Gå til innhold

Samlivsproblem


apahro

Anbefalte innlegg

Hei, vi er to menn som har levd sammen i 2 år. Vi er veldig glade i hverandre, men representerer to ytterpunkter av en skala. Den ene er aggresiv og sier mye han angrer på. Den andre er veldig følsom og mistenksom og tolker det som sies negativt. Vi har pratet om å gå i samtaleterapi sammen. Begge har gått i individuell terapi, uten at det har hjulpet på forholdet. Er det noen som kjenner seg igjen og kan gi oss noen gode råd? Som oftest er det bare bagateller som utløser en stor krangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Daredevil

Det er jo ganske typisk, at bittesmå bagateller blir til svære orkaner i partnerforhold. Det kan godt hende at samtaleterapi er tingen; få litt hjelp til å snakke sammen på den "riktige" måten.

Ville absolutt gitt det en sjanse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner jeg å male om PREP igjen jeg... For jeg har stor tiltro til konseptet og mener at det er nyttig å få "verktøy" til å takle problemene. Ta en titt innom www.samlivssenteret.no som er samlivsdelen av Modum Bad.

Det er f.eks. kjempenyttig å lære seg "tale-lytte-teknikken" som en hjelp til å få ned temperaturen i vanskelige temaer og tvinger begge til å lytte til hverandre. Jeg synes dere skal prøve å finne på noe sånt. Bare sånn at dere vet det: det er ikke sånn på PREP-kurs at man lufter problemene sine i fellesskap, alt arbeid foregår parene imellom og for det meste i enerom med veiledning. Det var utrolig nyttig synes jeg. Hvis du får ham med på det, og det håper jeg du gjør; spander penger og en helg på forholdet og framtiden. Det er verdt hver krone. Men velg gjerne det kurset som arrangeres på Modum eller i nærheten. Det har de beste kurslederne.

Det var nå ett råd... Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner jeg å male om PREP igjen jeg... For jeg har stor tiltro til konseptet og mener at det er nyttig å få "verktøy" til å takle problemene. Ta en titt innom www.samlivssenteret.no som er samlivsdelen av Modum Bad.

Det er f.eks. kjempenyttig å lære seg "tale-lytte-teknikken" som en hjelp til å få ned temperaturen i vanskelige temaer og tvinger begge til å lytte til hverandre. Jeg synes dere skal prøve å finne på noe sånt. Bare sånn at dere vet det: det er ikke sånn på PREP-kurs at man lufter problemene sine i fellesskap, alt arbeid foregår parene imellom og for det meste i enerom med veiledning. Det var utrolig nyttig synes jeg. Hvis du får ham med på det, og det håper jeg du gjør; spander penger og en helg på forholdet og framtiden. Det er verdt hver krone. Men velg gjerne det kurset som arrangeres på Modum eller i nærheten. Det har de beste kurslederne.

Det var nå ett råd... Lykke til..

Vi skal faktisk på kurs om halvannen uke. Det er et kurs som heter Ekteskapsdialog, se www.ekteskapsdialog.no

Håper på nye innfallsvinkler om kommunikasjon mellom partnerne - og et lite løft i samlivet! Det er fremdeles ledige plasser!

Har ikke prøvd PREP, men det ser også veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal faktisk på kurs om halvannen uke. Det er et kurs som heter Ekteskapsdialog, se www.ekteskapsdialog.no

Håper på nye innfallsvinkler om kommunikasjon mellom partnerne - og et lite løft i samlivet! Det er fremdeles ledige plasser!

Har ikke prøvd PREP, men det ser også veldig bra ut.

Jeg kikket litt på sidene til ED og det ser jo bra ut. Håper dere får mye bra ut av en week-end.

Ettersom det ser ut til å være basert på et kristent livssyn og ettersom det hele tiden fokuseres på ektepar, er jeg dog litt usikker på om dette er noe for "apahro" ettersom han er samboende i et homofilt forhold....

Jeg synes at noe av det fine med PREP - selvom jeg har et kristent livssyn selv - er at det ikke ligger tro i bunnen av konseptet. Det gjør det åpent for alle og enhver og det liker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket litt på sidene til ED og det ser jo bra ut. Håper dere får mye bra ut av en week-end.

Ettersom det ser ut til å være basert på et kristent livssyn og ettersom det hele tiden fokuseres på ektepar, er jeg dog litt usikker på om dette er noe for "apahro" ettersom han er samboende i et homofilt forhold....

Jeg synes at noe av det fine med PREP - selvom jeg har et kristent livssyn selv - er at det ikke ligger tro i bunnen av konseptet. Det gjør det åpent for alle og enhver og det liker jeg.

Er forsåvidt enig med deg i det :-)

Det var vel litt tilfeldig at det ble ED. Et vennepar av oss skulle, og de spurte om vi og ville bli med. Jeg har faktisk prøvd å få med mannen min på noe sånt i flere år - men det virket visst bedre når vennene våre spurte. Har nok noe med at en kanskje tenker at "vi har det veld ikke sååååå galt at vi må på kurs!" Men når så noen en kjenner skal, så finner en ut at det sikkert er noe for oss og.

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da begynner jeg å male om PREP igjen jeg... For jeg har stor tiltro til konseptet og mener at det er nyttig å få "verktøy" til å takle problemene. Ta en titt innom www.samlivssenteret.no som er samlivsdelen av Modum Bad.

Det er f.eks. kjempenyttig å lære seg "tale-lytte-teknikken" som en hjelp til å få ned temperaturen i vanskelige temaer og tvinger begge til å lytte til hverandre. Jeg synes dere skal prøve å finne på noe sånt. Bare sånn at dere vet det: det er ikke sånn på PREP-kurs at man lufter problemene sine i fellesskap, alt arbeid foregår parene imellom og for det meste i enerom med veiledning. Det var utrolig nyttig synes jeg. Hvis du får ham med på det, og det håper jeg du gjør; spander penger og en helg på forholdet og framtiden. Det er verdt hver krone. Men velg gjerne det kurset som arrangeres på Modum eller i nærheten. Det har de beste kurslederne.

Det var nå ett råd... Lykke til..

Nå blir det PREP kurs på oss likevel! ED-kurset er avlyst pga for få påmeldte. Håper det blir bra. Men det blir ikke på Modum, men desentralisert i Rogaland. Kursleder sa at innholdet er det samme på alle kursene. Gleder oss!

Det er slik at en jobber to og to, ikke sant? og ikke "utleverer" hele samlivet for de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det PREP kurs på oss likevel! ED-kurset er avlyst pga for få påmeldte. Håper det blir bra. Men det blir ikke på Modum, men desentralisert i Rogaland. Kursleder sa at innholdet er det samme på alle kursene. Gleder oss!

Det er slik at en jobber to og to, ikke sant? og ikke "utleverer" hele samlivet for de andre?

Jepp, man jobber to og to og det er opptil parene hva de vil utlevere i den eneste presentasjonsrunden. Det holder med navn og alder igrunnen, resten av jobben skal dere gjøre som par.

Gled dere til en innholdsrik helg og et nyttig verktøy!

Jeg er igrunnen glad på deres vegne at det ikke ble ED men PREP, av ulike grunner.

Husk å BRUKE det dere lærer når kurset er slutt. Det er mye glede og oppmuntring i opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...