Gå til innhold

Rettigheter som enslig forsørger når man jobber?

Anbefalte innlegg

Gjest julianne

Jeg er en ung dame som lurer på hvilke stønader man kan få som enslig forsørger hvis man er i arbeid. Jeg har prøvd å regne ut om jeg kan få f.eks. overgangsstønad, men tror jeg bommer litt i regnestykket... Og ikke tør jeg ringe trygdekontoret og spørre heller, da jeg har jobbet mye sammen med de ansatte på mitt lokale trygdekontor.

For tiden arbeider jeg i helsevesenet, 3/4 stilling på natt (dvs. 10 nattevakter i mnd.) + ekstravakter. Jeg har tjent ca. 260 000 kroner det siste året, inkludert overtids- og ubekvemstillegg. I mai venter jeg barn, og det ser ut til at jeg blir alene om omsorgen for barnet. De første årene av barnets liv ønsker jeg ikke å jobbe så mye som nå. jeg vil helst være mer sammen med barnet mitt enn med pasientene ;-).

Min faste stillingsandel er 50% på natt, med en fast årslønn på 140 000. Jeg ser for meg at jeg vil arbeide i denne stillingsandelen etter endt svangerskapspermisjon, uten å ta ekstravakter.

Mine spørsmål blir da:

1) Kan jeg ha rett på overgangsstønad med en inntekt på 140 000 i året?

2) Jeg har per telefon til kommunen fått beskjed om at bostøtte er uaktuelt etter nedkomsten, da jeg har for høy inntekt. Men etter fødselen vil jeg jo gå ned betydelig i inntekt, kan det da være aktuelt å få bostøtte likevel?

3) Kan jeg evt. ha rett på andre ytelser enn disse jeg har nevnt ovenfor? F.eks. kontantstøtte, småbarnstillegg o.l.? Hva med støtte til barnehage når barnet blir noen år?

4) Hva med stønad under svangerskapspermisjon, vil denne kunne beregnes ut fra den faktiske inntekten min det siste året? Eller er ikke overtids- og ubekvemstillegg med i beregningsgrunnlaget?

Det hadde vært veldig fint om du kunne hjelpe meg med noe av dette. Er så spent på hvordan økonomien blir med bare en person til å "dra lasset"..., og er helt forvirret i trygdejungelen! Takknemlig for svar!

Vennlig hilsen

Fortsetter under...

Her er mine erfaringer:

1) Du har rett til redusert overgangsstødnad med en inntekt på 140.000 kroner/året. Sånn kjapt får jeg det til at du kan få i overkant av 40.000 kroner/året i overgangsstødnad.

2) Hadde selv betydelig større inntekt før fødsel. Får beregnet bostøtte utfra faktisk inntekt pr. i dag. Men man må da søke på nytt hver gang.

3) Du har rett på dobbel barnetrygs, barnebidrag fra faren (minstebidrag + 3+% av overskytende med overgangsstøtte), kontantstøtte fra barnet er 13 måneder og ikke er i barnehage med statsstøtte, barnetilsyn hvis barnet er hos dagmamma/barnehage/etc.

Selv om økonomien er trang som enslig forsørger, går det rundt.

mvh

Irene Grøneng

Her er mine erfaringer:

1) Du har rett til redusert overgangsstødnad med en inntekt på 140.000 kroner/året. Sånn kjapt får jeg det til at du kan få i overkant av 40.000 kroner/året i overgangsstødnad.

2) Hadde selv betydelig større inntekt før fødsel. Får beregnet bostøtte utfra faktisk inntekt pr. i dag. Men man må da søke på nytt hver gang.

3) Du har rett på dobbel barnetrygs, barnebidrag fra faren (minstebidrag + 3+% av overskytende med overgangsstøtte), kontantstøtte fra barnet er 13 måneder og ikke er i barnehage med statsstøtte, barnetilsyn hvis barnet er hos dagmamma/barnehage/etc.

Selv om økonomien er trang som enslig forsørger, går det rundt.

mvh

Viser til kokos sitt innlegg, som favner det meste.

Når det gjelder fødselspenger, så beregnes de i utgangspunktet på grunnlag av inntekt siste 4 uker før du tar permisjon.

Oversikt over hvilke inntekter som regnes med finner du i ftrl § 8-29 her: http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html

Se også http://trygdehjelpen.no/fodsel/beregning.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...