Gå til innhold

Forskjell på helsebegrepene i ulike kulturer?


Gjest helsestudent

Anbefalte innlegg

Gjest helsestudent

Hei!

Jeg holder på med en liten oppgave om forskjellige oppfatninger av hva som er god og dårlig helse i ulike kulturer. Er det noen som har erfaringer (enten egne eller fra opplevelser på reise/utenlandsopphold) som du mener er relevant å finne mer informasjon om? En ting jeg er spesielt interessert i er hvordan ulike kulturer ser på det å ha et funskjonshemmet barn/medlem i familien.

Jeg er også interessert i å vite mer om terskelen er høyere i U-land enn I-land for å kalle seg "syk". Hvordan er for eksempel aksepten for å si at "jeg har X sykdom".

Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke finnes noe fasitsvar, men det hadde vært interessant å høre om hva noen tenker om dette.

Hvis noen har noen idéer om dette, eller forslag til hvor jeg kan lete etter relevant litteratur om dette, så blir jeg veldig glad!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg syns er interessant er at en person som i følge vestlige begreper er psykotisk (alvorlig sinnslidende) vil bli lagt inn på tvang i psykiatrien og blir sett på som en person som ikke kan ta vare på seg selv.

I et afrikans stamme-samfunn vil kanskje den samme personen fått gudestatus og andre ville sett opp til vedkommende fordi han har kontakt med ånder og forfedre.

Noe annet som jeg syns er spennende er ulike motediagnoser. Amalgan-forgiftning er noe vi bare snakker om i Norge, for eksempel.

Tror det er mange bøker om temaet helse/kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å sjekke opp dette med bekkenløsning, og se om det er slik mange tror, at det er et norsk fenomen..

..hadde vært spennende om noen ville gjort en studie på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry21365380005

Jeg kjenner til noen nordmenn som driver et arbeid for funksjonshemmede barn i Moldovia. Spesiellet arbeider de for å gjøre de funksjonshemmede barna synlige i samfunnet. Har du en e-post adresse kan jeg formidle kontakt hvis du ønsker det?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helsestudent

Jeg kjenner til noen nordmenn som driver et arbeid for funksjonshemmede barn i Moldovia. Spesiellet arbeider de for å gjøre de funksjonshemmede barna synlige i samfunnet. Har du en e-post adresse kan jeg formidle kontakt hvis du ønsker det?

mvh

Hei!

Takk for alle svar, jeg kom i havn i løpet av gårsdagen, og det hjalp med litt innspill. Harry, jeg skal nå levere oppgaven, så jeg får ikke mer tid i denne omgang til å søke informasjon, men tusen takk for tilbudet! Veldig snilt:)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diagnosticus

Det jeg syns er interessant er at en person som i følge vestlige begreper er psykotisk (alvorlig sinnslidende) vil bli lagt inn på tvang i psykiatrien og blir sett på som en person som ikke kan ta vare på seg selv.

I et afrikans stamme-samfunn vil kanskje den samme personen fått gudestatus og andre ville sett opp til vedkommende fordi han har kontakt med ånder og forfedre.

Noe annet som jeg syns er spennende er ulike motediagnoser. Amalgan-forgiftning er noe vi bare snakker om i Norge, for eksempel.

Tror det er mange bøker om temaet helse/kultur.

Enda mer pop er /utbrenthet/. _Det_ er moderne, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...