Gå til innhold

overstimulering av eggstokkene


Gjest becca

Anbefalte innlegg

Har prøvd å bli gravid i snart et år nå. Jeg er 28 år.

Fikk henvisning til spesialist i gynokologi når jeg var hos min vanlige lege og spurte om jeg kunne få hormonkur.

Jeg har en datter på 7 år, og før jeg fikk henne hadde jeg 3 spontanaborter. Var da til utredning og ikke noen feil ble vist. Fikk da hormonkur og Physex. Jeg ble raskt gravid alle fire gangene.

Så da det tok noen måneder denne gang gikk jeg til lege. Da jeg kom til gynokologen tok hun en innvendig ultralyd, og den viste mange cyster på begge eggstokkene. Hun sa det var derfor jeg ikke var blitt gravid.

Tok først Provera for å få tilbake mensen. Så fikk jeg en enkel, og to dobble kurer med Pergotime.

Etter andre kuren med Pergotime fikk jeg tilbake eggløsning og mens. Har tatt blodprøve etter hver kur.

I forrige uke fikk jeg så store smerter at jeg hadde problemer med å gå.

Var hos legen og tok ny ultralyd og fikk denne beskjeden: Eggstokkene er blitt altfor overstimulert, og det har dannet seg en væske rundt cystene som ikke skal være der.

Ble sykemeldt og fikk beskjed om å ta det helt med ro og ligge stille så væsken kunne bli absorbert. Visst ikke måtte hun legge meg inn på sykehuset.

Skal tilbake over helgen, men det er et par ting jeg lurer på. Får liksom ikke roet meg.

Har vært flink til å holde humøret mitt oppe disse månedene, og jeg tåler å gå med litt vondt. Men nå syntes jeg det er ekkelt. Har gråti litt de siste par dagene...

Det jeg lurer på om du da kan svare på er hva visst ikke denne væsken forsvinner, og jeg blir lagt inn på sykehuset. Hva vil skje da?

Hva gjør de, og hvorfor?

Hvor lang tid kan det ta før det blir bra igjen?

Og hvor farlig kan overstimulering være?

Hvor lenge kan jeg regne med å gå sånn?

Hun nevnte på sprøyter som var det neste skritt med å prøve å bli gravid. De måtte jeg ta hver dag. Er disse bedre enn Pergotime?

Har hørt om man kan ta kikkehullsoperasjon og brenne hull i eggstokkene. Tror du det kan være en løsning for meg? Hva må jeg eventuellt gjøre for å få det?

Dette ble et langt brev med mange spørsmål, men jeg håper du kan hjelpe meg!?

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nytt fra Mette Moen, Gynekolog

Overstimulering forekommer som en komplikasjon til eggloesningsstimulering. PCOS-pasienter er mest utsatt for denne komplikasjon.

Det finnes forskjellige grader, og du har tilsynelatende en lett grad. I sjeldne tilfeller kan det vaere farlig med endring av vaeskebalanse og risiko for blodpropp. Da legges kvinnen inn til overvaaking og behandling med intravenoes vaeske og evt blodfortynningsmedisin.

Oftest er overstimulering ikke farlig, bare ubehagelig.

Vanligvis gaar symptomene og cystene fort tilbake, men ved graviditet tar det lengre tid (Kanskje du er gravid?)

Hvis du har eggloesning paa pergotime, er det vel ikke grunn til sproytebehandling. Her vil det gjerne vaere stoerre risiko for overstimulering.

Brenning av eggstokkene gjoeres ikke saa mye, selv om det er vist gode resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...