Gå til innhold

Så var det et spørsmål om Litium igjen da..


Jente1976

Anbefalte innlegg

Hvor fort kan det ta før man begynner å merke effekt av en økning litium? Har tatt økt dose tre dager bare, men synes jeg kjenner meg mer "samlet" i dag, mer konsentrert, ikke så rastløs. Kan det gå så fort fordi jeg har det i blodet fra før av, så stiger verdien med en gang? Bare lurer, for ellers er det jo bare inbillning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke så god kunnskap om hvor raskt medikamente virker. At du har gått på det tidligere skal nok virke positivt. Og det er ulikt hvor fort en person responderer(har effekt) av medikamentet.

Men visst du føler deg bedre er det det viktigste, medikamente er der for å stabilisere din lidelse. Men medikament alene klarer det ikke. fokusere heller på de gode dagene og forsøk å ha det bra med det selv.

Du kan dessuten finne felleskatalogen på nettet, ha det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung jente-76

Jeg har ikke så god kunnskap om hvor raskt medikamente virker. At du har gått på det tidligere skal nok virke positivt. Og det er ulikt hvor fort en person responderer(har effekt) av medikamentet.

Men visst du føler deg bedre er det det viktigste, medikamente er der for å stabilisere din lidelse. Men medikament alene klarer det ikke. fokusere heller på de gode dagene og forsøk å ha det bra med det selv.

Du kan dessuten finne felleskatalogen på nettet, ha det godt.

Hei! Min lege fortalte meg at de vanligvis begynner å virke ca 3mnd etter behandlingsstart og øker virkning sakte frem til 1 år har gått.. grunnen til at du kanskje føler deg mer samlet nå er kanskje at du endelig har fått medisin som skal hjelpe deg? Jeg merket virkning etter 4måneder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved doseendring stabiliserer nivået seg etter ca en uke "steady state". Fra da av kan en muligens merke forskjell, men dette er usikkert. Jeg tror ingen kan si med stor sikkerhet akkurat når endring kan merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved doseendring stabiliserer nivået seg etter ca en uke "steady state". Fra da av kan en muligens merke forskjell, men dette er usikkert. Jeg tror ingen kan si med stor sikkerhet akkurat når endring kan merkes.

Takk for svar!

Var nok litt raskt ute med innlegget. Fant ut på ettermiddagen at det ikke var så mye bedring likevel.

Så lurte jeg på en ting, er rivotril en medisin man anbefaler mot generell uro framfor andre angstmedisiner til mennesker med bipolar lidelse?

Har inntrykk av at mange får denne framfor f.eks valium og sobril. Er det fordi den virker litt stabiliserende også?

Jeg tror ikke jeg kan ta slike medisiner som valium og sobril. Blir faktisk litt hypoman av de (ihvertfall valium.

(Jeg vet at noen kan bli lett urolig av valium etter at den beroligende effekten har gitt seg, men dette jeg snakker om er mye sterkere enn litt uro).

Er dette vanlig for bipolare? (Har ikke inntrykk av det men..)Vet jo dette med at AD kan fremkalle hypomani/mani, men beroligende/sovemedisin osv har jeg ikke hørt om.

Eller kan mine ekstra sterke reaksjoner på medikamenter også komme endel av mitt tidligere rusmisbruk? (Brukte Hasj, Amfetamin, Ecstacy og Kokain over en to-års periode fra jeg var 18 år).

Ellers har jeg vanligvis veldig god effekt av medisinene mine (har vært utsatt for mye press i det siste), men har behov for noe som hjelper meg til å sove og slappe av med tankekjør og indre uro for tiden.

Takk til alle som har svart!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...