Gå til innhold

NHD- Hvilken medisin?


Gjest sliten mor

Anbefalte innlegg

Gjest sliten mor

Min fastlege vurderer å gi meg noe for min "depresjon".

Jeg har ingen diagnose, men har vært gjennom en tøff tid med fødsel, separasjon, rettsak..vel en hel rekke problemer.

Jeg mobiliserte alle mine krefter på dette og nå som det er over, er jeg bare helt tom.

Jeg skulle vært ut i jobb nå, men jeg makter ikke å få gjort noe med min situasjon.

Jeg mangler struktur, greier ikke å organisere hverdagen, har problemer med hukommelsen og svinger veldig i humøret, og føler meg hele tiden utslitt.

I tillegg unngår jeg å være sosial med andre mennesker, jeg orker det bare ikke...skyldes nok at jeg har litt sosial fobi, noe som har blitt forsterket de siste månedene.

Kan du anbefale en type medisin, som kan være et førstevalg og som ikke har vektøkning som bivirkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

I slike tilfeller mener jeg at et SSRI er førstevalg.

Det finnes 5 (6) ulike SSRI å velge mellom. Ved vår avdeling har vi blant disse valgt å bruke Cipralex og Seroxat. (Seroxat er det eneste som har sosial fobi som godkjent indikasjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...