Gå til innhold

Pausekrav på jobben?


Gjest hva er rett?

Anbefalte innlegg

Gjest hva er rett?

Jobber 8 timer pr dag, og blir trukket for 30 minutters pause. Har jeg ikke også krav på en pause utover dette? En timinutter eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før i tiden ble det sagt at du hadde krav på 5 minutters pause hver time. Om det gjelder fortsatt er jeg ikke sikker på. De fleste har vel dette innbakt likevel , ved at de står å skravler med en kollega, da går det fort to til tre 5 minuttere. Eller finner på noe annet som tar tid utover vanlig matpause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duogduogdu

Jeg er i akkurat samme situasjon om jeg har forstått deg rett. Dersom du er tilgjengelig for arbeidsgiver i pausen din skal du ha betalt lunsjpause. Jeg får ikke det men har valgt å ha pause en halvtime etter de andre bare for å få helt fri og være tverr!!Jeg råder deg til å henvise til Arbeidsmiljølovens Kapittel 10, om

arbeidstid, der står definert hva som er arbeidstid og hva som

er fritid. Altså hva som inngår i den betalte tid. Ellers bør du henvise

til samme lov, AML § 46.1 som definerer hva som er betalt pause

og hva som er fritid. Blant annet står: "Den tid arbeidstakeren ikke står

til disposisjon for arbeidsgiveren regnes som fritid."

og "Hvilepause regnes som arbeidstid dersom arbeidstakeren ikke fritt kan

forlate arbeidsstedet i pausen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva er rett?

Før i tiden ble det sagt at du hadde krav på 5 minutters pause hver time. Om det gjelder fortsatt er jeg ikke sikker på. De fleste har vel dette innbakt likevel , ved at de står å skravler med en kollega, da går det fort to til tre 5 minuttere. Eller finner på noe annet som tar tid utover vanlig matpause.

Jeg mener også å huske det med 5 minutter pr time. Og i min jobb har jeg ikke tid til å skravle med kolleger, det er så hesblesende. Jeg har ikke noen stillesittende jobb, og jeg trenger matpåfylling hver 3.time for at ikke blodsukkeret skal synke for lavt. Og det er et problem hvis jeg skal få kommentarer på at jeg går inn på spiserommet for å hive i meg en brødskive på noen få minutter. For det fikk jeg faktisk igår, og dertil beskjed om at jeg ikke hadde krav på noen pause utenom halvtimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva er rett?

Jeg er i akkurat samme situasjon om jeg har forstått deg rett. Dersom du er tilgjengelig for arbeidsgiver i pausen din skal du ha betalt lunsjpause. Jeg får ikke det men har valgt å ha pause en halvtime etter de andre bare for å få helt fri og være tverr!!Jeg råder deg til å henvise til Arbeidsmiljølovens Kapittel 10, om

arbeidstid, der står definert hva som er arbeidstid og hva som

er fritid. Altså hva som inngår i den betalte tid. Ellers bør du henvise

til samme lov, AML § 46.1 som definerer hva som er betalt pause

og hva som er fritid. Blant annet står: "Den tid arbeidstakeren ikke står

til disposisjon for arbeidsgiveren regnes som fritid."

og "Hvilepause regnes som arbeidstid dersom arbeidstakeren ikke fritt kan

forlate arbeidsstedet i pausen"

Takk skal du ha, jeg skal undersøke litt. Har det noe å si at vi har tariffavtale? Den gir kanskje rettigheter utover arbeidsmiljøloven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duogduogdu

Takk skal du ha, jeg skal undersøke litt. Har det noe å si at vi har tariffavtale? Den gir kanskje rettigheter utover arbeidsmiljøloven?

Den normale arbeidstid er 37,5 timer pr. uke, alle steder der en

tariffavtale er på plass, og på de aller fleste andre steder også.

Det ER tillatt etter AML og jobbe fast opptil 40 timer, slik du gjør, men

dette gjøres i praksis ingen steder, og du har IKKE betalt for det.

