Gå til innhold

Tråden lenger ned gjør meg kvalm...


Gjest MLI

Anbefalte innlegg

I tråden "Er alle mennesker like mye verdt?", er det plutselig noen som farer opp og dømmer andre mennesker som uverdige! Noen her skjønner kanskje ikke at for noen vil noen alltid være verdt like mye som alle andre?

En som gikk i klassen min da jeg var ung, begikk en grusom handling. Og mange, mange (bl.a. mange av dere i trådem lenger ned) vil si at han da er mindre verdt enn oss andre. Men jeg møtte moren hans på butikken noen uker etter at han var blitt dømt. Jeg pratet med henne om det som hadde skjedd og til slutt begynte hun å gråte og sa: "Jeg vet at alle hater ham og forventer at jeg ikke skal ha kontakt med ham mer. Men for meg er han enda min lille gutt. Han er enda min sønn, og for meg er han enda like mye verdt...".

Så jeg blir direkte uvel når jeg ser dere dømmer andre og at dere kan si hvem som er verdt noe og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste pårørende vil fortsette å elske en, selv om man for andre er et svin. Syns ikke det er så rart.

En person som er elsket av sine, kan f.eks drepe et annet elsket menneske - den dreptes pårørende må da tilgis og forstås for sitt hat.

Det er hlt naturlig - å ikke noe å synes er rart det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte som deg..

Det er selvsagt forskjell på at jeg misliker og liker, og på hvorvidt folk er noe verdt eller ikke..

En som dreper en av MINE, er for MEG intet verdt -og sikkert vice versa.

For en GUD evnt. :) blir det noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

En som dreper en av MINE, er for MEG intet verdt -og sikkert vice versa.

For en GUD evnt. :) blir det noe annet :)

Derfor blir det dustete å snakke utifra noe slags objektivt verdibegrep.

Jeg misliker ofte både folk og handlinger, men det skulle jaggu tatt seg ut om mine "verdivurderinger" skulle satt noen almenngyldig presedens..

Mislikt er synonymt med verdiløs, hvem det nå enn er som driver mislikingen. Selv ikke om det er majoriteten som bedriver denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

En som dreper en av MINE, er for MEG intet verdt -og sikkert vice versa.

For en GUD evnt. :) blir det noe annet :)

ikke synonymt, mente jeg sef...

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har misforstått hele innlegget...sorry ass...

Det var liksom et spørsmål om hva folk _mener_ sånn i forhold til evt. religionsspørsmål o.l

Du kunne bare latt være å lese trådene i innlegget dersom det provoserte deg!

&%&/"¤"&!¤¤¤"¤%" !!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva hvis denne gutten hadde drept din sønn eller datter? Voldtatt deg? Like opptatt av hans menneskeverd da?

Mine foreldre ble drept i en trafikkulykke da jeg var 18. Ulykken skyldtes at føreren av den andre bilen, kjørte med promille. Han ble nesten ikke skadet. Og ja, jeg har virkelig hatet den mannen, men jeg har aldri tenkt eller ment at han er mindre verdt enn noen andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har misforstått hele innlegget...sorry ass...

Det var liksom et spørsmål om hva folk _mener_ sånn i forhold til evt. religionsspørsmål o.l

Du kunne bare latt være å lese trådene i innlegget dersom det provoserte deg!

&%&/"¤"&!¤¤¤"¤%" !!!!!!!!!

Innlegget mitt er ikke rettet mot deg! Men mot mange av de som har svart deg. Du trenger da heller ikke å la dette innlegget provosere deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Han var altså like mye verdt for moren og det er jo både forståelig og greit.

Men det er kanskje også forståelig at evt. offer eller hva det måtte handle om ikke tilla denne personen like mye verdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Han var altså like mye verdt for moren og det er jo både forståelig og greit.

Men det er kanskje også forståelig at evt. offer eller hva det måtte handle om ikke tilla denne personen like mye verdi?

