odine Skrevet 6. desember 2000 Del Skrevet 6. desember 2000 hei jeg er en jente på 29 år som har hatt problemer med magen i 10 år for ti år siden fikk jeg konstantert irritabel tarm.Jeg er en livsglad og rolig jente studerer data på ing.høg.skolen og trives med det.Har et stabilt og godt forhold til min samboer. Problemet mitt er at jeg har i dette siste lagt merke til at det kan virke som om det er blod i avføringen det er rødbrunt og slimete noen ganger også helt svart.Avføringen varier fra å være helt vannaktig til å være løs, når jeg har det finnes det ingen vits i å spise da jeg bare flyr på do.Er også nå oppe om natten noe jeg ikke har vært før pga diare Har vondt midt mellom navlen og mellomgulvet akkurat som om det er en klomp der + at jeg har mye vondt i høyre side når jeg har diare. i løpet av disse ti årene så har det vært noe opphold på diareen dvs at den ikke alltid er like ofte som den har vært det siste året,nå er det slik at jeg har diare 5 ganger i uka og fin kanskje to dager jeg blir veldig slapp av dette selvsagt og tørr i huden drikker mye væske men ...Spiser også variert kosthold og er måteholden til alkohol. Drikker ikke melk (blir dårlig av det) og har prøvd fiber men det blir ikke akkurat fastere avføring av det.Er også veldig plaget av svimmelhet (båtsyk følelse). Jeg er ikke nærsynt men har plager med skulder og nakke så det kommer vel av det. Er veldig flink til å lytte til kroppen min og stresser ikke unødvendig.Har ingen psykiske problemer veldig lei av at leger tror det er det. Har ikke tatt endoskopi eller gastroskopi på 7 år har heller ikke mye lyst til det da jeg husker at det er vel noe av det værste jeg har vært med på. Ser at dere anbefaler fiber og at man ikke skal stresse men når jeg ikke gjør dette hva skal jeg da finne på.Pappa har også fått konstatert irritabel tarm er det virkelig arvelig eller vet dere enda ikke noe mer om denne lidelsen og er det det jeg har. Hva kan jeg gjøre med dette er veldig lei nå. Håper noen tar seg tid til å svare og kan gi meg noen råd Vennlig hilsen en rådvill pasient 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11967-irritabel-tarm-med-mer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
odine Skrevet 6. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2000 glemte å ta med har også veldig mye vondt i albu,skuldre,håndledd,knær og ankler er dette leddsmerter for voksesmerter kan det da ikke være i min alder og har alt dette sammenheng?????? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11967-irritabel-tarm-med-mer/#findComment-59864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Siw Skrevet 7. desember 2000 Del Skrevet 7. desember 2000 Jeg har og irritabel tykktarm, så jeg kan prøve å svare. Etter hva jeg har hørt, blir avføringen svart hvis det er blod i den. Er blodet friskt, kan man ha en rift i endetarmen, eller hemorider. Maven min går fra å være smertefull, til oppblåst. Avføringen fra å være hard til diare til forstoppelse, ofte uten psykiske årsaker. Så om grunnen alltid er stress vet jeg ikke! Tenk igjennom hva du har spist, en liten forandring i kostholdet kan ofte være nok. Hvis jeg spiser lite, for jeg kraftige smerter. For meg er rugknekkebrød bra for maven. Ellers prøver jeg å være nøye med fiber, det hjelper over tid. I min familie har min far og søster irritabel tykktarm og, så en viss genetisk betydning har det kanskje? Dette ble fryktelig rotete, men jeg håper det hjalp litt? *S* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11967-irritabel-tarm-med-mer/#findComment-59876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 7. desember 2000 Del Skrevet 7. desember 2000 Kjære odine. Symptomene og funnene du nevner skal utredes videre.Du bør oppsøke legen din for dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11967-irritabel-tarm-med-mer/#findComment-60021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
odine Skrevet 7. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2000 Jeg har og irritabel tykktarm, så jeg kan prøve å svare. Etter hva jeg har hørt, blir avføringen svart hvis det er blod i den. Er blodet friskt, kan man ha en rift i endetarmen, eller hemorider. Maven min går fra å være smertefull, til oppblåst. Avføringen fra å være hard til diare til forstoppelse, ofte uten psykiske årsaker. Så om grunnen alltid er stress vet jeg ikke! Tenk igjennom hva du har spist, en liten forandring i kostholdet kan ofte være nok. Hvis jeg spiser lite, for jeg kraftige smerter. For meg er rugknekkebrød bra for maven. Ellers prøver jeg å være nøye med fiber, det hjelper over tid. I min familie har min far og søster irritabel tykktarm og, så en viss genetisk betydning har det kanskje? Dette ble fryktelig rotete, men jeg håper det hjalp litt? *S* Takk for at dere tok dere tid til å svare. Jeg har gått på diett ( candida diett) var en lege som mente jeg hadde det men det ble ikke bedre av det og det er noen år siden jeg gikk på. Jeg er veldig obs på hva jeg spiser og vet hva som blir verre ex: fet og krydra mat men utenom det så er det hypp som happ. Fiber blir jeg ikke bedre av har også prøvd ut det men det hjelper ikke. Nei jeg får vel bare komme meg til legen og ta de vonde testene en gang til og forhåpentligvis en siste gang -Odine- 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11967-irritabel-tarm-med-mer/#findComment-60074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.