Gå til innhold

Psykopat?


Gjest Hege25

Anbefalte innlegg

Hei,

Har for en måneds tid siden blitt i lag med en gutt, men plages med den fryktlige mistanken om at han er psykopat, selv om jeg vet det sannsynlig er veldig tåpelig. En venninne som jeg betrodde meg til om hva jeg ikke likte ved han, sa han hørtes ut som ekskjæresten hennes, som var en psykopat.

Han har psykiske problemer, og går til psykolog, og psykologen sier at hans hovedproblem er mangelende identitetsfølelse pga mye flytting. Han har en ekskjæreste som han sier er en psykopat, hun var veldig kritiserende, løy og var manipulerende og aggresiv, og fortalte foreldrene sine at han misbrukte henne. På den andre siden er han så utrolig lite motagelig for kritikk, og misforstått meg mange gang og "bitt" tilbake, for eksempel da han var litt syk, og jeg utrykte bekymring og sa han burde gå til legen, så ble han skikkelig småsint og fortalte om at en venninne hadde sagt det samme til han og han hadde sagt til henne at det kom av stress, akkurat som kviser kom av stress. Og han la til i en "fornøyd" tone at denne personen hadde mye kviser, så der "tok" han igjen! Og dette var i en periode jeg plagdes mye med kviser.. Som person er han meget utadvendt, elsker å prate, har få/ingen nære venner, er vel kanskje litt vel arrogant og synes godt om seg selv og "liker" å se ned på andre og føle seg bedre enn dem. Han har hatt trøbbel med politiet pga den forige jobben, men sier han var uskyldig, det var de andre han jobbet med som var skyldige. Og føler ofte han liker å sette seg over meg også, kommer med litt unødvendige sårende kommentarer, men jeg har bestandig hatet slike bemerkninger og er kanskje litt overfølsomme for dem. Vet ikke om han er uempatisk/ufølsom, han forteller stadig om hvor meget empatisk han er, og har en del ganger kalt meg uempatisk på grunn av helt ubetydelig ting. Han elsker å holde moraliserende taler, for eksempel en gang sa jeg at jeg var deprimert, så fortalte han meg hvordan jeg burde tenke, kom med tips osv, og sa jeg ikke må være "svak", noe som var meget irriterende siden han selv er mye opp og ned. Han virker å være ganske aggresiv, for eksempel dyttet til en fremmed type på grunn av en bemerkning, han oppførte seg kjempesær og sint da jeg "sa jeg hatet arbeidet hans", det jeg i virkeligheten sa, som sant var, at det var vanskelig for meg å bedømme det siden jeg hadde null peiling på slik..

Ellers er han veldig intens, hater stillhet og å kjede seg. veldig kritisk og analyserende.

Huff, vet at dette blir alt for langt. Søker egentlig en avbekreftelse på "mistanken", for selv om jeg får han til å høres ganske usympatisk ut, så trives jeg oftest meget godt ilag med han, vi kommer veldig godt overens og har en bra kjemi ilag. Antagelig er han så nærtagen og usikker pga ekskjæresten sin, hvis hun er en psykopat. Det som først og fremst har fått meg til å lure er det at han fortalte at ekskjæreste er en psykopat, samtidig som han virker så veldig "sterk".Og av det jeg har lest så avviker han på mange trekk på psykopten: går til psykolog, har hatt få og lange forhold bak seg, tror ikke han lyver (men har aldri møtt noen før som jeg har hatt så vanskeligheter å forstå), fast jobb som selvstendig næringsdrivende, rutinepreget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg leser det du har skrevet, er det svært usannsynlig at han er psykopat. Men det viktigste er vel om han viser noe vilje til å få hjelp til å finne ut av de psykiske problemene sine. Og siden han går til psykolog, så gjør han vel det??

Og du trenger kanskje noe mer tid sammen med ham, før du kan finne ut hvor alvorlige psykiske problemer han har. De som tåler lite kritikk, har ofte fått for mye av det tidligere.

Føler du at han ser deg, eller dreier alt seg om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....Og denne gutten er du sammen med? Bare det at du lurer på om han er psykopat burde føre til at bjellene ringer i hodet ditt....Kom deg ut av dette forholdet.

