Gå til innhold

AD/HD


u100069607

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått diagnosen AD/HD (i en alder av 40 år). Jeg kunne jo skrevet mye om det(på DSM-skjemaet om konsentrasjonsevne fikk en score på 5,5 og på delen om hyperaktivitet/impulsivitet fikk jeg en score på mellom 7 og 8) men skal forsøke å fatte meg i korthet.

Jeg er nok ikke av de hardest rammede, men for meg er det alvorlig nok.

For meg gjelder saken medisinering. Jeg har jo i det siste lest svært mye om AD/HD og ser jo at barn og unge blir behandlet med ritalin. Dette er visstnok vanskeligere å få foreskrevet til voksne. Man må søke om tillatelse og bruk og søknaden skal visstnok behandles av et sakkyndig team i kommunen. I forbindelse med dette er spm.1:Hvor lang behandlingstid må en kunne forvente? Til dette kan jeg bemerke at jeg de siste 5-6 åra har lurt legene til å skrive ut forskjellige smertestillende til meg, eksempelvis paralgin forte og nobligan. Disse har hjulpet stort på konsentrasjonsevnen, rastløsheten og andre symptomer.Men jeg ser jo at dette er en meget uheldig løsning på lengre sikt.

Spm. 2 gjelder et medikament som visstnok heter atomoxetine. Jeg har lest at det i 2002 foregikk en studie angående dette medikamentet. Er studien avslutta? Hva ble resultatet? Har dette kommet på markedet? Er det like vanskelig å få foreskrevet som ritalin? Finnes det andre medikamenter som hjelper?

Jeg kan legge til at jeg går til behandling hos psykolog og at han mer enn gjerne stiller opp for meg i forhold det medisinske støtteapparatet, så den biten har jeg ihvertfall på plass.

Nå når jeg endelig har fått et svar på hva som har "feilt" meg, håper jeg jo på snarlig bedring og rask behandling. Kan jeg forvente det? Eller må jeg fortsatt lure legen min til å skrive ut B-preparater i lang tid framover?

På forhånd tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. :)

Du har mange spørsmål..

Kan bare svare deg på ett:

"Finnes det andre medikamenter som hjelper?"

Lamictal prøves ut for AD/HD. Mange har god effekt av det.

Lamictal er egentlig et medikament mot epilepsianfall. Det er også brukt for behandling av bipolar lidelse.

I tillegg bør du ta tran eller omega3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok i svare deg på alt... Men det er sant at barn lettere får medisin enn voksne.

Det sakkyndige team her på Østlandet i alle fall, holder til på Ullevål sykehus. Det er det som vurderer hvert enkelt tilfelle hvis søknad om medisin blir sendt.

Det er ikke alle med ADHD som trenger medisin. Det må den enkelte psykiater avgjøre. Det kan hende en trenger andre tiltak enn medisinering.

Det med selve medisineringen kan ta noen mnd. Når du er blitt utredet for ADHD, må de vurdere om du trenger medisinene... Hvis du gjør det, må legen/psykiater`n få tillatelse til å gi deg medisin. (Sist gang tok det rundt tre mnd før samboer fikk medisin)

Det kan selvfølgelig gå raskere, men du kan ikke ha misbrukt medisiner før (tror jeg). Hvis du ikke har sagt noe til nå, er det ikke sikkert de trenger vite det..

Jeg vet ikke om den medisinen du nevnte i ditt innlegg...

Jeg snakker bare fra egne erfaringer med samboer, og håper noen kan rette meg om jeg sier noe som er feil her ;)

Klem fra ei sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...