Som sagt: Jeg skjønner at noen kan mislike noen og kanskje hate noen (jeg har selv reagert slik mot han som drepte foreldrene mine). Men verdi?? Hvordan kan noen bestemme hva noen er verdt? Vi er alle født "lik" og med like stor verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Jeg skjønner at noen kan mislike noen og kanskje hate noen (jeg har selv reagert slik mot han som drepte foreldrene mine). Men verdi?? Hvordan kan noen bestemme hva noen er verdt? Vi er alle født "lik" og med like stor verdi.

Verdi er et spørsmål om subjektive holdninger og følelser. Da sier det seg selv at svarene våre må bli ulike mht hvem og hva vi tillegger god og mindre god verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt: Jeg skjønner at noen kan mislike noen og kanskje hate noen (jeg har selv reagert slik mot han som drepte foreldrene mine). Men verdi?? Hvordan kan noen bestemme hva noen er verdt? Vi er alle født "lik" og med like stor verdi.

'Vi er alle født "lik" og med like stor verdi.'

Selv om dette utsagnet faktisk også kan argumenteres mot, er jeg enig med deg.

Men du ser kanskje at det å være 'født like' og det å forringe sin verdi gjennom livet ved å utføre onde handlinger er to forskjellige ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt på linje med nhd i tråden under.

Ikke kom her og fortell meg at mennesker som avdøde Hitler, Stalin, Bin og Saddam Hussein, Valgerd Svarstad og Baneheia Viggo, har snev av verdi.

At moren hans fortsatt verdsetter fyren er nå en ting, men du kan ikke forvente at ndre skal mene at en morder, en pedofil eller en voldtektsmann, er like mye verdt som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt på linje med nhd i tråden under.

Ikke kom her og fortell meg at mennesker som avdøde Hitler, Stalin, Bin og Saddam Hussein, Valgerd Svarstad og Baneheia Viggo, har snev av verdi.

At moren hans fortsatt verdsetter fyren er nå en ting, men du kan ikke forvente at ndre skal mene at en morder, en pedofil eller en voldtektsmann, er like mye verdt som andre.

Gjelder dette også en som kjører i fylla, eller kjører uforsvarlig og dreper et menneske også?

en soldat i krig?

En som dreper i affekt?

Hvor går grensene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette også en som kjører i fylla, eller kjører uforsvarlig og dreper et menneske også?

en soldat i krig?

En som dreper i affekt?

Hvor går grensene?

Grensene for hva?

Verdi er bare et subjektivt og variabelt uttrykk for hva vi tillegger noen eller noe og ikke en dikotomi a la verdi / ikke-verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensene for hva?

Verdi er bare et subjektivt og variabelt uttrykk for hva vi tillegger noen eller noe og ikke en dikotomi a la verdi / ikke-verdi.

Grensene for når et menneske ikke lenger har noen verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette også en som kjører i fylla, eller kjører uforsvarlig og dreper et menneske også?

en soldat i krig?

En som dreper i affekt?

Hvor går grensene?

Man er vel i utgangspunktet like mye verdt, men ens handlinger her på kloden representerer den personen man har blitt.

En ting er å gjøre dumme ting som ikke skader noen, men noe annet er det selvsagt når man helt bevisst begår en handling som forårsaker en annens lidelse.

Hvor grensen går er vel rimelig subjektivt, og jeg sitter ikke med noen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er vel i utgangspunktet like mye verdt, men ens handlinger her på kloden representerer den personen man har blitt.

En ting er å gjøre dumme ting som ikke skader noen, men noe annet er det selvsagt når man helt bevisst begår en handling som forårsaker en annens lidelse.

Hvor grensen går er vel rimelig subjektivt, og jeg sitter ikke med noen fasit.

;o)

Så vi begynner livet med 100% verdi, og så stiger og synker den sånn litt etter hva vi gjør?

Eller er det en bryter, i det vi gjør noe utiligivelig (?) så mister vi all verdi der og da, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...