Jeg kan ikke utifra det du skriver si helt klart at du er sammen med en psykopat, men jeg har såpass mye erfaring på området at jeg vil be deg komme deg vekk fra ham. Og skal jeg si hva jeg mener - så JA, gutten har psykopatiske trekk, det er det ingen tvil om. Å kalle noen en psykopat holder jeg meg for god for, med mindre jeg selv har opplevd dem og vet hva/hvem jeg snakker om.

Den personen du beskriver høres dessverre ut som min ekskjæreste - som ja, var en psykopat.

At andre forteller deg sine mistanker om ham, bør du ta til deg. Venners ord bør veie tungt så lenge det er venner du stoler på og mener er oppegående psykisk.

Du skriver på slutten følgende:

"Og av det jeg har lest så avviker han på mange trekk på psykopten: går til psykolog, har hatt få og lange forhold bak seg, tror ikke han lyver (men har aldri møtt noen før som jeg har hatt så vanskeligheter å forstå), fast jobb som selvstendig næringsdrivende, rutinepreget liv. "

Jeg kommenterer: For det første - en psykopat kan meget vel gå til en psykolog med den hensikt å oppnå noe. Kanskje går han der bare for å tilfredsstille dem rundt seg (som mener han bør gå dit), eller han går der for å få innvilget alt fra uføretrygd til andre finurlige ting. En psykopat går alltid til en psykolog for å oppnå noe. Du kan være sikker på at det ligger baktanker bak det som sies og gjøres.

For det andre - en psykopat-prottyp har hatt mange useriøse forhold bak seg og har vanskelig for å holde på en kjæreste over tid. Ja, det stemmer, men hvor mange kvinner (og menn) har ikke vært i en psykopats grep over år. Det at en psykopat har hatt et lengre forhold betyr ikke at han IKKe er psykopat, det betyr enten 1)at han har klart å fange vedkommende kjæreste 2) at han har herset med denne kjæresten og hatt en eller flere på si 3) at han ønsker av hele seg å ha en der som kan han kontrollere og utøve sin makt utover....

Det finnes ingen fasitsvar på en psykopat, de er forskjellige. Men den listen du antakelig har lest, er en god hjelp på vei i å finne ut hvor dan det ligger an....

For det tredje: Du tror ikke han lyver? Nei, er han psykopat vil du ikke tro han lyver om han så sier det til deg. (Og det skjer ikke en gang om det smeller - at han sier det til deg altså...i såfall er det for å oppnå noe fordi han vet han allerede er gjennomskuet)...Neida, en psykopat er verdens mest troverdige....Så lenge du er "blind"..for slik min erfaring er, så blir du fryktelig blendet, sjarmert etc etc - helt til noe skjer som åpner øynene på deg...da kommer skepsises, og det er en grusom periode. Du vil ikke tro dine egne mistanker en gang da, for gutten er en mester i å manipulere, lyve, herse med deg...men du godtar det, for du er gla i ham....og du ser det egentlig ikke helt. Enda.

For det fjerde: han er selvstendig næringsdrivende. Jaha? Vi får se hvor lenge han klarer det da....

Og når det er sagt, så er mange psykopater ledere, sjefer, har gode stillinger etc. Nok en gnag vil jeg si at psykopater er forskjellige. En jeg vet om er leder av en bedrift som går så det suser. Men hva slags leder er han tror du? Splitt og hersk-teknikken brukes kontinuerlig.

Andre, og kanskje de fleste "renspikka" psykopater, er ikke i arbeid, eller har masse strøjobber og hater autoriterer og det som har med å forholde seg til sjefer.De holder sjelden på en jobb, og sier gjerne opp på dagen. Men merk - det er forksjeller. Det er også forskjeller på å være "psykopat" og på å ha "psykopatiske trekk". Ok?

Det siste du sier er at han har et rutinepreget liv?

Ja....kontroll på det meste tenker jeg. Hvor fikk du det fra at dette ikke er psykopatisk?

Vel, jeg mener ikke hverken skremme deg eller fortelle deg om din kjærestes diagnose, for han kjenner jeg ikke. Jeg kan bare sitte her og ønske deg det beste, at du klarer lytte til den stemmen som stiller spørmsål rundt ham, at du klarer lytte til vennene dine, at du klarer stå i det den dagen du sier "jeg går fra deg"...

For ja, det er hva JEG syns du bør gjøre.

Sånn for sikkerhetsskyld. Et psykopat-offer vil du nemlig ikke bli. Tro meg.

Alt godt og lykke til.

Skriv igjen om du trenger råd og veiledning.

