Gå til innhold

Sykt barn-rettigheter


Kamilla

Anbefalte innlegg

Hei!

Sønnen min har fått en kraftig lungebetennelse, og må være hjemme hvertfall første del av uken som kommer. Jeg selv er sykemeldt med bekkenløsning. Samboeren min er ikke barnets far, men skulle dog da vært hjemme disse dagene for å hjelpe til, da jeg har vanskelig for å komme meg frem til tider. Men, arbeidsgiveren til min samboer er litt tverr der, så hva slags rettigheter har han? Må han få en legeerklæring på at barne er sykt? Og vise min sykemelding? Eller skal det holde at han bare gir en muntlig beskjed? Eller har han i det hele tatt 0 rettigheter til å være hjemme med sykt barn??

På forhånd takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror faktisk den retten til sykt barn-dager er forbeholdt ens egne barn og barnas egne foreldre...ikke andres unger.

Ikke for å være tverr, men slik fungerer det faktisk. Dersom du og mannen giftet dere, og han f.eks. adopterte barnet, ville det stilt seg annerledes. Det er nok slett ikke for å være vanskelig arbeidsgiveren hans sier nei, men rett og slett fordi det er en grunn til det. De vil vel ikke gi han fri for å passe et barn hvis mor han "tilfeldigvis" bor sammen med.

Ikke bli fornærmet nå.. men slik er det. Folk flytter ut og inn og blir samboere i hytt og gevær i dag, så kanskje det er en fornuftig regel at man ikke brått får en haug "sykt-barn-dager" hver gang man treffer på en kvinne med barn fra før...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk den retten til sykt barn-dager er forbeholdt ens egne barn og barnas egne foreldre...ikke andres unger.

Ikke for å være tverr, men slik fungerer det faktisk. Dersom du og mannen giftet dere, og han f.eks. adopterte barnet, ville det stilt seg annerledes. Det er nok slett ikke for å være vanskelig arbeidsgiveren hans sier nei, men rett og slett fordi det er en grunn til det. De vil vel ikke gi han fri for å passe et barn hvis mor han "tilfeldigvis" bor sammen med.

Ikke bli fornærmet nå.. men slik er det. Folk flytter ut og inn og blir samboere i hytt og gevær i dag, så kanskje det er en fornuftig regel at man ikke brått får en haug "sykt-barn-dager" hver gang man treffer på en kvinne med barn fra før...?

Nei, hvorfor skulle jeg bli fornærmet? Jeg vet jo ikke hvordan regelen er, og det var derfor jeg spurte :)

Men, det var jo ikke snakk om fri da. Det er jo en veldig reel grunn. En ting om jeg selv ikke hadde vært sykemeldt, da hadde det jo ikke vært spørsmål en gang. Men, om det er sånn, så får vi finne på noe annet, for hjelp trenger jeg nå....

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk den retten til sykt barn-dager er forbeholdt ens egne barn og barnas egne foreldre...ikke andres unger.

Ikke for å være tverr, men slik fungerer det faktisk. Dersom du og mannen giftet dere, og han f.eks. adopterte barnet, ville det stilt seg annerledes. Det er nok slett ikke for å være vanskelig arbeidsgiveren hans sier nei, men rett og slett fordi det er en grunn til det. De vil vel ikke gi han fri for å passe et barn hvis mor han "tilfeldigvis" bor sammen med.

Ikke bli fornærmet nå.. men slik er det. Folk flytter ut og inn og blir samboere i hytt og gevær i dag, så kanskje det er en fornuftig regel at man ikke brått får en haug "sykt-barn-dager" hver gang man treffer på en kvinne med barn fra før...?

bare en liten kommentar....

Når de gifter seg overtar ny mann 1/2 parten av disse dagene, men han trenger ikke adoptere først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...