el.l.

En annen ting som kanskje hjelper å bevege seg litt mer. Har selv lagt på meg 6 kilo av remeron så jeg kjenner problemet. Så har jeg hatt en stillesittende sommer. Har begynt å trene nå to ganger i uken så jeg håper at jeg ser resultater til jul.

Mvh

Jeg trente ikke før jeg begynte på zyprexa. Men nå trener jeg ofte. Likevel veier jeg 11 kg mer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest selvfølge

Høres ut som du vet hva du snakker om! Det er jo hele poenget at det ikke er så lett å spise mindre når man går på slik medisin. Har samme problemet selv.

Jeg har brukt medisinen selv og fikk enorm matlyst som førte til vektøkning. Så jeg sluttet med den. Dersom en foretrekker å fortsette til tross for denne bivirkningen MÅ en ikke gi etter for matsuget. Dersom en spiser mer må en isåfall trene bort de overflødige kaloriene.

Enkelt og greit. Man får ingenting gratis..bortsett fra overvekta da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over flere år hatt et stort vektproblem grunnet medisinbruk. De siste 3 mnd har jeg gått ned 18 kg, mye ved hjelp av en medisin som heter Topimax.

Det er opprinnelig en epilepsi-medisin som nå også brukes som stemnisgsstabiliserende med på linje med orfiril, tegretol og lamictal.

Jeg synes det er litt synd at man ikke kan legge til en liten dose Topimax f.eks med zyprexa for at de ikke skal få så voldsom matlyst.(nå vet jo ikke jeg om topimax og zyprexa "går" sammen i det hele tatt, men generellt med som gir veldig matlyst).

Det er jo helt forferdelig. Zyprexa har jo så god virkning på mange, men det er jo helt tragisk at mange slutter på dem fordi de ikke takler den store vektoppgangen.

Leger har ofte en tendens til å si at "den vektoppgangen, den tar vi når du blir frisk". Så sitter du der da og veier 30 kg mer enn du gjorde.

Skjønner selvfølgelig at man må ta det akutte først, men jeg ser bare hvor utrolig dette har hjulpet meg, og flere bekjente av meg som også går på samme medisin.

Topimax har en voldsom liste med bivirkninger i felleskatalogen. Jeg har aldri hatt en eneste bivirkning (utenom vekttap, og det ønsket jeg jo), og det har heller ikke de andre jeg kjenner. Jeg tror det er ganske individuelt sånn som med andre medisiner.

Hvis jeg må på antipsykotisk medisin i framtiden så tror jeg ikke jeg får det matkicket igjen som før grunnet topimaxen.

Håper du finner en løsning. Det er ikke lett å ha de problemene. Føler med deg!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg trente ikke før jeg begynte på zyprexa. Men nå trener jeg ofte. Likevel veier jeg 11 kg mer......

Nei da vet jeg sannelig ikke.

Vet ikke hvordan du har det men

jeg har i allefall opplevd at jeg spiser litt mer, en ting er iallefall sikkert jeg legger lettere på meg nå. Jeg prøver å holde meg til de måltidene og at størrelsene på disse er lik det jeg spiste før. Jeg går ikke ned i vekt ennå men jeg har ikke økt noe de siste to ukene og det tar jeg som ett positivt signal.

Men det med vann i kroppen tror jeg kan være riktig. Så jeg skal også prøve å drikke litt vanndrivende te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg har brukt medisinen selv og fikk enorm matlyst som førte til vektøkning. Så jeg sluttet med den. Dersom en foretrekker å fortsette til tross for denne bivirkningen MÅ en ikke gi etter for matsuget. Dersom en spiser mer må en isåfall trene bort de overflødige kaloriene.

Enkelt og greit. Man får ingenting gratis..bortsett fra overvekta da.

Vel du er riktig dyktig du da. Som sluttet med medisinene. Jeg spiser nå like mye som før, eller rettere sagt like lite. Jeg vet at jeg har beveget meg litt for lite i sommer og at det ikke har hjulpet noe særlig. Men det er litt for lett å si at det er enkelt å la være å spise og betgynne å trene. Noen har nemlig som en del av sykdommen at de mister tiltakslysten. Den kommer igjen, men da er det allerede 5-8 kilo for sent.

Men sier ikke til en som er desperat og vil ha litt støtte at h*n enkelt å greit bare må spise mindre og trimme mer.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selvfølge

Vel du er riktig dyktig du da. Som sluttet med medisinene. Jeg spiser nå like mye som før, eller rettere sagt like lite. Jeg vet at jeg har beveget meg litt for lite i sommer og at det ikke har hjulpet noe særlig. Men det er litt for lett å si at det er enkelt å la være å spise og betgynne å trene. Noen har nemlig som en del av sykdommen at de mister tiltakslysten. Den kommer igjen, men da er det allerede 5-8 kilo for sent.

Men sier ikke til en som er desperat og vil ha litt støtte at h*n enkelt å greit bare må spise mindre og trimme mer.

Mvh

Nei, men da må man jo bare ta valget da og leve med det. Enten legge på seg eller slutte med pillene.

Jeg trener daglig, spiser faste måltider. Det har kanskje litt med viljestyrke å gjøre.(ja nå får jeg vel pepper for at jeg sier jeg har viljestyrke også). Ønsker man forandring må man gjøre noe med det. Ikke bare sitte på raua og klage. De fleste vet jo grunnen til at man legger på seg, nemlig større energi inntak enn forbrente kalorier.

Skjønner egentlig ikke hvorfor du blir så hissig over at jeg legger fakta på bordet. Man må spise mindre enn daglig kaloriforbruk for å gå ned i vekt. Evt. trene ved siden av og unne seg litt mere mat. Vanskeligere er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest calestia

Poenget er vel hvordan i all verden man skal KLARE å spise mindre på zyprexa. duuh

helt enig.. en får jo sånne matkick at det er helt forferdelig. det er utrolig vanskelig å hanskes med.! det er jo så intenst!

har lagt på meg 17 kg. ikke av zyprexa, men av annet. skulle ønske medisinvitenskapen tok problemet mer på alvor..

jeg har lyst på topimax, men legen vil ikke skrive det ut fordi jeg går på så mye fra før.. jeg blir arg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...