*klem* en som har vært der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det du har skrevet, er det svært usannsynlig at han er psykopat. Men det viktigste er vel om han viser noe vilje til å få hjelp til å finne ut av de psykiske problemene sine. Og siden han går til psykolog, så gjør han vel det??

Og du trenger kanskje noe mer tid sammen med ham, før du kan finne ut hvor alvorlige psykiske problemer han har. De som tåler lite kritikk, har ofte fått for mye av det tidligere.

Føler du at han ser deg, eller dreier alt seg om ham?

Hva er det du mener er det usannsynlige her?

Syns du oppriktig talt gutten høres "frisk" ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste "rota" sitt svar nettopp og er ikke enig med henne, men dette får bli din vurdering. Ettersom jeg har forstått av tidligere innlegge har også rota sine erfaringer på området, så du får velge hvem du vil høre mest på her... ;-)

Jeg har iallefall notert meg følgende som du skriver om din kjæreste, og følgende ord er også hva du bruker:

*Din kjæreste forteller deg at hans ekskjæreste er psykopat - og nevner de typiske trekk for en psykopat (manipulerende, løgner etc etc). I tillegg forteller han deg at hun mente han misbrukte henne.

Hvorfor forteller han dette? Er det overføring i dette? Han har selvsagt ingen skyld i noen ting? Vel, dette ville jeg ikke trodd på....

Ellers bruker du disse ord:

"lite mottakelig for kritikk", "biter tilbake", "blir lett sint", "aggressiv", "hevngjerrig", "utadvendt", "intens", elsker å prate", "kjeder seg lett", "ser ned på andre", "kritisk", "arrogant", "kommer med sårende kommentarer", "moraliserende overfor andre", trøbbel med politiet", "trøbbel pga jobb", har få/ingen venner", ".....

Nok av trekk her som passer på en psykopat, mener jeg.

I tillegg forteller du at du lurer på om han er psykopat? Jeg tror du selv vet veien videre....

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du mener er det usannsynlige her?

Syns du oppriktig talt gutten høres "frisk" ut?

Nei, jeg synes ikke han høres frisk ut, men det er milevis mellom 'ikke frisk' og psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg synes ikke han høres frisk ut, men det er milevis mellom 'ikke frisk' og psykopat.

DET er jeg helt enig i, og man skal være svært forsiktig med å bruke ordet "psykopat" om folk. Men at denne gutten har en del av trekkene, det er det da heller ingen tvil om? Du skriver at det er "svært usannsynlig" at han er psykopat. Det finner jeg nokså uforståelig at du kan si, men greit nok.

Det får være opp til Hege25 å ta en avgjørelse på dette. Selv ville jeg gått fra denne gutten, men kanskje er jeg blitt noe kynisk etter mine opplevelser med psykoater.. Og nok en gang, jeg sier ikke at dette er en renspikka psykopat.

Kanskje er han borderline..?

Hva vet jeg. :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrende_far

http://www.psykopat.no

Klikk her på personlighetsforstyrrelser eller klikk deg inn på aktuelle linker. det skulle være nok av stoff her.

Men et godt råd fra en som har vært der du er, ikke tro alt du ser og om ingen tror deg, ta det mer som et tegn på at din mistanke er riktig enn at den er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen sjekkliste for psykopati kan gi deg svaret på hvem han er og det samme gjelder exkjæresten hans.

Men du bør passe på at han ikke tar over styringen og dikterer hva du skal mene om ditt og datt. Forresten, har du truffet far hans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er ikke om fyren er psykopat eller ikke. Det som teller er om vedkommende bruker psykopatiske hersketeknikker overfor akkurar deg.

Noen som har en link med symptomer på at man er utsatt for psykopatiske hersketeknikker ?

Mvh

Så enig, så enig, - men når Hege25 spør om dette kan være en psykopat, så er det også det jeg velger å svare på.

:-)

Men for all del, jeg skjønner hva du mener - og ja, det er det viktigste.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen sjekkliste for psykopati kan gi deg svaret på hvem han er og det samme gjelder exkjæresten hans.

Men du bør passe på at han ikke tar over styringen og dikterer hva du skal mene om ditt og datt. Forresten, har du truffet far hans ?

Ble litt nysgjerrig på hvorfor du spør om jenta har truffet far hans? Antar jeg vet svaret, men...Jeg bare spør likevel ;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt nysgjerrig på hvorfor du spør om jenta har truffet far hans? Antar jeg vet svaret, men...Jeg bare spør likevel ;-)

mvh

Å, fortell meg hva du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig, så enig, - men når Hege25 spør om dette kan være en psykopat, så er det også det jeg velger å svare på.

