Gå til innhold

NHD spm. om aurorix


Gjest ytiopp

Anbefalte innlegg

Jeg plages med repeterende depresjoner, moderat dybde.

Jeg har i årenes løp prøvd flere forskjellige antidepresiva, med tidvis god effekt. Men problemet mitt er at jeg legger på meg av nesten alt som finnes.

Prøvde en periode også Lamictal, men måtte avbryte grunnet utslett.

Nå har jeg lest om at Aurorix ikke gir vektøkning, er dette et medikament som man kan bruke over lang tid, m.n.d/ år? Og vil det evt. også kunne virke på søvnproblemer og angst?

Prøvde en periode zypreksa og hadde veldig god virkning av dette. Men det var dette med vektøkningen da, vet du om det pågår noe forskningsarbeide på zypreksa med mål om å redusere bivirkningsfrekvensen. Har inntrykk av at det er et veldig godt preparat som hjelper mange, men at det også er veldig mange som gir opp p.g.a enorme vektøkninigsproblemer.

Jeg innser at jeg trolig må bruke medisner fast. Noe som jeg også har blitt rådet til, men ikke holdt ut p.g.a bivirkninger.

Dette ble langt og mange s.p.m, håper du tar deg til til å svare.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

drops1365380397

Kan dessverre ikke svare deg angående aurorix.

Zyprexa bruker jeg daglig, 7.5 mg og 10 mg eller mer om nødvendig. Matsuget begynner å bli enormt ved 10 mg eller mer, går forholdsvis greit på 7.5. Ellers:

"Unfortunately, some patients who could benefit from Zyprexa may not be receiving it due to concerns about possible weight gain," said Alan Breier, M.D., Research Fellow and Leader, Zyprexa Product Team, Lilly Research Laboratories. "While research tells us that early intervention, including counseling patients to initiate and maintain positive diet and exercise habits, may reduce the potential for weight gain, we have also been looking at pharmacological approaches to assist in managing weight gain during treatment with psychotropic drugs. These data suggest that administering nizatidine 300 mg twice daily in combination with Zyprexa may offer physicians an acceptable medical option to accompany behavioral interventions when appropriate."

Fra

http://www.pslgroup.com/dg/1F9E2E.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drops1365380397

Kan dessverre ikke svare deg angående aurorix.

Zyprexa bruker jeg daglig, 7.5 mg og 10 mg eller mer om nødvendig. Matsuget begynner å bli enormt ved 10 mg eller mer, går forholdsvis greit på 7.5. Ellers:

"Unfortunately, some patients who could benefit from Zyprexa may not be receiving it due to concerns about possible weight gain," said Alan Breier, M.D., Research Fellow and Leader, Zyprexa Product Team, Lilly Research Laboratories. "While research tells us that early intervention, including counseling patients to initiate and maintain positive diet and exercise habits, may reduce the potential for weight gain, we have also been looking at pharmacological approaches to assist in managing weight gain during treatment with psychotropic drugs. These data suggest that administering nizatidine 300 mg twice daily in combination with Zyprexa may offer physicians an acceptable medical option to accompany behavioral interventions when appropriate."

Fra

http://www.pslgroup.com/dg/1F9E2E.htm

I tillegg må Amantidine og Metformin nevnes. Begge virker lovende, les

http://www.psycheducation.org/depression/meds/olanzapine.htm

for mer om dette.

Har dette blitt prøvd i Norge, NHD eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Aurorix kan være et meget aktuelt alternativ for deg. Det viker også mot angst, det gir ikke vektøkning, og det har ingen seksuelle bivirkninger. Du kan trygt bruke det livslangt.

Aurorix kan/kan ikke hjelpe deg med søvnproblemene. Noen ganger ser en at søvnproblemene kun er et av flere symptomr på depresjon. Da kan Aurorix hjelpe på sikt ved at depresjonen behandles. Aurorix har derimot ingen egen søvnfremmende effekt. Tvert i mot vil det hos noen føre til økt våkenhet, oppmerksomhet og av og til innsovningsproblemer.

Derfor skal det tas morgen og ETTERMIDDAG (ikke kveld).

Husk at dosen vanligvis må være minst 600 mg.

Jeg kjenner ikke til at produsenten har en revidert Zyprexa på gang som ikke gir vektøkning.

Hva med å prøve Aurorix + 2,5 - 5 mg Zyprexa på kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...