Gå til innhold

Hva mener dere om Åsne Seierstad og boka hennes??


PREETI

Anbefalte innlegg

Gjest Den opprinnelige m&m

Åsna Seierstad har anonymisert personene. Det er bokhandleren selv som står frem med navn og bilde, så så veldig redd for at liv skal gå tapt kan han ikke være.

Selvom hun har brukt annet navn på dem er det vel ikke SÅ mange bokhandlere som holder til rett ved journalist-hotellet i Kabul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, holder du på med dette ennå?

Håper virkelig du gir mesteparten av lønna di du da?

Hvorfor skulle jeg ha mer "plikt" å gi mesteparten av lønnen min enn deg?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1: Hvor mange av de såkalte ekspertene har bodd sammen med en familie over flere måneder da?

Punkt 2: Åsne anonymiserte personene i boka. Bokhandleren har flere ganger stått frem med navn og bilde.

Bokhandleren sier han vil komme til Norge, og at han sikkert kommer til enighet med Åsne.

Penger er sikkert løsningen.

"Punkt 1: Hvor mange av de såkalte ekspertene har bodd sammen med en familie over flere måneder da?"

Jeg tror faktisk en som har studert kulturen der nede i store deler av sitt liv har bedre forutsetninger for å uttale seg enn en som har "bodd med en familie i noen måneder".

Så det argumentet der kjøper jeg ikke.

"Punkt 2: Åsne anonymiserte personene i boka. Bokhandleren har flere ganger stått frem med navn og bilde. Bokhandleren sier han vil komme til Norge, og at han sikkert kommer til enighet med Åsne."

Hun gjorde det åpenbart elendig, noe hun også er kritisert for.

"Penger er sikkert løsningen."

Penger er alltid løsningen.

Jeg har for øvrig ikke noe i mot Åsne og mener det står respekt av dama. Forfattere har også muligheten til å ta seg friheter, men problemet oppstår når forfatteren setter sine karakterer i livsfare slik Åsne har gjort.

I slike sitasjoner må man stille seg spørsmål ved moral, og her har åpenbart Åsne satt egen vinning over denne familiens velvære; ergo min bruk av ordet "spekulativt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å ha lest Åsnes bok for å vite noe om den. Det er vel knapt noen bøker i senere norsk litteraturhistorie som er omtalt mer enn den, kanskje med unntak av Sofies Verden.

Jeg sier jo også at jeg ikke har lest den og baserer mine uttalelser på inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha lest hva eksperter på det aktuelle landet har sagt.

Jeg er ingen ekspert på midtøsten, langt derifra, ergo ville det ikke gjort noe fra eller til i forhold til mitt inntrykk av det forfatteren skriver, selv om jeg hadde lest boka.

På samme måte som jeg ikke ville trodd noe mer på UFOer etter å ha lest Jarlum sin bok, uansett hvor godt den er skrevet.

Må le altså.

Jeg også har lest omtalen om den. Ikke så veldig mye som står om bokas innhold i det hele tatt der.

Før han derre godeste bokhandleren sto frem med sin såre stolthet, fikk Åsne 6-er i VG og kjempekritikker over hele fjøla.

Så var hun en tur i Irak også, og fikk nærmest heltestatus.

Det at nå ulvene kaster seg over henne, var vel bare noe man måtte regne med. Hun er jo kvinne, og da må det jo være noe feil.

En kvinne kan ikke være så dyktig, det måtte være noe feil et sted.

Nå var det faktisk nok til at den muslimske bokhandleren, ble litt såret stakkar. Så fikk alle de som hadde ventet på å kaste seg over henne mulighen.

Har lagt merke til at det er en del mannlige forfattere ja, som mener boka er elendig.

Misunnelse kaller jeg det.

Sier ikke at det gjelder deg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg ha mer "plikt" å gi mesteparten av lønnen min enn deg?

Med vennlig hilsen

Fordi du står så fryktelig på for at vi andre skal gjøre det.

Da, bør du jo gå frem som et godt eksempel eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le altså.

Jeg også har lest omtalen om den. Ikke så veldig mye som står om bokas innhold i det hele tatt der.

Før han derre godeste bokhandleren sto frem med sin såre stolthet, fikk Åsne 6-er i VG og kjempekritikker over hele fjøla.

