Gå til innhold

Hjemmefødsel - Moen


Vetletutta

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg vurderer sterkt å føde vår førstefødte hjemme når tiden er klar i februar. Jeg har allerede vært i kontakt med en jordmor som evt. kan være med når fødselen kommer. Vi bor knappe 5 min fra sykehuset og så langt i svangerskapet tyder alt på at det kommer til å bli en normal fødsel. Familien min har reagert meget negativt på ideen og jeg hadde derfor delvis slått det fra meg, inntil jeg fant ut at dette var noe vi var nødt til å bestemme for oss selv, og at de ikke kunne ta denne avgjørelsen for oss.

Det jeg lurte på var om du kunne ha gitt meg en kort oversikt over hvilke komplikasjoner som kan finne sted under en hjemmefødsel og som gjør hastetiltak nødvendig. Vi har planer om å ta en ekstra UL før termin slik at vi er sikre på at alt står bra til, men hva er det som kan svikte sånn helt plutselig i løpet av fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Min helt personlige mening er at fødsler bør skje på sykehus hvor det er mulighet for akutt hjelp, hvis noe går galt. Og her tenker jeg så akutt surstoffmangel til fosteret. Jordmor kan lytte, men det er ikke alltid man kan fange små endringer opp. Andre komplikasjoner som 'langsom fremgang' med behov for sugekopp eller tang , stor blødning, store rift som må syes spesielt har ikke samme hastverk.

Jeg har hørt en sammenligning mellom fødsel på sykehus og bruk av bilbelte. Vi tvinges alle til å bruke bilbelte selv om vi kjører pent og det sjelden skjer ulykker. Men den dag ulykken er ute er skaden mindre ved bruk av bilbelte. Sykehuset er fødselens 'bilbelte'. I de meget sjeldne tilfeller hvor det skjer en ulykke blir skaden mindre om man raskt kan hjelpe. Det er ditt barn det gjelder, og det har ikke mulighet for å være med ved avgjørelsen.

Men jeg innrømmer, jeg ser subjektivt på saken, og heldigvis går de fleste fødsler greit uten behov for 'katastrofeinngrep'.

Lykke til, uansett hvor fødselen finner sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...