Gå til innhold

Alzheimer og hallusinasjoner


RolfE

Anbefalte innlegg

Heisann.

Min far har Alzheimer, og i det siste har han begynt å hallusinere en del. Snakker med potteplanter og lignende.

Det jeg lurer på er om der finnes medisiner han kan ta for å redusere forekomsten av disse hallusinasjonene. Det blir litt slitsomt i lengden å forsøke å forklare ham at der er ikke smådyr i brødet eller at mamma ikke sitter i blomsterpotta. Han blir veldig mistenksom og defensiv.

Han gikk på Aricept en stund, men sluttet forholdsvis nylig å ta dem fordi han blir veldig kvalm av dem. Såvidt meg bekjent er virkemåten av de tre "godkjente" medisinene mot Alzheimer i grunnen den samme, slik at det vel er god grunn til å anta at han ville bli like kvalm av en av de andre to? Kanskje det hadde vært greit å prøve noe annet enn Aricept, dog. Han ble merkbart verre etter han sluttet å ta Aricepten, og det begynner å gå oss (spesielt mamma) på nervene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke peiling på Alzheimer, men til psykotiske symptomer brukes ofte antipsykotika.

Haldol er et slikt medikament. Det virker også mot kvalme!

Man kan bli skjelven og litt stiv i gangen av Haldol om det brukes i store mengder.

Mot slike bivirkninger brukes noen ganger anti-parkinsonmedisin som feks. Akineton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har ikke peiling på Alzheimer, men til psykotiske symptomer brukes ofte antipsykotika.

Haldol er et slikt medikament. Det virker også mot kvalme!

Man kan bli skjelven og litt stiv i gangen av Haldol om det brukes i store mengder.

Mot slike bivirkninger brukes noen ganger anti-parkinsonmedisin som feks. Akineton.

Hrm, ja. Beklager at jeg er utrolig sein med å svare, men jeg ville bare gjerne si TAKK, TAKK, TAKK for rådet ditt om antipsykotika.

Han Far fikk Trilafon (latterlige 2 mg, men dog), og det hjalp voldsomt. Nå tar han både Trilafon og Aricept (uten hverken kvalme eller halliser), og er MYE bedre.

Han SOVER sikkert 16 timer i døgnet nå dog, men likevel. Det er bedre enn det var. Mye bedre. Takk igjen, soleil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrm, ja. Beklager at jeg er utrolig sein med å svare, men jeg ville bare gjerne si TAKK, TAKK, TAKK for rådet ditt om antipsykotika.

Han Far fikk Trilafon (latterlige 2 mg, men dog), og det hjalp voldsomt. Nå tar han både Trilafon og Aricept (uten hverken kvalme eller halliser), og er MYE bedre.

Han SOVER sikkert 16 timer i døgnet nå dog, men likevel. Det er bedre enn det var. Mye bedre. Takk igjen, soleil.

Hei!

Så fint at det går bedre nå.

Setter pris på at du kom med tilbakemelding om hvordan det gikk. :)

Hvis bivirkningene er plagsomme så bør dere ta det opp med den som har ansvar for medisineringen. Det fins andre gode medikamenter. Dosen må også noen ganger justeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...