Gå til innhold

psykose under graviditet mm (langt)


Gjest mia-veronica

Anbefalte innlegg

Gjest mia-veronica

Jeg er gravid med mitt første barn. Det var ikke planlagt (jeg hadde bestemt meg for å ikke få barn), men abort var uaktuelt for oss begge.

Jeg har ikke hatt det bra så langt i svangerskapet. Vært mye kvalm og dårlig psykisk. Har nesten vært innlagt hele tiden, med psykotiske symptomer. (Nå har jeg hatt perm noen dagen.)

Jeg er så engstelig for barnet og hvordan jeg i alle dager kommer til å takle det å bli mor. Dette har vært tema i behandlingen. Det som tross alt er veldig positivt er at min samboer er til å stole på. Vi har et veldig godt forhold. Våre foreldre stille også opp.

Dette spørsmålet høres kanskje underlig ut, men kan jeg juridisk overføre omsorgen over på mannen min, selv om vi altså bor sammen?

Grunnen til at jeg spør er at jeg vet at jeg, med min tilstand (schizoaffektiv) er en stor utfordring for min samboer. Det blir ikke lett dette, for noen av oss. Ikke for barnet heller.

Jeg overdriver kanskje min bekymring. Jeg vet at jeg kommer til å gjøre mitt beste for familien min. I gode perioder er jeg ok, tror jeg. I depresjon får jeg ofte psykotiske trekk, og stoler ikke på noen.

Er godt behandlet med medisiner, tror jeg.

Jeg sa til mannen min at jeg ikke ville få barn, men da jeg ble med barn, valgte jeg å bære det frem. Det var mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dere har uansett delt omsorg. Mannen din vil jo være der for barnet hele tiden.

Om du blir syk og innlagt, vil mannen din ha aleneansvaret for barnet. Om du i en psykotisk periode vi forsøke å hindre han i å ta vare på barnet, vil barnevernet hjelpe dere til å gjøre det som er barnets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...