Gå til innhold

Når tar kroppen opp kaloriene?


Gjest Spis og vær glad

Anbefalte innlegg

Gjest Spis og vær glad

Har lenge gått og grublet på hvordan kroppen tar opp kalorier, og når den gjør det. Er det i magesekken dette skjer? Eller før? Går kaloriene inn i blodet med en gang en spiser en bit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg tror ikke kalorier er noe konkret som kroppen tar opp. Det er bare et begrep på hvor mye energi forskjellig mat gir, det er akkuat som når man regner med kg og liter og andre benevninger liksom. På sykehuset var det en sykepleier som fortalte meg at 1 kcal = den energien som trengs for å varme vann fra 16 til 17 grader. Hvis jeg husker rett...er ikke helt sikker...

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Kjære Spis og vær glad ! Kaloriene går ikke inn i blodet med en gang en spiser en bit. I munnen blir maten tygget til mindre biter slik at vi kan svelge maten og ved at den blir blandet med spytt fortsetter den ned spiserøret til magesekken. Mat inneholder og består av mange forskjellige stoffer som må spaltes før de tas opp i blodet og blir ført videre ved hjelp av blodet til vev og organer. Det er stor variasjon i hvor rask denne spaltingen skjer avhengig av type mat og forholdene i magesekken, men det første " skikkelige" opptaket skjer vanligvis i magesekken etter ca. 20-30min for enkelte stoffer, mens det videre opptaket fortsetter nedover i fordøyelseskanalen med varierende hastighet.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...