Gå til innhold

Vaske saueskinn i vaskemaskin?


Gjest Iznogood

Anbefalte innlegg

Gjest Iznogood

Jeg har et saueskinn som enten må kastes eller rengjøres. Har noen erfaring med å vaske slike skinn i maskin? Jeg har hørt at det går an men min erfaring med skinn tilsier at det ikke blir annet enn katastrofe. Noen råd å gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

jeg har vasket mine, og fant dette et sted:

Det er mulig å vaske saueskinn vaskemaskinen. Du bør benytte et spesialvaskemiddel til saueull som jeg tror finnes dert de selger seløty til hest. Ullprogram 30 grader. Tøymykner i siste skyllevann. Sentrifugeres tørkes i tørketrommel på skånsomt program.

Eller legg skinnet flatt for å tørke, med skinnsiden opp. Unngå direkte solskinn og andre varmekilder. Dra skinnet frem og tilbake endel ganger i løpet av tørkeprosessen.

Det er mulig at noen skinn ikke kan vaskes. Jeg var litt overrasket at det gikk så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der lurte jeg på en gang også...

Jeg har, eller hadde, to saueskinn. Det ene et billigskinn fra Jysk Sengetøylager, det andre et skikkelig flott skinn fra buntmaker.

Jeg vasket dem i maskin, begge to.

Det billige holdt seg like bra, det dyre kunne jeg kaste. Det ble stivt som et knekkebrød, og helt sammentovet. Jeg vasket i Milo, bøyde det under tørkeprossessen, og har prøvd å legge det i vann igjen senere. Det forble stivt og ødelagt.

Vet ikke hvorfor det er slik forskjell, har sikkert noe med forbehandlingen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...