polka Skrevet 6. desember 2000 Del Skrevet 6. desember 2000 Kjære Dr.Online Jeg er en 23 år gammel jente som har et "luksusproblem". Jeg har rett og slett for store bryster. Jeg bruker størrelse DD, og omkrets 75 cm, noe som ikke finnes i vanlige butikker. Det jeg da lurer på er om det finnes noen mulighet til å få dekket en eventuell forminskning gjennom helseetaten. Jeg vet dette er et dumt spørsmål, men du skjønner jeg har helt siden jeg gikk på ungdomsskolen hatt problemer med dette. Guttene var like innpåsliten da som de er nå, jentene ville "bytte" bryster fordi de mente sine var for små. De skulle bare visst alle de problemer jeg har hatt med dem, og skulle ønske jeg kunne byttet. Jeg kan ikke drive noe særlig med sport, det gjør rett og slett for vondt. Å hoppe og sprette er ikke noe jeg føler for å gjøre. Da jeg hadde gymnastikk på skolen måtte jeg bruke to støttebh'er, men det var lite hjelp i disse. Jeg grudde meg derfor til disse timene. Gjennom hele ungdomstiden gikk jeg med store klær for å skjule brystene, jeg lutet også ryggen sånn at jeg ikke skulle virke så "barmfager". Jeg vet ikke om dette er grunnen til at jeg nå har dårlig rygg, men det har jeg. Jeg har vært hos fysioterapauter og de mener det er ryggmusklene mine som strammer seg som gjør at jeg flere ganger i året har så vondt at jeg ikke klarer å stå oppreist eller å ligge. Men det var jo ikke det som var hensikten å fortelle om i dette innlegget. Problemet er altså disse brystene. Jeg har siden jeg var 15 år ønsket å bli kvitt dem. Men jeg har dessverre ikke råd til å få "fikset" dem privat. Jeg var en gang hos en lege med dette problet, en kvinnelig sådan. Hun sa jeg bare skulle være glad for brystene mine, og at alle de andre jentene var misunnelige på meg. Jeg hørte på henne, men det eneste jeg har funnet ut etter alle disse årene er at de er mer en forbannelse for meg. Der de henger med hele sin vekt, og strekk merker (ikke særlig gøy for en 23 åring). Det er sånn at hvis jeg ligger i badekaret eller kjæresten min står bak meg og holder de oppe, føler jeg at jeg kan puste skikkelig. Det er ikke så mange kilo som presser lungene mine sammen da. Og en ting vil jeg si til de jentene som ønsker seg større bryster og gutter som vil ha brystene på kjærestene sine størsts mulig; tenk på den dårlige selvtilliten den jenta som har dem må ha... det er ikke bare frys og gammen... Jeg håper med dette å enten få ett svar fra en lege om hva jeg skal gjøre, eller å få tips fra endre lesere som kanskje har det samme problemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11931-for-store-bryster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svane Skrevet 7. desember 2000 Del Skrevet 7. desember 2000 Hei! Du har krav på å få redusert dine bryster gratis på sykehus tror jeg, særlig hvis du får vondt i ryggen. Ta kontakt med en annen lege du........ Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11931-for-store-bryster/#findComment-59949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
froya Skrevet 7. desember 2000 Del Skrevet 7. desember 2000 Høres ut som du har det tungt nå. Bokstavlig talt. Gå til en lege og få dem til å gå videre med dette. Forklar absolutt alt det du har skrevet og alt du har på hjertet for dette er en psykisk og fysisk belastning for deg. Gjør det så fort som mulig for det kan være opptil 3 års ventetid. Det var det når jeg rettet opp mine. Jeg har selv operert mine mindre og brukt 75 d, privat klinikken (Colosseum på majorstua) sa jeg kunne få det gjort offentlig, men jeg orket ikke vente så lenge. Høres ut som du har langt større problemer med dine bryster enn jeg hadde (ikke det, jeg hadde det fryktelig med mine også). Jeg angrer ikke en dag på at jeg brukte 18000,- når jeg var student på dette (det har gått opp siden, dette var i '95). Jeg liker de "nye" , de er fortsatt meg og fortsatt en bra str 75 c. de henger ikke, og arrene synes ikke stort. Jeg er kjmpefornøyd og det er mannen min også (selv om han likte de før også...) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11931-for-store-bryster/#findComment-59967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 7. desember 2000 Del Skrevet 7. desember 2000 Kjære polka. En slik operasjon kan du få dekket hvis plagene er store.Sannsynligvis skyldes dine ryggsmerter store bryster.Det du skal gjøre er å oppsøke legen din som så henviser deg videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11931-for-store-bryster/#findComment-60010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brystfager Skrevet 7. desember 2000 Del Skrevet 7. desember 2000 Jeg har akkurat samme problem som deg.. 1.60 høy og bruker 75 DD (E). Jeg fikk beskjed om at jeg kan få dekket operasjonen, men tør ikke ta kontakt med legen min. Synes problemet mitt er så pinelig. Også er jeg livredd for om det kommer til å gjøre veldig vondt i tiden etter operasjonen, om jeg kan amme osv... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11931-for-store-bryster/#findComment-60016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puppeline Skrevet 8. desember 2000 Del Skrevet 8. desember 2000 Kjære polka. En slik operasjon kan du få dekket hvis plagene er store.Sannsynligvis skyldes dine ryggsmerter store bryster.Det du skal gjøre er å oppsøke legen din som så henviser deg videre. Jeg har hatt problemer med store bryster i mange år. Jeg gikk til slutt til min lege og la frem problemet, og han henviste meg videre. Resultat: Avslag pga for høy BMI. Jeg er IKKE sykelig feit, som min BMI skulle tilsi. Men Ullevål sykehus gav avslag uten engang en konsultasjon. Legen min sa han hadde vært i disputt med det samme sykehuset flere ganger, av samme årsak. Så hva gjør man da??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11931-for-store-bryster/#findComment-60396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 10. desember 2000 Del Skrevet 10. desember 2000 Jeg har hatt problemer med store bryster i mange år. Jeg gikk til slutt til min lege og la frem problemet, og han henviste meg videre. Resultat: Avslag pga for høy BMI. Jeg er IKKE sykelig feit, som min BMI skulle tilsi. Men Ullevål sykehus gav avslag uten engang en konsultasjon. Legen min sa han hadde vært i disputt med det samme sykehuset flere ganger, av samme årsak. Så hva gjør man da??? Hvis det er andre grunner til at du har en høy BMI vil jeg anbefale at du via legen din informerer sykehuset om dette.De ser bare tallene og vurderer nok utifra det.Undertegnede er også generelt kjent med at det kan være vanskelig å få disse operasjonene,men dette gjelder ikke bare Ullevåll syh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11931-for-store-bryster/#findComment-60951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.