Gå til innhold

36 timer


Dolores

Anbefalte innlegg

I går glemte jeg å ta p-pillen, kom på det på kvelden da det var gått ganske nøyaktig 36 timer siden sist. Jeg vet at det står i bruksanvisningen at man skal bruke annen prevensjon fram til neste mens hvis det går mer enn 36 timer, men er dette virkelig nødvendig? En annen ting er at jeg nettopp er ferdig med mensen, slik at det fremdeles er ca en uke igjen til eggløsning, og jeg går da ut fra at jeg ikke er fruktbar for øyeblikket.

En annen ting, man bør kanskje ikke ta sjanser når det gjelder p-piller, men da jeg var hos gynekolog for undersøkelse spurte jeg hvor snart jeg ikke var fruktbar. Han sa ”egentlig med en gang, dvs med en gang du begynner med pillen, men produsentene sier en måned for å være på den sikre siden.” Kan 36 timers regelen også være noe de skriver for å være på den sikre siden? Slik at en time fra eller til ikke er så nøye?

Hvis jeg må bruke ekstra prevensjon…. Hvor lenge må jeg det? På bruksanvisningen står det at jeg må bruke det til etter neste mens, mens overalt på legesider her står det to uker……

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nytt fra Mette Moen, Gynekolog

Hvis du holder deg innen 36 timer, er du beskyttet. Effekten av pillen er helt aa stoppe eggmodning og eggloesning. Hvis man mister p-pille effekten over 36 timer, kan det sette eggmodning i gang med senere eggloesning, derfor denne periode paa to uker med bruk av annen prevensjon. Saa er man sikker paa at evt eggloesning har funnet sted.

Hvis man starter med pillen paa foerste mensdag er den sikker med en gang, ellers foerst etter 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...