Gå til innhold

Merkelig mageoppførsel

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden hatt endel trøbbel med magen som blir vanskelige å beskrive uten å gå i detaljer, så her er en liten oversikt over de siste dagenes hendelser:

Frem mot torsdag 4. Sep: Bra form, endel gass, men økende følelse av å være litt urven. Har merket at å drikke melk til frokost vil føre til ca. 10-15min med ubehag en liten stund etter frokost. Drikker altså vann til frokost for å unngå dette.

Torsdag 4. Sep: Fjernet 4 føflekker, fikk lokalbedøvelse (har fått det tidligere uten å ha noe problem med det)

Fredag 5. Sep: Blir ganske urven og småkvalm mens jeg er på en fisketur, noe jeg opplevde som svært urovekkende, da jeg somregel har en følelse av selvtilfredshet når jeg er ute i naturen.

Lørdag 6. Sep: Bursdagen min! Spiser først middag hos pappa, deretter middag hos mamma. Blir altså ganske mett til slutt. Ut på kvelden begynner jeg å bli litt kvalm igjen, men bare veldig mildt. I det jeg skal legge meg (ca. 23.30)blir jeg plutselig SVÆRT kvalm, og det gir seg ikke før etter 4-5 timer. Merker også at jeg har litt feber. Løs mage.

Søndag Sep 7: Føler meg helt ok når jeg står opp, men bare 2-3 minutter etter at jeg spiser ei skive til frokost blir jeg utrolig kvalm og uvèl igjen. Merker at magen jobber frenetisk, mye uro og lyd. Kvalmen varer hele formiddagen og ettermiddagen, men utpå kvelden blir formen bedre. Spiser ikke noe annet hele den dagen bortsett fra LITT knekkebrød (noe som fremkaller LITT kvalme). Veldig løs mage.

Mandag Sep 8: Føler meg forsåvidt ok, men er litt urven. Spiser litt varm middag (fløtepudding i hvit saus) men ikke frokost. Tilsynelatende på bedringens vei.

Tirsdag 9. Sep: Føler meg ganske bra, går fint å spise både frokost og middag (er fortsatt litt skremt etter søndagen). Er litt urven, kjenner at noe ikke er helt riktig.

Onsdag 10. Sep: Omtrent som forrige dag. Helt normal avføring.

Torsdag 11. Sep: Her begynner helvete igjen! Dagen forløper til og begynne med som normalt, spiser frokost og middag (besto forøvrig av nudler) uten problem (merker at jeg blir litt urven etter middag). Omtrent i seks-tiden på kvelden tar jeg en liten tur ned til sjøen og fisker litt. Kommer tilbake til hybelen, og spiser litt kalde nudler. Merker at jeg får et kort men kraftig ubehag etter hver "gaffel" med nudler, noe jeg finner litt merkelig. Går og legger meg, og sovner nesten. Så blir jeg plutselig usannsynlig kvalm igjen!! Merker at magen rumler og jobber mye. Får endel gass senere på kvelden. Kvalmen varer i ca. 2 timer, så får jeg endelig sove.

Fredag 11. Sep: Sov dårlig og våkner etter 5 timer, fortsatt litt kvalm. Tør ikke spise frokost, er livredd for å bli dårlig igjen. Sitter nå og skriver dette.

Det er en liten ting som er litt merkelig med alt dette her. På fredag, lørdag og søndag opplever jeg kvalmen som "normal", dvs. at jeg skjønner at dette er ikke noe unormalt, og at jeg sannsynligvis blir frisk om etpar dager. Men kvalmen som jeg har opplevd de siste timene er av en helt ny karakter. Kan ikke huske å ha opplevd noe lignende. Det er helt umulig å beskrive, men det holder nok med å si at jeg nå altså klarer å skille mellom forskjellige TYPER kvalme :( Jippi :((

Har forøvrig ikke kastet opp noen av dagene. Også dette irriterer meg litt. Hva er poenget med å bli så sinnsykt kvalm, hvis jeg ikke skal kaste opp?

