Gå til innhold

Lei av Alt


leiavlivet

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en kvinne på 22. Er bare så lei av alt, og har diagnosen alvorlig depresjon. Har hatt flere perioder der jeg er dårligere, og har da vært innlagt. Er nå på veg inn i en slik periode igjen, men vil ikke legge meg inn. Skal til legen imorgen og gruer meg veldig, har han lov til å tvangsinnlegge meg når jeg har konkrete selvmordsplaner??? Vil gjerne vite rettene mine når det gjelder dette.

håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-003.html#3-3

3-3. Vilkår for tvungent psykisk helsevern

Tvungent psykisk helsevern kan anvendes overfor en person med alvorlig sinnslidelse dersom dette er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten

a. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller

b. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.

Tvungent psykisk helsevern kan bare anvendes når frivillig psykisk helsevern har vært forsøkt, uten at dette har ført fram, eller det er åpenbart formålsløst å forsøke dette.

Selv om lovens vilkår ellers er oppfylt, kan tvungent psykisk helsevern bare finne sted hvor dette etter en helhetsvurdering framtrer som den klart beste løsning for vedkommende, med mindre han eller hun utgjør en nærliggende og alvorlig fare for andres liv eller helse. Ved vurderingen skal det legges særlig vekt på hvor stor belastning det tvangsmessige inngrepet vil medføre for vedkommende.

----

Håper du tar imot den hjelpa du trenger og at du er på beina igjen snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du...

Skjønner godt at du gruer deg for å gå til legen. Har vært innlagt frivillig 2 ganger selv. I fortvilelse og frykt for at jeg ellers hadde kjørt utenfor en skrent eller noe. I håp om å få tilbake den jenta jeg en gang var. Har også "diagnosen" alvorlig depresjon.

Står litt på egne bein nå for første gang på lenge. Vet ikke om jeg skal fortsette samtaler, synes ikke dette hjelper. Ble mye om meg, men jeg blir litt, ja, vet ikke hva det riktige ordet er... Synes det er trist å lese at andre har det liknende som meg selv, mens "ut i verden" er alt fryd og gammen.

Det enste jeg kan si er: Nei, legen kan nok neppe tvangsinnlegge deg. Jeg har ofte svart JA på spørsmålet: "Har du lagt konkrete planer?" uten å bli tvangsinnlagt for det. Jeg kan også bare si: Prøv & hold ut, selv om man mange dager ikke synes det er verdt fordi livet er så vondt.

Håper legen kan gjøre noe for deg & at du har noen rundt deg som forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...