Gå til innhold

Samboer-økonomi - hva gjør dere?


Åsemor

Anbefalte innlegg

Da ser det ut som det går mot samboerskap for meg gitt, etter mange år som bare kjæreste.

Men tenker selvfølgelig på økonomien vår. Snart-samboen min vil ikke ha fullstendig felles økonomi, noe jeg ville synes er praktisk. Men hvordan gjør andre det? Vi har snakket om å opprette en utgiftskonto hvor vi setter inn et fast beløp (like mye fra hver av oss) per mnd til regninger og faste avgifter, men hvordan er det da best praktisk å organisere pengene man f.eks handler for på butikken? Bør kanskje det også gå av en felles-konto? Eller spare på kvitteringer og ha et helvetes regnestykke f.eks en gang per mnd...?

Eller skal vi bare ha hver vår konto, dele sånn ca på regningene, betale for maten sånn litt meg og litt han, og regne med at det går opp i opp? Sitter nå egentlig og lurer på hvorfor i all verden han ikke vil ha fullstendig felles økonomi. Men det er kanskje et litt for stort skritt for han...?

Mye greier gitt... Har funnet testamente og samboerkontrakt på nett, noen i farta som vet flere ting vi bør ordne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Felles konto til fellesutgifter hadde vi før vi fikk barn. Delte da på handling ved siden av. Syns det var et salig pes med kvitteringer og deling og bla, bla, bla. Ville nok ha satset på en felles handlekonto også med et kort til hver. Det har vi nå og det er veldig praktisk.

Nå har vi også helt felles økonomi, men det var fordi vi fikk barn og utgiftsmønsteret endret seg endel :o) Det ble plutselig veldig mye lavere personlig forbruk.

Nå setter vi av like mye til oss selv på vår egen konto hver mnd. Alt annet går inn på felles konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke felles økonomi, vi deler på felles utgifter, tar annenhver ukeshandel o.l. Skjønner ikke hvorfor mange på død og liv skal ha felles økonomi og/eller konto, man slutter da ikke å være individer bare fordi man bor sammen. Jeg liker å ha kontroll over mine egne penger, og samboeren min over sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En felles konto til faste utgifter som mat, strøm, telefon osv. vil nok være det beste, det kan lett bli krangel om små bagateller eller at den ene ikke bryr seg om den hundrelappen h*n betalte, mens den andre regner med helt ned til femtiøren.

Hvis dere ellers har svært ulik inntekt, slik at den ene lever fett etter at faste utgifter er fordelt, mens den andre må spinke og spare er heller ikke av det gode.

Jeg har levd med begge deler, jeg var ikke den som tok det så nøye med om jeg betalte en hundrelapp her og der hvor vi egentlig skulle dele på utgiftene, og regnet selvsagt med at han hadde samme tankegang. Men nei - han så gjerne at jeg betalte alt og så ikke noe galt i at han til gjengeld regnet med hvert eneste øre han hadde lagt ut.

Så var det han som tjente det dobbelte av hva jeg tjente, og kunne unne seg en bedre middag på restaurant, nye klær, ny bil osv, men jeg levde på et minimum. Han klarte aldri å se hvor fælt det var for meg å leve sammen med en mann som kunne ødsle sine penger mens jeg spinket og sparte.

Nå har jeg eneøkonomi, og synes i grunnen det er det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt adskilt økonomi i alle de år. Før vi fikk barn betalte vi halvparten av alle regninger i prinsippet, dvs. han betalte dem og jeg overførte så den summen jeg skulle betalt til ham. Men ettersom han tjente mer enn meg så betalte han som regel litt mer av egen fri vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du på død og liv ha alt felles? Det er da mye greiere å opprettholde en viss økonomisk selvstendighet selv om man bor sammen.

Samboere har i likhet med gifte underholdsplikt for hverandre. I praksis vil det stort sett si at den som har størst inntekt betaler mest på utgiftene. Sikkert greit å ha felles konto for felles utgifter.

Her har vi alltid hatt det slik: Regninger og faste utgifter deles i to. Mat, fornøyelser osv betaler den som har... det går sånn noenlunde opp i opp. Det som blir til "overs" av lønna er private penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har totatlt felles økonomi, selv om vi har hver sin konto og en felles med to kort overfører vi bare mellom kontoene. Men vi har også barn. Han tjener ca 120000 mer enn meg.

Det blir veldig naturlig når man har barn synes jeg og uansett har tenkt til å dele livet sammen.

Det kommer sikkert etterhvert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok det etappevis.