Tillegg: Jeg har et lite munnsår langt bak i munnhulen som jeg har hatt omtrent like lenge som problemene med magen. Munnsåret oppsto da jeg pusset tennene en kveld, og tannkosten glapp litt. Såret ser ut til å ligge midt oppå en kjertel eller noe sånt, ekstremt ubehagelig å spise varm mat til tider, men kald mat går bra. Tror ikke dette har noe med mageproblemene å gjøre, men hvem vet.

Tillegg 2: Jeg fjernet altså 4 føflekker rett før problemene begynnte å oppstå for alvor, men jeg tror heller ikke dette har noe med problemene å gjøre. Som det fremgår av teksten var jeg altså litt urven også før jeg fjernet føflekkene.

Noen som har en anelse om hva som kan feile meg? Bør jeg oppsøke lege nå? Dette har nemlig begynnt å gå endel utover studeringen min! Og jeg er rimelig dritt lei!

Hjeeelp!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/119407-merkelig-mageoppf%C3%B8rsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eirik (for tiden også kjent som Hyppokondrik)

Hei ErLeiAvDette!

Jeg vet ikke hva som er galt, men det høres jo ganske alvorlig ut. Jeg tror ikke at det er noe å lure på om du bør gå til lege eller ikke. De er til for å brukes. Er du student har du til og med gratis legetjeneste (ihvertfall i Oslo, hvor jeg studerer).

Jeg kom hit for at jeg har hatt smerter med variabel styrke i tarmregionen siden natt til onsdag 10.september. Når jeg leser om ditt sykdomsforløp må jeg innrømme at jeg føler meg litt som en hyppokonder. Jeg ringte likevel helsetjenesten på Blindern før idag og bestilte time til mandag. Så enkelt kan det være.

Jeg håper du får mer informative svar enn min oppfordring til å gå til legen, selv om jeg ikke unner andre å ha gått igjennom det samme som du beskriver. Og så vil jeg også ønske deg god bedring og lykke til med studiene. Åja, gratulerer med dagen som var.

Gjest ErFortsattLeiAvDette

Hei ErLeiAvDette!

Jeg vet ikke hva som er galt, men det høres jo ganske alvorlig ut. Jeg tror ikke at det er noe å lure på om du bør gå til lege eller ikke. De er til for å brukes. Er du student har du til og med gratis legetjeneste (ihvertfall i Oslo, hvor jeg studerer).

Jeg kom hit for at jeg har hatt smerter med variabel styrke i tarmregionen siden natt til onsdag 10.september. Når jeg leser om ditt sykdomsforløp må jeg innrømme at jeg føler meg litt som en hyppokonder. Jeg ringte likevel helsetjenesten på Blindern før idag og bestilte time til mandag. Så enkelt kan det være.

Jeg håper du får mer informative svar enn min oppfordring til å gå til legen, selv om jeg ikke unner andre å ha gått igjennom det samme som du beskriver. Og så vil jeg også ønske deg god bedring og lykke til med studiene. Åja, gratulerer med dagen som var.

Hehe! Skal nok kontakte lege ja, foreldrene mine er begynnt å bli ganske bekymret. De så jo hvor syk jeg var i helgen, og når jeg nå sa at det fortsatt ikke hadde gitt seg, så ble de litt redde ;)

Men neppe så redde som meg :/

Takk for svar! Her er forresten noen ekle trix for å fixe på vond mage: Cola, knekkebrød, flatbrød, egentlig alt mulig med mye kostfiber, surmelk, unngå melkeprodukter, drikk mye vann, spis lite og ofte :) For eksempel vil grov kavring eller flatbrød med surmelk og sukker på gjøre underverker. Har hørt at Biola kan fungere enda bedre enn surmelk! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...