Gå til innhold

Finnes det pårørendegrupper for foreldre med borderlinebarn?


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fikk en telefon fra en utslitt og fortvilet mor fra Østlandet denne uken. Hun spurte om jeg kjente til pørørendegrupper/støttegrupper for pårørende til pasienter med borderline/ustabil pf.

Noen som kjenner til en slik gruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om slike grupper, men hva med å høre med Mental helse?

http://www.mentalhelse.no

Ellers vet jeg Frivillighetssentralen kjører noen pårørendegrupper. Her jeg bor er det for foreldre med barn som har rusproblematikk i hvertfall.

Det er ikke for å være vanskelig men tror rusproblematikk blir noe enkelt, kontrollorientert og innholdsløst sammenlignet med psykologien bak grensepsykoser.

Er ikke helt sikker, men har på følelsen av at det omfattende filosofiske systemet på linken under, er skrevet av en person med sånn problematikk som ønsket egendefinerte faste rammer og samtidig bli geniforklart av spesielt interesserte.

http://www.radikal.net/filosofi/aksis.html

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for å være vanskelig men tror rusproblematikk blir noe enkelt, kontrollorientert og innholdsløst sammenlignet med psykologien bak grensepsykoser.

Er ikke helt sikker, men har på følelsen av at det omfattende filosofiske systemet på linken under, er skrevet av en person med sånn problematikk som ønsket egendefinerte faste rammer og samtidig bli geniforklart av spesielt interesserte.

http://www.radikal.net/filosofi/aksis.html

Mvh

"Det er ikke for å være vanskelig men tror rusproblematikk blir noe enkelt, kontrollorientert og innholdsløst sammenlignet med psykologien bak grensepsykoser."

Det er en etablert forestilling innafor psykiatrien at en stor andel av rusmisbruk er sekundært til personlighetsforstyrrelser, særlig av borderline karakter. Uten at jeg har tenkt så mye over dette, syns jeg det virker logisk.

Forstår jeg deg riktig hvis du mener at det i større grad enn antatt fins en "rein" rusproblematikk, altså at den ikke er sekundær til andre lidelser? Hva mener du i så fall betinger denne - stoffenes avhengighetsskapende virkning i seg selv?

Ellers en interessant link. Veit du hvem som står bak dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke for å være vanskelig men tror rusproblematikk blir noe enkelt, kontrollorientert og innholdsløst sammenlignet med psykologien bak grensepsykoser."

Det er en etablert forestilling innafor psykiatrien at en stor andel av rusmisbruk er sekundært til personlighetsforstyrrelser, særlig av borderline karakter. Uten at jeg har tenkt så mye over dette, syns jeg det virker logisk.

Forstår jeg deg riktig hvis du mener at det i større grad enn antatt fins en "rein" rusproblematikk, altså at den ikke er sekundær til andre lidelser? Hva mener du i så fall betinger denne - stoffenes avhengighetsskapende virkning i seg selv?

Ellers en interessant link. Veit du hvem som står bak dette?

Kjenner kun en person som kunne ha stått bak formuleringene på radikal.net. uten at det betyr at det må være han som står bak.

En ting som hadde krasjet totalt ville ha vært om vedkommende hadde - på tross av sin totalavhold ideologi - prøvd LSD, fått problemer og blitt behandlet som han hadde et trad. rusproblem. Ala, nei vi kan ikke gi deg benzopreparater mot nervene siden du har prøvd LSD. Mine forestillinger om hvordan dette ville ha utartet seg får meg til å tro at det ikke alltid er lurt å likestille borderline og rusproblematikk.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinepusen

"Det er ikke for å være vanskelig men tror rusproblematikk blir noe enkelt, kontrollorientert og innholdsløst sammenlignet med psykologien bak grensepsykoser."

Det er en etablert forestilling innafor psykiatrien at en stor andel av rusmisbruk er sekundært til personlighetsforstyrrelser, særlig av borderline karakter. Uten at jeg har tenkt så mye over dette, syns jeg det virker logisk.

Forstår jeg deg riktig hvis du mener at det i større grad enn antatt fins en "rein" rusproblematikk, altså at den ikke er sekundær til andre lidelser? Hva mener du i så fall betinger denne - stoffenes avhengighetsskapende virkning i seg selv?

Ellers en interessant link. Veit du hvem som står bak dette?

Jeg tror ikke jeg skjønner hvorfor sherlock i det hele tatt prøver å dra inn denne filosofi-greia i denne diskusjonen.

Alpha er forøvrig en ålreit fyr, litt sær, men ålreit.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg skjønner hvorfor sherlock i det hele tatt prøver å dra inn denne filosofi-greia i denne diskusjonen.

Alpha er forøvrig en ålreit fyr, litt sær, men ålreit.

[email protected]

Ikke jeg heller, synest være en blindvei, så glem det.

Men tenk deg en tenåring som er mer idealistisk, kynisk, skråsikker og uselvstendig enn normalen og som i tillegg deler verden opp i good guys and bad guys(hvis dette ikke er typisk borderline, så glem alt, da har ikke jeg peiling i det hele tatt.).

Foreldrene til denne tenåringen kommer i kontakt med andre foreldre som har problemer med tenåringer som har fått en ny hemmelig ressurskrevende hobby som gjør at de av og til oppfører seg rart eller ustabilt. Foreldrene til tenåringen mistenker så ungen sin for narkomisbruk og blir lettet over å finne en enkel forklaring og dermed en enkel løsning på problemet. En enkel løsning som ikke finnes.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Jeg vet ikke om slike grupper, men hva med å høre med Mental helse?

http://www.mentalhelse.no

Ellers vet jeg Frivillighetssentralen kjører noen pårørendegrupper. Her jeg bor er det for foreldre med barn som har rusproblematikk i hvertfall.

No idea , dessverre, men det burde så absolutt dannes en slik gruppe. Vet at min mor og andre "borderline mødre" har hatt og har det kjempetøft på grunn av alle problemene som BPF fører med seg.

Kanskje noe å tenke på for BPF mødre som skriver eller er innom forumet her???

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...