I starten fordelte vi regningene sånn ca - jeg tar den og du tar den. Vi har aldri regnet på kroner og øre, bare delte etter beste evne og samvittighet.

Innkjøp av mat delte vi sånn at vi stort sett betalte annenhver gang. Selv om summen kunne variere fra 70 til 700 kroner, så regnet vi at det jevnet seg ut på sikt.

Etterhvert har økonomien blitt mer og mer felles. Dvs vi har hver vår lønnskonto, og hvert vårt bankkort, men vi har også en felles konto for å betale regninger.

Nå er vi gift og har to barn, og har HELT felles økonomi. At samboere har separat økonomi kan jeg forstå, men IKKE når man er gift, og slett ikke når man har barn.

Så kort sagt så er det ikke mine penger og dine penger, men våre penger, og om min bankkonto er tom, så overfører vi fra regningskontoen, eller jeg får hans bankkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere kan gjøre er å sette ut hvor mye utgifter dere har pr måned i snitt. Dele dette beløpet og dere setter inn hver sin del på en felles budsjettkonto. Dere kan jo også lage en matkonot f.eks. med to kort på som dere bruker når dere handler mat, hvor dere har satt inn halvparten hver.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler felles utgifter likt, sånn som husleie, strøm, telefon, mat.

Vi har en "matkasse" som begge legger 2000,- i hver mnd. Så har vi 4000,- til mat i mnd. Dette er akkurat passe for oss..

Ellers betaler vi hver våre regninger, og det vi har igjen etter felles utgifter er våre egne lommepenger. Men er den ene blakk betaler den andre så klatr.. Så vi deler jo på en måte allikevel, men vi bestemmer over våre egne penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI praktiserte en felles konto til faste utgifter -og betalte etter hvor mye vi tjente -altså den som tjern meste, betaler mest. Ellers så bruker man av de pengene som er....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anti-viruset

Deler bare alt, enkelt og greit. Har tilgang til hverandres kontoer, og betaler regningene fra der det er mest.. Tar jeg ut i minibanken fra min konto, gir jeg selvsagt mannen noe også. Og omvendt. Vi e gift nå, men med en gang vi ble kjærester var det naturlig at vi delte med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel best å bare dele alt, vel?

Jeg har svært god kontroll på økonomien min. Har aldri gått helt tom for penger, selv om det til tider har vært svært anstrengt. LIker å ha reserver, tenker langsiktig på at en dag skal bilen fornyes og en dag trenger vi et større sted å bo. At en dag øker utgiftene pga barn.. etc..

Hun har ikke økonomisk forståelse, lever fra hånd til munn.. Er av typen som alltid er skrapa for penger før lønning.. uansett hva hun har fått i lønn.

Selvsagt har vi atskilt økonomi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du på død og liv ha alt felles? Det er da mye greiere å opprettholde en viss økonomisk selvstendighet selv om man bor sammen.

Samboere har i likhet med gifte underholdsplikt for hverandre. I praksis vil det stort sett si at den som har størst inntekt betaler mest på utgiftene. Sikkert greit å ha felles konto for felles utgifter.

Her har vi alltid hatt det slik: Regninger og faste utgifter deles i to. Mat, fornøyelser osv betaler den som har... det går sånn noenlunde opp i opp. Det som blir til "overs" av lønna er private penger.

Jeg vil ikke på død og liv ha alt felles, men det ville gjort ting enklere. Vi kommer begge til å sitte igjen med endel penger hver etter hver mnd, og da er det greit at vi kan spare hver vår del, istedetfor at f.eks jeg bruker alle mine penger på mat, og han sparer alle hans penger.

Men jeg har fått gode råd her i dag, så vi får nok orden på det :) Lurte igrunn på hva som var vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du på død og liv ha alt felles? Det er da mye greiere å opprettholde en viss økonomisk selvstendighet selv om man bor sammen.

Samboere har i likhet med gifte underholdsplikt for hverandre. I praksis vil det stort sett si at den som har størst inntekt betaler mest på utgiftene. Sikkert greit å ha felles konto for felles utgifter.

Her har vi alltid hatt det slik: Regninger og faste utgifter deles i to. Mat, fornøyelser osv betaler den som har... det går sånn noenlunde opp i opp. Det som blir til "overs" av lønna er private penger.

Samboere har ikke gjensidig underholdningsplikt - i hvertfall ikke juridisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testamente? Skal du liksom testamentere alt til typen når du er litt over 20? Jaja...

Litt kjipt hvis han dør da, så er jeg nødt til å flytte for å gi halve leiligheten til mora hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...