Gå til innhold

Har politiet rett til å drepe psykisk ustabile?


Olsen2003

Anbefalte innlegg

Det ble den 11 september 2003 klart at Politmannen som drepte en psykisk ustabile mann i Østfold den 2 juni i år, ikke mister jobben, Politmannen fikk en betinget dom på 6 måneder som kan innebære fengsling hvis politmannen dreper igjen.

Mannens familie ringte politet å ba om assistanse fordi han var beruset og ustabil.To polittjeneste menn kom til stedet. De følte seg truet og brukte mange minutter på å kvele mannen til døde.

Mener dere at det er riktig at psykisk syke er fritt vilt og kan drepes etter en skjønnsmessig vurdering, eller bør politet eventuelt tilkalle forsterkninger isteden for å drepe den syke?

For mer info: http://www.svik.org/police.htm og om SEFO tiltale belsutning http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=75879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det synes jeg. Rusa folk, gærninger, utviklingshemma osv....la polti' ta knekken på dem..gjerne gjennom et diskret kvelertak. SEFO lager sjelden sak av sånt, anyway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når folk oppfører seg på en slik måte at Politiet må gripe inn med fysksik makt, vil det alltid være en viss risiko for at noen kommer til skade.

I dette tilfellet ble utfallet særdeles trist.

Det tryggeste er å oppføre seg på en slik måte at Politiet ikke må gripe inn.

Min erfaring med Politiet er heller det motsatte: For mange av dem glemmer at de er Politi og tror de er sosionomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEFO har etter min mening spilt fullstendig fallitt - gang etter gang ser vi at politimenn ikke dømmes eller får urimelig lave straffer i saker som virker åpenbare. Jeg ser imidlertid ingen tendens til at dette gjelder overgrep mot mennesker med psykiske lidelser spesielt - så jeg syns vinklingen din er ganske kuriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk oppfører seg på en slik måte at Politiet må gripe inn med fysksik makt, vil det alltid være en viss risiko for at noen kommer til skade.

I dette tilfellet ble utfallet særdeles trist.

Det tryggeste er å oppføre seg på en slik måte at Politiet ikke må gripe inn.

Min erfaring med Politiet er heller det motsatte: For mange av dem glemmer at de er Politi og tror de er sosionomer.

Politiets rolle er uklar. Folkets oppfatning er springende og man har ingen klar oppfatning av hvilken adferd man forventer fra politiet.

Derfor kan derfor folk på kant med loven, tillate seg å tøye grensene i kontakt med politiet. Kaste en stein, slenge ei spyttklyse, noen ukvemsord, sette seg til motverge etc etc. Politiet foretar seg likevel lite som medfører ubehag for kranglefanten.

Kanskje burde man tilstrebe en mer forutsigbar og brutal adferd fra politiets side. Hvis de bråkjekke visste at de i beste fall ble lagt i jern og fikk smake kølla i cella etterpå, ville man nok nøle med å sette seg i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som SEFO ikke tar så tungt på politiets overgrep. det viser seg i mange saker.

men ærlig talt: Bruke svik.org som sannhetsbevis? Den organisasjonen må jo utvilsomt bestå av halvskrullete fanatikere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Ja det synes jeg. Rusa folk, gærninger, utviklingshemma osv....la polti' ta knekken på dem..gjerne gjennom et diskret kvelertak. SEFO lager sjelden sak av sånt, anyway.

SEFO kan man ikke stole på for fem flate øre, medlemmene av denne gruppa er som regel inhabile så det holder....

...det er i så fall min personlige erfaring.

Men utover det vil jeg si at ikke alle politimenn er voldelige beist som griper til så fatale virkemidler under en pågripelse. De aller fleste er proffe i jobben sin og gjør sitt beste for å skape et bedre samfunn.

Beste hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...