Så var hun en tur i Irak også, og fikk nærmest heltestatus.

Det at nå ulvene kaster seg over henne, var vel bare noe man måtte regne med. Hun er jo kvinne, og da må det jo være noe feil.

En kvinne kan ikke være så dyktig, det måtte være noe feil et sted.

Nå var det faktisk nok til at den muslimske bokhandleren, ble litt såret stakkar. Så fikk alle de som hadde ventet på å kaste seg over henne mulighen.

Har lagt merke til at det er en del mannlige forfattere ja, som mener boka er elendig.

Misunnelse kaller jeg det.

Sier ikke at det gjelder deg altså.

Boka fikk på ingen måte bare kjempekritikker med mindre du regner 4'ere som "kjempekritikk".

Man kaster seg over Åsne nå fordi historien er god, ikke fordi de kritiserer boka hennes. Jeg har heller ikke til nå lest at noen har sagt at boka er dårlig, de har derimot sagt at de ikke tror på den. Det er en viss forskjell.

Det blir uansett for dumt å begynne å preike om at hun nå får kritikk "fordi hun er kvinne", som om du var et eller annet beist fra Ottar. Hun får tross alt helt legitim kritikk for å meget mulig ha satt en helt familie i livsfare.

Det er en viss forskjell også der, og jeg har til nå ikke sett noen, unntatt Åsne selv, som mener at familien ikke på noen måte vil få lide som følge av hennes verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi du står så fryktelig på for at vi andre skal gjøre det.

Da, bør du jo gå frem som et godt eksempel eller?

Jeg står på for at alle skal gjøre det. Ikke at vi skal "ruinere oss selv", men at vi skal gi mer enn 90 øre per 100 kr i BNP. Det er peanøtter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka fikk på ingen måte bare kjempekritikker med mindre du regner 4'ere som "kjempekritikk".

Man kaster seg over Åsne nå fordi historien er god, ikke fordi de kritiserer boka hennes. Jeg har heller ikke til nå lest at noen har sagt at boka er dårlig, de har derimot sagt at de ikke tror på den. Det er en viss forskjell.

Det blir uansett for dumt å begynne å preike om at hun nå får kritikk "fordi hun er kvinne", som om du var et eller annet beist fra Ottar. Hun får tross alt helt legitim kritikk for å meget mulig ha satt en helt familie i livsfare.

Det er en viss forskjell også der, og jeg har til nå ikke sett noen, unntatt Åsne selv, som mener at familien ikke på noen måte vil få lide som følge av hennes verk.

Jeg har ihverfall sett at 2 stykker har omtalt den som en dårlig roman,

En var journalist, en annen forfatter.

Hvis hun har satt en familie i livsfare, hvorfor var reagerte ikke hverken forlaget i Norge eller i England?

Hvorfor har bokhandleren flere ganger stått frem med navn og bilde da? Du har ikke kommentert det enda.

Hvis Åsne har sørget for at noen er i livsfare, så er hun vel selv i livsfare også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på for at alle skal gjøre det. Ikke at vi skal "ruinere oss selv", men at vi skal gi mer enn 90 øre per 100 kr i BNP. Det er peanøtter.

Med vennlig hilsen

Det tror jeg nok at jeg gjør allerede. Gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihverfall sett at 2 stykker har omtalt den som en dårlig roman,

En var journalist, en annen forfatter.

Hvis hun har satt en familie i livsfare, hvorfor var reagerte ikke hverken forlaget i Norge eller i England?

Hvorfor har bokhandleren flere ganger stått frem med navn og bilde da? Du har ikke kommentert det enda.

Hvis Åsne har sørget for at noen er i livsfare, så er hun vel selv i livsfare også nå.

Nå finnes det vel knapt noen bok som samtlige journalister eller forfattere er enig om at er god, så det at noen påpeker at boka suger er ikke enestående.

Det var faktisk flere som i sine anmeldelser ga uttrykk for at boka kunne bli farlig for denne bokhandleren og hans familie, så dette er ikke nytt, dog er det først i det siste at det har blitt satt fokus på det.

