Gå til innhold

Dilemma...


Gjest Prosjekt-medarbeideren

Anbefalte innlegg

Gjest Prosjekt-medarbeideren

Hei

Jeg skriver dette her i håp om at noen kan ha noen vettuge tips eller tanker...

Jeg og min samboer forsøker nå å bli gravide. Jeg er for tiden innleid på prosjekt (dvs. at når prosjekttiden er over er jeg uten jobb igjen).

Jeg ble nedbemannet (som det då fint heter) av min tidligere arbeidsgiver, og slik arbeidsmarkedet er i dag var jeg på utikk etter ny fast jobb. Jeg ble fortalt at det var veldig gode muligheter for fast ansettelse der jeg er i dag. Og det var nettopp derfor jeg valgte å begynne her.

Men nå har det gått 1 år og nå sier de plutselig at de ikke skal ansette noen i likevel.

MEN.. De sier at de regner med at jeg stiller opp og fullfører prosjektet likevel! I og med at jeg er et slags kjerneledd som det vil være dumt å miste meg nå før prosjektets slutt.

Jeg ble kjempeskuffet og lei meg pga dette..

Det er vel ikke riktig av dem å "kreve" at jeg skal fullføre når det vi avtalte i utgangspunktet ikke ligger til grunn mer.

Misforstå meg riktig..

Jeg trives der jeg er, men for meg er det slitsomt å vite at jeg plutselig kan stå uten jobb dersom prosjektet blir utstatt.. Osv..

Når det gjelder denne graviditeten (eller ønsket) så prøver vi nå.. Vi hadde egentlig tenkt å vente til prosjektet var over og jeg hadde jobbet som fast ansatt en periode....

Mitt spm er da:

Siden jeg er på kontrakt som har utløp i mai/juni neste år.. Har da min "arbeidsgiver" rett til å sparke meg ut før det hvis jeg blir gravid? (prosjektet skal vare til 2005)

Jeg ønsker å jobbe så lenge som mulig, og det er kanskje ikke så lett å få seg ny jobb med kul på magen.

Det sies jo at gravide ikke skal diskrimineres.. Men, jeg tror ikke det er så lett å overholde slike regler i mindre selskaper med dårlig økonomi...

Er det noen som vet hvilke regler som gjelder?

Evt. hvilke rettigheter jeg har i forhold til dagpenger o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vet ikke om dette gjelder bare fast ansatte

Vet ikke om det hjelper deg, men her er et svar jeg fikk fra min fagorganiasjon....

Ved graviditet har du ingen absolutt vern mot oppsigelser eller mot

nedbemanning som måtte ramme

stillingen du innehar. Det skal dog tas hensyn til din situasjon og det bør

kunne avtales ordninger som ikke med-

fører avgangstidspunkt som hindrer deg i å oppnå tryggdeytelser. Det står i

AML § 60.2, at det skal foretas en avveining

mellom bedriftens behov for nedbemanning og den ulempe det måtte medføre

for deg.

Får du en oppsigelse mens du er i permisjon skal oppsigelsetiden ikke

begynne å løpe før du er tilbake i jobb.

Uansett om dette gjelder deg eller ikke, så ville jeg ha hørt hva Trygdekontoret mener om det. Jeg trodde også at når man hadde vært "midlertidig" ansatt i over et år skulle man få tilbud om fast ansettelse, men vet ikke om det er slik lengre....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...