Gå til innhold

sex etter fødselen


Gjest 5 barns mamma

Anbefalte innlegg

Gjest 5 barns mamma

Hei Mette

Jeg er en kvinne på 36 år som fødte mitt femte barn for 4 uker siden. Jeg revnet littegrann og ble sydd 2 sting. De er ikke forsvunnet ennå, tror ihvertfall at de fortsatt er der men de stikker ikke. Jeg har jo sjekket skjeden min i et speil, det ser ikke så aller verst ut men skjedeåpningen er jo litt åpen, og det stikker en liten "tapp" ut, er dette et skjedefremfall? Jeg er veldig ivrig med kniping og jeg tror jeg gjør det riktig. Jeg har definitivt fått de barna jeg skal ha og ønsker derfor å få lukket skjedeåpningen litt, kan jeg ta dette opp med fastlegen på 6 ukers kontrollen? Vil jeg evt. få det dekket av trygdekontoret?

Jeg lurer også på, renselsen er ikke helt over ennå, den er brunlig, gikk over til gulaktig men etter et par orgasmer så øket det litt på, er det normalt?

Jeg og min mann har hatt et samleie allerede med kondom på. Det var utrolig deilig og jeg kjente han godt inni meg.

Jeg tenker mye på sex og nyter det veldig, jeg er overhode ikke sår nedentil og lengter etter å gjennoppta sexlivet på ordentlig. Skal vel vente til etter 6 ukers kontrollen? Jeg tenkte å få satt inn hormonspiral. Men det samleie vi hadde klarte vi ikke å unngå, det skjedde bare og vi hadde stor glede av det begge to.

Er jeg "unormal" som blir kåt så pass kort tid etter fødselen og ønsker sex?

Dette ble litt langt men håper du kan svare meg. Leser så mye her om kvinner som plages med å komme igang med samlivet igjen, det blir liksom motsatt med meg.

på forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke signert

Unormal? Vel, jeg syntes jeg var flink som ventet 4 uker, for jeg har aldri vært så lysten som etter fødselen. Kanskje det har med hormoner å gjøre, kanskje har det med at det det er "forbudt" å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes det er for tidlig å vurdere evt operasjon ved 6 ukers kontrollen. Legen kan se om det tapp du antyder er noe i slimhinnen der man har sydd. Det lyder ikke som fremfall som du beskriver det.

Først når du har fått dine egne hormoner tilbake kan man bedømme forholdene, dvs. når menstruasjonen er kommet tilbake. I mellomtiden bør du fortsatt være flink å knipe. Få legen til å sjekke at du bruker rette muskler når du er på etterkontroll.

Flott at du har et godt sexliv, du behøver ikke å vente til 6 uker. Denne regel er sannsynligvis laget i eldre tider hvor man ønsket å beskytte kvinner mot press fra mannen. ’Legen har sagt…’ ble respektert i større grad enn kvinnens ønske. Man tenkte også på at hun måtte ha sikker prevensjon før samliv ble gjenopptatt, man vet aldri når graviditet kan inntre.

Hvis det vurderes at du bør ha en operasjon for å endre på skjeden, så vil det bli gjort på sykehus gratis, men utfra din beskrivelse av forholdene allerede så kort tid etter fødselen, så er det ikke sikkert at det blir nødvendig. Inngrep som ønskes utfra ’kosmetiske’ hensyn må gjøres privat, men grensene er tøyelige for vurdering.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...