Jeg husker ikke helt hvem anmelder det var (mener det var hun dama i VG) som i sin anmeldelse av boka for ett års tid siden stilte seg spørsmål ved utbrettingen av denne familien.

"Hvorfor har bokhandleren flere ganger stått frem med navn og bilde da? Du har ikke kommentert det enda."

Fordi det var lett å forstå hvem han var uansett. Bokhandlere vokser tross alt ikke på trær i Afganistan, og som noen påpeker under her: Det er i hvert fall ikke mange bokhandlere i Afganistan ved siden av pressehotellet.

Jupp, jeg vil tro at Åsne blir en meget upopulær dame i visse miljøer framover, og siden mange i disse miljøene er fanatiske så skulle det ikke forundre meg om Åsne også bli utsatt for fare, spesielt nå når det ikke bare er vi i skandinavia som har lest boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var boken lettlest og underholdende, men noe mesterverk er den ikke. Den forklarer en vestlig kvinnes opplevelse på en kort tid, i en kultur som er vanskelig å forstå. Det er bra å sette fokus på kvinners kår i verden, men et eller annet skurrer. Jeg har ikke skjenket den boken mange tanker siden jeg leste den i januar. Den gir for å si det rett ut meget lite ettertanke som er viktig når en leser litteratur, dvs. hvis det ikke dreier seg om underholdningslitteratur.

Kan du nevne en bok som gitt deg den ettertanken du beskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du nevne en bok som gitt deg den ettertanken du beskriver?

Den boken jeg leser nå er en av de beste jeg noensinne har lest "Middlesex" av Jeffrey Eugnides. I farten kan jeg også nevne Vilde svaner, Memoirs of Geisha og Ørkenblomsten. Vil du ha flere kan jeg gjerne ramse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest boka, men allerede for i fjor vinter så leste jeg en kronikk av Walid al-Kubaisi som sa det samme som mange sier i dag -at det er noe fundamentalt galt i måten hun har gått frem på. (Nå skal jeg ikke komme med en lang tirade om ensretta, sauflokklignende norsk presse, men det er veldig fristende. Det er vanvittig at dette ikke ble noe tema rundt boka før VG tok det opp.)

Jeg synes at hun har oppført seg utrolig naiv, at det hun svarer på kritikken er barnslig og viser liten innsikt i

-en journalists etiske ansvar

-antropologiske rettningslinjer for feltarbeid

Hun går inn og offrer en hel familie for noe hun tror på, men som jeg ikke kan se at gjør livet noe lettere for undertrykte kvinner. Så hele prosjektet er forfeiliet.

Og det er jo leit. (Understatement)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har bare lest kritikken av boka, og blant såkalte eksperter som kjenner samfunnet der nede veldig godt, er det utenkelig at Åsne ville ha fått de betroelsene hun mener å ha fått.

Ergo blir jeg skeptisk.

2. Dersom alt som står i boka er korrekt så MÅTTE Åsne vite at hun gjorde livet til denne familien svært vanskelig ved å gi ut boka, for ikke å snakke om at hun har satt dem i livsfare.

Punkt 2 er det vel få som bestrider, noe Åsne åpenbart ga faen i.

Og er ikke det spekulativt?

Norske, kvinnelige antropoliger har gått ut og sagt at de har fått de samme betroelsene, og ikke tror dett er løgn.

Men de har ikke mye til overs for at Åsne ikke har anonymisert familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest boka, men allerede for i fjor vinter så leste jeg en kronikk av Walid al-Kubaisi som sa det samme som mange sier i dag -at det er noe fundamentalt galt i måten hun har gått frem på. (Nå skal jeg ikke komme med en lang tirade om ensretta, sauflokklignende norsk presse, men det er veldig fristende. Det er vanvittig at dette ikke ble noe tema rundt boka før VG tok det opp.)

Jeg synes at hun har oppført seg utrolig naiv, at det hun svarer på kritikken er barnslig og viser liten innsikt i

-en journalists etiske ansvar

-antropologiske rettningslinjer for feltarbeid

Hun går inn og offrer en hel familie for noe hun tror på, men som jeg ikke kan se at gjør livet noe lettere for undertrykte kvinner. Så hele prosjektet er forfeiliet.

Og det er jo leit. (Understatement)

ja, jeg har lest boken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...