Gå til innhold

kort livmorhals


Tullerull

Anbefalte innlegg

Etter en abort i uke 17 i mars ble det oppdaget at jeg hadde en livmorhals på ca 4 cm, noe som er ganske kort. Men legene vet ikke om dette var årsaken til aborten. Er nå gravid igjen i uke 12. På kontroll igår ble det bekreftet at livmorhalsen var kort. Skal gå på kontroll hver 14. dag for og måle livmorhalsen. Ble også nevnt at det går an å sette en "forsegling" på livmorhalsen, men at dette også var risikofylt. Lurer på hvordan jeg kan kjenne selv om livmorhalsen er begynt å trekke seg oppover? Ved mitt første svangerskap i 98 (ukomplisert) var livmorhalsen avflatet en måned før termin. Ved aborten i mars hadde jeg lette blødninger i nesten en uke, kombinert med varierende smerter før vannet gikk. Et kvarters tid før vannet gikk hadde jeg intense smerter/rier. Er dette et vanlig forløp ved en abort som skyldes kort/evt. slapp livmorhals? Er veldig redd for å miste dette barnet også. Er det noe jeg kan/bør gjøre for å hindre at livmorhalsen begynner å trekke seg opp? Er det noen tegn jeg bør kjenne etter? Ble langt dette, men håper du kan hjelpe meg, kanskje er det en link til sider om emnet?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det typiske ved livmorhalssvikt er at mormunnen åpner seg uten at man merker det, så går vannet og riene kommer igang. Det du opplevde sist var altså ikke typisk svikt, og det er nok derfor at man ikke har satt på tråd, men velger å observere. Det er ikke noe du selv kan gjøre for å oppdage det eller for å forebygge. Muligens er ditt svangerskap et av de få hvor man vil fraråde samleie, men snakk med legene om det. Lykke til med svnagerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...