Det var svaret jeg fikk fra fagorganisasjonen min....vet ikke om det hjelper deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pricilla

Jeg mener også å huske det med 5 minutter pr time. Og i min jobb har jeg ikke tid til å skravle med kolleger, det er så hesblesende. Jeg har ikke noen stillesittende jobb, og jeg trenger matpåfylling hver 3.time for at ikke blodsukkeret skal synke for lavt. Og det er et problem hvis jeg skal få kommentarer på at jeg går inn på spiserommet for å hive i meg en brødskive på noen få minutter. For det fikk jeg faktisk igår, og dertil beskjed om at jeg ikke hadde krav på noen pause utenom halvtimen.

Du har ikke krav på mer en 1/2 times pause på en 8-timers lang dag...

Sitter du foran pc, noe du ikke gjør - har du krav på pause hvert femte kvarter.

Så er sjefen din en dust kan h*n nekte deg flere pauser. Finner ikke § på det akkurat nå.. men gå inn på arbeidstilsynets sider og ring dem og hør i forhold til riktige §.

Har du overenskomst, bør du sjekke den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva er rett?

Den normale arbeidstid er 37,5 timer pr. uke, alle steder der en

tariffavtale er på plass, og på de aller fleste andre steder også.

Det ER tillatt etter AML og jobbe fast opptil 40 timer, slik du gjør, men

dette gjøres i praksis ingen steder, og du har IKKE betalt for det.

Det var svaret jeg fikk fra fagorganisasjonen min....vet ikke om det hjelper deg

Jeg kan ikke finne noe sted at jeg har krav på mer enn 30 minutter. Men takk likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva er rett?

Du har ikke krav på mer en 1/2 times pause på en 8-timers lang dag...

Sitter du foran pc, noe du ikke gjør - har du krav på pause hvert femte kvarter.

Så er sjefen din en dust kan h*n nekte deg flere pauser. Finner ikke § på det akkurat nå.. men gå inn på arbeidstilsynets sider og ring dem og hør i forhold til riktige §.

Har du overenskomst, bør du sjekke den først.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke krav på mer en 1/2 times pause på en 8-timers lang dag...

Sitter du foran pc, noe du ikke gjør - har du krav på pause hvert femte kvarter.

Så er sjefen din en dust kan h*n nekte deg flere pauser. Finner ikke § på det akkurat nå.. men gå inn på arbeidstilsynets sider og ring dem og hør i forhold til riktige §.

Har du overenskomst, bør du sjekke den først.

I gamle dager, da vi hadde punsjedame, hadde hun en liten pause hver time. I dag har alle hver sin PC, men normalt sitter vi ikke bare der. Pausene består vel i å jobbe med andre ting.

Der jeg jobber, pleier arbeiderne på enkelte avdelinger samles til en liten matbit i 9-10 tiden. Dette skal det nå bli slutt på. Vi har lov å ta en kopp kaffe hver på lov plass, ja, litt mat også om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager, da vi hadde punsjedame, hadde hun en liten pause hver time. I dag har alle hver sin PC, men normalt sitter vi ikke bare der. Pausene består vel i å jobbe med andre ting.

Der jeg jobber, pleier arbeiderne på enkelte avdelinger samles til en liten matbit i 9-10 tiden. Dette skal det nå bli slutt på. Vi har lov å ta en kopp kaffe hver på lov plass, ja, litt mat også om nødvendig.

...hver på vår plass... akal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminalarbeidere som jobber mer enn halve dagen med terminal, har krav på 10 min hver time vekk fra plassen. Men det var i posten hvor man kanskje registrerer bilag hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke krav på mer enn 30 minutter pause pr. dag. Det du derimot har krav på er avveksling i arbeidet hvis du har ensidig arbeid som kan føre til belastningsskader, f.eks. kassaarbeid, samlebånd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også å huske det med 5 minutter pr time. Og i min jobb har jeg ikke tid til å skravle med kolleger, det er så hesblesende. Jeg har ikke noen stillesittende jobb, og jeg trenger matpåfylling hver 3.time for at ikke blodsukkeret skal synke for lavt. Og det er et problem hvis jeg skal få kommentarer på at jeg går inn på spiserommet for å hive i meg en brødskive på noen få minutter. For det fikk jeg faktisk igår, og dertil beskjed om at jeg ikke hadde krav på noen pause utenom halvtimen.

Kanskje du kan avtale med arbeidsgiver at du tar 2 x 15 minutters pause for å holde blodsukkeret stabilt hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...