:-)

Men for all del, jeg skjønner hva du mener - og ja, det er det viktigste.

Mvh

Ja, for det er dumt å sette seg i en posisjon der man er nødt til å bevise at noen er psykopat med stor P for å slippe fri. Særlig med tanke på at psykopati er en egenskap og ingen offisiell diagnose.

En annen ting er at det ofte er helt unødvendig med nitidige studier av diagnosekriterier for antisosial Pf. for å avsløre psykopaten eller rettere sagt, psykopatien. Mange psykopater er så dumme, storhetsgale eller ivrige etter å psyke deg ned, at de indirekte eller til og med direkte forteller deg hvordan de har tenkt å ta rotta på deg.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er dumt å sette seg i en posisjon der man er nødt til å bevise at noen er psykopat med stor P for å slippe fri. Særlig med tanke på at psykopati er en egenskap og ingen offisiell diagnose.

En annen ting er at det ofte er helt unødvendig med nitidige studier av diagnosekriterier for antisosial Pf. for å avsløre psykopaten eller rettere sagt, psykopatien. Mange psykopater er så dumme, storhetsgale eller ivrige etter å psyke deg ned, at de indirekte eller til og med direkte forteller deg hvordan de har tenkt å ta rotta på deg.

Mvh

http://search.kvasir.no/query?q=argumentum+ad+baculum&pg=q&what=web

http://www.infidels.org/news/atheism/logic.html#baculum

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, fortell meg hva du tror.

Jeg tror du spør om det, fordi en psykopat svært ofte er vokst opp i et turbulent, ustabilt hjem. Ofte er fravær av en av foreldrene til stede, samt at en av foreldrene kan ha en psykisk lidelse, eller være rusmisbruker f.eks.

Det tror jeg du kanskje sikter til. Forøvrig er det noe som heter "som far så sønn" - .

Når alt det der der sagt, vil jeg poengtere (i fare for å støte noen) at dette ikke er en "hovedregel". Mange barn og unge som vokser opp med foreldre jeg har beskrevet, kan klare seg utmerket godt, og trenger hverken få psykiske lidelser eller bli psykopater.

Forøvrig er psykopati en "feilkobling" i hjernen, ofte sammensatt med en psykisk lidelse. ( i følge boken "sjarmør og tyrann")

Ok, kan du NÅ si meg hvorfor du spurte om jenta hadde truffet faren? :-) Eller har du fortsatt ingen kommentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du spør om det, fordi en psykopat svært ofte er vokst opp i et turbulent, ustabilt hjem. Ofte er fravær av en av foreldrene til stede, samt at en av foreldrene kan ha en psykisk lidelse, eller være rusmisbruker f.eks.

Det tror jeg du kanskje sikter til. Forøvrig er det noe som heter "som far så sønn" - .

Når alt det der der sagt, vil jeg poengtere (i fare for å støte noen) at dette ikke er en "hovedregel". Mange barn og unge som vokser opp med foreldre jeg har beskrevet, kan klare seg utmerket godt, og trenger hverken få psykiske lidelser eller bli psykopater.

Forøvrig er psykopati en "feilkobling" i hjernen, ofte sammensatt med en psykisk lidelse. ( i følge boken "sjarmør og tyrann")

Ok, kan du NÅ si meg hvorfor du spurte om jenta hadde truffet faren? :-) Eller har du fortsatt ingen kommentar?

Saken er at Hege25's beskrivelse av kjæresten sin minte meg om en jeg kjente godt. Og nei, du gjettet feil. Det var narsissisme jeg tenkte på, ikke psykopati.

Narsissisme er ofte et uttrykk for dårlig utviklet selvbilde eller idententitetsproblemer. Tror lidelsen kan ha sammenheng med manglende kontakt med en av foreldrene(selvopptatt, undertrykt eller psykisk syk mor) eller en familiekultur som vektlegger skoleprestasjoner og konkurranse(faren).

En prestasjonsorientert familiekultur kan også fremme en selvtillit som bryter med vanlige norske normer(skamvett, jante), men som ville ha blitt oppfattet som helt naturlig i land som USA. Hvis Hege25 hadde møtt faren, hadde hun kanskje fått noen aha opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...