Gå til innhold

Nasjonalisme/EU/Nazisme


Gjest anti-nazi

Anbefalte innlegg

Gjest anti-nazi

Det kan ikke være tvil om at et Nei-standpunkt bygger på sterke nasjonalistiske holdninger.

Er Nei-folket klar over, at de med sine holdninger flørter med nynazistiske strømninger?

Et tankekors...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være mange motiver for et nei til eu. De fleste springer ut fra et nasjonalistisk, proteksjonistisk og fremmedfiendtlig grunnsyn. Det er derfor ikke rart at nazi-yngel sier nei til eu.

En del sosialister har fått det for seg at storkapitalen og multinasjonale selskaper best kan tøyles gjennom små, uorganiserte og maktesløse nasjonalstater. Akk ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Nasjonalisme er noe helt annet enn nazisme. Nazi folka bare slenger om seg med ordet nasjonalisme uten å være berettighet til å bruke det.

Og at folk som er mot EU er halvveis nazi er noe av dummeste jeg har hørt. Sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anti-nazi

Nasjonalisme er noe helt annet enn nazisme. Nazi folka bare slenger om seg med ordet nasjonalisme uten å være berettighet til å bruke det.

Og at folk som er mot EU er halvveis nazi er noe av dummeste jeg har hørt. Sorry...

Jeg forstår jo at det kan føles noe "brysomt" for en Nei-person og bli konfrontert med dette fenomenet.

Jeg sier da heller ikke at Nei-folk er nazister, men jeg sier at "de flørter med nazistiske strømninger". Det kan det ikke være tvil om.

Kanskje du kunnne forklare meg hva for slags annen "type" nasjonalisme som Nei-folket forfekter, i forhold til nynazistenes nasjonalisme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Jeg forstår jo at det kan føles noe "brysomt" for en Nei-person og bli konfrontert med dette fenomenet.

Jeg sier da heller ikke at Nei-folk er nazister, men jeg sier at "de flørter med nazistiske strømninger". Det kan det ikke være tvil om.

Kanskje du kunnne forklare meg hva for slags annen "type" nasjonalisme som Nei-folket forfekter, i forhold til nynazistenes nasjonalisme??

Om en er nazi da er en ofte villig til å ty til vold for det en står for. En hater alle mørkhudede og spesielt jøder? De er en minoritet av oftest sosialt mistilpassede mennesker. De søker tilhørighet hos denne lille gruppen der de tenker "sammen er vi sterke", ekstrem sterk samhørighet og ekstrem tankegang om å holde den ariske rase "ren".

Det jeg kaller nasjonalisme er å være glad i landet sitt og ønske det beste for sitt land. Nestekjærlighet er viktig selvsagt, men ikke å være dumsnille. Landet skal være i hovedsak for de som kommer derfra opprinnelig, men at det skal gå an å ta imot mennesker i nød(fra andre land) som trenger vern for eksempel. Men som jeg skrev... dumsnillhet er ikke bra. Kriminalitet skal slås hardt ned på enten gjerningsmannen er gul, hvit eller brun. Det er å ta vare på landet sitt. Og selvsagt prøve å bevare dets særpreg. Tenk så kjedelig om alle var like...

Om nei folket er nasjonalister tror jeg ikke nødvendigvis. Det kan være forskjellige årsaker til at mennesker velger å si nei.

Og den flørtingen du snakker om tror jeg foregår oppe i hodet ditt. Jeg har aldri hørt en politiker med respekt for seg selv påstå det samme som du skrev i innlegget ditt.

Husk at det er mange ulemper med EU også. Og om det skal være en ny EU avstemning i fremtiden, skal jeg ta for meg fakta i begge retninger og avgjøre hva jeg skal stemme der og da. Nå slipper jeg heldigvis å ta et endelig standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...