Gå til innhold

bipolar rapid cycling


Gjest Lamina

Anbefalte innlegg

har fått denne diagnosen, jeg bruker lamictal 200 mg, zyprexa 7,5 mg, fluoxetin 20 mg. Det hjelper ikke, jeg har det dritvondt inni meg. Hva skal jeg prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde jo snakke med legen din om medisineringen din, men generellt så skal men vel helst unngå antidepressiva ved bipolar lidelse (selv om jeg vet at det er veldig mange med denne lidelsen som fungerer fint på disse sammen med andre medisiner).

Det jeg har hørt, er at AD kan være med på å forverre og også fremkalle den tilstanden som heter rapid cycling hos mennesker med bipolar lidelse.

Personelig ble jeg ikke bedre før de fjernet AD helt. Går isteden på to stemningsstabiliserende midler. Har ikke Lamictal omtrent samme antidepressive effekt som vanlig AD?

(Nå nevner jeg endel ting her jeg ikke er 100% sikker på så det hadde vært fint om NHD kunne svart på dette innlegget)

Blir man veldig deprimert har man kanskje behov for AD en periode, men det er nok ikke lurt for alle å stå på det over så lang tid. Ihvertfall ikke etter personlig erfaring.

Jeg håper du får den hjelpen du trenger, for det er grusomt å svinge så mye i humøret slik du sikkert gjør nå.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Siden ingen av de stemningsstabilisatorene du bruker (lamictal og zypreksa) virker, vil jeg råde deg til å høre om du kan få skifte stemningsstabilisator.

Antiepeleptica skal være bra mot rapid cykling, orifiril, tegretol e.l

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har/hadde også denne diagnosen. Er mye mer stabil nå og i ferd med å trappe ned medisinene. Jeg har brukt høye doser med Orfiril( et antiepileptikum) og Zyprexa. Zyprexa har vært redningen for meg. men det finnes jo også andre typer medisiner innen samme gruppe som zeldox og seroquel.

Jeg har også begynt med en type thyroksin som heter Liothyronin (T3), da det også skal være bra for sånne som oss :-) Men da bør du jo måle stoffskiftet ditt for å se om det er nødvendig. Hurtigsvingere bør ha sine stoffskifteverdier i øvre normalområde.

Jeg har også hatt god hjelp av å få rytme på dagene mine -prøvd meg ut i jobb igjen og ikke bli sittende inne i tankene mine. Jeg sørger også for nok hvile og søvn. Det virker ihvertfall antidepressivt og stabiliserende på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta litt tid før medikamentene gir forventet effekt, har du stått på de over lengre tid?

Dersom du har det ville jeg tatt det opp med legen om kanskje endre medikament.

Da kan Orfiril som mange med bipolare lidelser får samt litium. Det skader ikke å spørre behandleren om det.

Målet med behandlingen skal tross alt være å redusre de store svingingene som følger med rapid cycling.

Men inntil legen har forandret dose eller medikament må du ta det som du har og følge legens anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Min samboer gjennom 3 år fikk denne diagnosen,og jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. Han løy til meg gjennom hele samboerskapet, både når det gjelder penger og andre ting. Nå er han innlagt og er konstant "dopet" og sløv. Jeg kjenner ham ikke igjen, og det gjør bare vondt å se ham. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...