Gå til innhold

Sier han må leve i sølibat pga sprøytene/schizofreni


Gjest bitten 2

Anbefalte innlegg

Har nettopp blitt kjent med en type som er schizofren. Han får depot-sprøyter for dette hver tredje uke (tror jeg).

Han sier at disse sprøytene gjør at han lettere holder seg stabil, og det er han fornøyd med. Men han sier også at det tar knekken på hans potens. Stemmer dette?

Er det en vanlig bivirkning av slike sprøyter?

Og hva heter den medisinen schizofrene får via sprøyter, da?

Håper noen kan svare, for dette ble litt interessant for meg. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer nok - det er en vanlig bivirkning. Har opplevd det samme selv, at sexlysten forsvinner helt. Jeg vet jo ikke hvilen medisin han får, jeg har ikke oversikt over hvilke anti-psykotika som kan gis som injeksjoner, men jeg får selv Risperdal. De gis som depot hver 2. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke uvanlig at medisinene kan ha negativ effekt på potensen.

For mange med schizofreni er nærhet svært vanskelig. I hvert fall trenger de oftest langt lengre tid på å komme nær andre enn det folk flest trenger. Da kan det være greit å ha en alternativ forklaring på at det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok - det er en vanlig bivirkning. Har opplevd det samme selv, at sexlysten forsvinner helt. Jeg vet jo ikke hvilen medisin han får, jeg har ikke oversikt over hvilke anti-psykotika som kan gis som injeksjoner, men jeg får selv Risperdal. De gis som depot hver 2. uke.

Takk for svar, interessant. Dette er altså ikke en jeg har et forhold til, bare en jeg har blitt kjent med.

Risperdal trorjeg han nevnte ja, så da er det sikkert det han får.

Hva betyr egentlig "depot", vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar, interessant. Dette er altså ikke en jeg har et forhold til, bare en jeg har blitt kjent med.

Risperdal trorjeg han nevnte ja, så da er det sikkert det han får.

Hva betyr egentlig "depot", vet du det?

Risperdal depot (Risperdal Consta) er en sprøyte en får som har varighet 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at medisinene kan ha negativ effekt på potensen.

For mange med schizofreni er nærhet svært vanskelig. I hvert fall trenger de oftest langt lengre tid på å komme nær andre enn det folk flest trenger. Da kan det være greit å ha en alternativ forklaring på at det er slik.

Hvorfor har schizofrene større vanskeligheter med nærhet enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har schizofrene større vanskeligheter med nærhet enn andre?

Har et søskenbarn som har den diagnosen og h*n er ganske syk. H*n tåler ikke spesielt godt nærhet, verken psykisk eller fysisk. Tror h*n føler det invaderende og skremmende.

En psykotisk person har på en måte ingen grenser for egen kropp og utenomverden. Alt går inn i hverandre. En frisk person kan skille mellom egne tanker, tv'en, andres tanker og egne følelser osv. For en psykotisk person er det verre. Det er vanskelig å sortere hva som kommer hvorfra. (Det kan oppleves som om tv'en sender hemmelige beskjeder eller at en klem betyr at du blir den du klemmer på o.l vrangforestillinger)

Kommer man veldig nærme og forvirrer en person som er psykotisk så blir den enda mer utrygg.

Men det er sikkert veldig individuelt hvordan det oppleves. Schizofrene er like forskjellige som alle andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...