Gå til innhold

Råd angående litium og vekt NHD/andre


Gjest Litiumgutt 23
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest Litiumgutt 23

Jeg skal nå begynne på litium grunnet langvarig depresjon, og er litt nervøs angående bivirkningene, da spesielt vektøkning.

Jeg sliter framdeles med en del kilo overvekt fra jeg begynte med risperdal, og legger jeg på meg mer nå kan det fort bli et stort problem.

Jeg har tidligere vært meget overvektig.

Jeg trodde før at vektøkning ved medisiner skyldes økt appetit, men har nå hørt at man ved litium kan legge på seg vann? Vil dette da legge seg på kroppen som alt annet fett, eller vil det i all hovedsak bare føre til økt vekt uten økt volum?

Er det noen råd man kan følge for å unngå/begrense vektøkning ved oppstart av litium? Jeg spiser lite for tiden da jeg prøver å gå ned i vekt, og trener på treningsstudio 2-3 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

soleil

Jeg har brukt Litium et år og på det året la jeg på meg 15 kg. Vektøkningen kan antagelig ikke bare skyldes medisinen. Ved at man blir i bedre form så får man mer lyst på mat.

Jeg sluttet med medisinen i juli og har etter det gått ned 5 kg. Vanskelig å si om det er på grunn av at jeg har sluttet med medisiner. Har også fokusert mer på å ha et sunt kosthold fordi jeg vil tilbake til min idealvekt.

Mulig jeg ikke bør sette spørsmålstegn ved medisineringen din, men..

Har du en bipolar lidelse eller sliter du bare med depresjon?

Litium er som du antagelig vet en stemningsstabilisator som brukes ved bipolar lidelse for å forebygge og behandle depresjon og mani. (+ hypomani)

Mener at Litium fungerer best på å _behandle_ mani, men ikke fullt så godt på depresjon. (Derfor kombineres det ofte med antidepressiva)

Ved en ren depresjons-lidelse fins det andre medikamenter som antagelig virker bedre. Ikke alle gir vektøkning.

Lamictal er en stemningsstabilisator som ikke gir vektøkning. Fungerer best på depresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litiumgutt 23

Jeg har brukt Litium et år og på det året la jeg på meg 15 kg. Vektøkningen kan antagelig ikke bare skyldes medisinen. Ved at man blir i bedre form så får man mer lyst på mat.

Jeg sluttet med medisinen i juli og har etter det gått ned 5 kg. Vanskelig å si om det er på grunn av at jeg har sluttet med medisiner. Har også fokusert mer på å ha et sunt kosthold fordi jeg vil tilbake til min idealvekt.

Mulig jeg ikke bør sette spørsmålstegn ved medisineringen din, men..

Har du en bipolar lidelse eller sliter du bare med depresjon?

Litium er som du antagelig vet en stemningsstabilisator som brukes ved bipolar lidelse for å forebygge og behandle depresjon og mani. (+ hypomani)

Mener at Litium fungerer best på å _behandle_ mani, men ikke fullt så godt på depresjon. (Derfor kombineres det ofte med antidepressiva)

Ved en ren depresjons-lidelse fins det andre medikamenter som antagelig virker bedre. Ikke alle gir vektøkning.

Lamictal er en stemningsstabilisator som ikke gir vektøkning. Fungerer best på depresjonen.

Takk for svar.

Jeg sliter hovedsakelig med angst og unipolar depresjon, og går nå på Effexor og Risperdal.

Tror meningen med litiumen er å gjøre antidepressivaen mer potent. Kanskje litium i så måte er bedre enn Lamictal?

Husker du om du spiste mer mat det året du gikk opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soleil

Takk for svar.

Jeg sliter hovedsakelig med angst og unipolar depresjon, og går nå på Effexor og Risperdal.

Tror meningen med litiumen er å gjøre antidepressivaen mer potent. Kanskje litium i så måte er bedre enn Lamictal?

Husker du om du spiste mer mat det året du gikk opp i vekt?

Jeg er veldig usikker på om jeg spiste mer.. Høres sikkert rart ut, men.

Mulig jeg fikk økt appetitt og at det er den egentlige grunnen til vektøkning. Jeg er litt usikker på hva det er som gjør at man legger på seg av dette medikamentet.

Tviler på at det er så mye vann. Det er ihvertfall ikke min erfaring, for da hadde jeg gått raskt ned i vekt da jeg sluttet.

Jeg har hatt stabil vekt siden jeg var 16 så jeg syns det er rart om dette ikke har med medisinene å gjøre. Det er en registrert bivirkning, men jeg vet ikke om det er vanlig å gå opp så mye.

Litium kan påvirke stoffskiftet, men du kommer til å ta blodprøver jevnlig for å sjekke det. Noen må tilføre Thyroxin på grunn av denne bivirkningen. Lavt stoffskifte kan også føre til at man legger på seg.

Aktivitetsnivået har også en del å si. Det samme har medisindosen.

Jeg vet ikke hvordan det er å bruke Litium for å forsterke virkningen av andre medisiner. Håper noen andre kan svare på det. :)

Så lenge du er aktiv, trener og er bevisst på hva du spiser så tror jeg at du kan unngå vektøkning. Spør gjerne om henvisning til ernæringsfysiolog eller dietetiker om du trenger veiledning. Kjempebra at du trener. Det har mye å si.

Litium er et bra medikament. Det har reddet livet til mange. Synd at mange går opp i vekt ved å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente1976

Jeg vil anbefale deg å drikke kalorifattig væske som farris, vann osv..

Du kommer sannsynligvis til å merke økt tørste, og da er det jo lett å legge på seg hvis det går mye i sukkerholdig drikke.

Jeg drakk opp til 6 liter om dagen i en periode, og mye av det var sukkerholdig drikke. Tror du jeg la på meg fort eller? Gikk fort ned igjen også da, når jeg la om til å drikke vann.

Ellers har jeg fått problemer med stoffskifte og får tyroxin for det nå.

Utenom det har Litium vært en vidundermedisin for meg. Håper den kan hjelpe deg like bra.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

×
×
  • Opprett ny...