Gjest Spis og vær glad Skrevet 27. juli 2000 Del Skrevet 27. juli 2000 Har lenge gått og grublet på hvordan kroppen tar opp kalorier, og når den gjør det. Er det i magesekken dette skjer? Eller før? Går kaloriene inn i blodet med en gang en spiser en bit? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silja Skrevet 27. juli 2000 Del Skrevet 27. juli 2000 Hei Jeg tror ikke kalorier er noe konkret som kroppen tar opp. Det er bare et begrep på hvor mye energi forskjellig mat gir, det er akkuat som når man regner med kg og liter og andre benevninger liksom. På sykehuset var det en sykepleier som fortalte meg at 1 kcal = den energien som trengs for å varme vann fra 16 til 17 grader. Hvis jeg husker rett...er ikke helt sikker... Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Laila Sundgot Schneider, lege Skrevet 28. juli 2000 Del Skrevet 28. juli 2000 Kjære Spis og vær glad ! Kaloriene går ikke inn i blodet med en gang en spiser en bit. I munnen blir maten tygget til mindre biter slik at vi kan svelge maten og ved at den blir blandet med spytt fortsetter den ned spiserøret til magesekken. Mat inneholder og består av mange forskjellige stoffer som må spaltes før de tas opp i blodet og blir ført videre ved hjelp av blodet til vev og organer. Det er stor variasjon i hvor rask denne spaltingen skjer avhengig av type mat og forholdene i magesekken, men det første " skikkelige" opptaket skjer vanligvis i magesekken etter ca. 20-30min for enkelte stoffer, mens det videre opptaket fortsetter nedover i fordøyelseskanalen med varierende hastighet.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.