Gå til innhold

Gyldig grunn til fravær - barnet er sykt?


flisa

Anbefalte innlegg

Ja, dattern min er fortvilet om dagen, hun går på videregående og lille barnebarnet mitt har begynt i barnehagen. Som alle unger som begynner i barnehagen så blir de syke første halve året - nå var det øyekatarr - og de vil ikke ha henne i barnehagen. Det blir for mye fravær for skolen, det er ikke gyldig grunn, sies det.

ER det sånn på videregående?

Hun er jo alenemor, og har alstå ingen andre å ty til. Selv tok jeg fri i 14 dager, fordi barnahgen ikke åpnet før 1.september - - -skolene starter som kjent før det.

Jeg lurte på hva dere andre studenter gjør når barna er syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikke undertegnet

På VGS finnes det ikke noe som heter gyldig grunn, med mindre du har legeerklæring på at du selv er for syk til å følge undervisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På VGS finnes det ikke noe som heter gyldig grunn, med mindre du har legeerklæring på at du selv er for syk til å følge undervisningen.

merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke undertegnet

merkelig.

Det er i allefall slik det er. Ettersom VGS normalt er for såpass unge mennesker, har de vel ikke regnet med at noen elever skal ha syke barn å ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig.

Det burde da gjelde de samme reglene i arbeidslivet som på skolen ift. fravær? (Barns sykdom er like gyldig grunn)

Syns hun skal ta det opp med rådgiver på skolen eller rektor. De bør være fleksible i forhold til elever som har barn.

Tøft gjort forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde da gjelde de samme reglene i arbeidslivet som på skolen ift. fravær? (Barns sykdom er like gyldig grunn)

Syns hun skal ta det opp med rådgiver på skolen eller rektor. De bør være fleksible i forhold til elever som har barn.

Tøft gjort forresten.

Da jeg gikk på videregående for noen år siden fikk vi beskjed om at ingenting er GYLDIG fravær. Alt av fravær blir registrert, så får man heller legge ved legeerklæringer o.l. ved vitnemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i allefall slik det er. Ettersom VGS normalt er for såpass unge mennesker, har de vel ikke regnet med at noen elever skal ha syke barn å ta seg av.

Det er da også eldre mennesker som tar Vidergående - og det har det da vært lenge,

Det "morsomme" er at hun får lapp hjem.....til seg! *klør seg i hue*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde da gjelde de samme reglene i arbeidslivet som på skolen ift. fravær? (Barns sykdom er like gyldig grunn)

Syns hun skal ta det opp med rådgiver på skolen eller rektor. De bør være fleksible i forhold til elever som har barn.

Tøft gjort forresten.

LItt for tøft egentlig - nå prøver hun vilt å få tak i en lege som kan skrive ut dråper - - -men de har stengt. Hun busser rundt i byen nå da.....*SUKK* - Vet hvem som må ta med en liten unge på jobb noen timer i morgen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begravelse ikke er gydlig fravær, kan jeg ikke tenke meg at andres sykdom skal være det.

Merkelig - synes nå jeg. "andres sykdom" blir vel litt søkt sagt når det er ens eget barn det er snakk om. Faren til ungen er ikke med i bildet - bare for å ha sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på videregående for noen år siden fikk vi beskjed om at ingenting er GYLDIG fravær. Alt av fravær blir registrert, så får man heller legge ved legeerklæringer o.l. ved vitnemålet.

jeg skal sannelig min hatt skrive i avisen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BareMegBare

Det er da også eldre mennesker som tar Vidergående - og det har det da vært lenge,

Det "morsomme" er at hun får lapp hjem.....til seg! *klør seg i hue*

Hvilken lapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på videregående for noen år siden fikk vi beskjed om at ingenting er GYLDIG fravær. Alt av fravær blir registrert, så får man heller legge ved legeerklæringer o.l. ved vitnemålet.

Ja, slik var det da jeg gikk på videregående også. (96-99)

Men tenkte kanskje de hadde kommet litt lengre i dag. Jammen lite fleksibelt system!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da også eldre mennesker som tar Vidergående - og det har det da vært lenge,

Det "morsomme" er at hun får lapp hjem.....til seg! *klør seg i hue*

Jeg ville tatt det opp med rektor og eventuelt rådgiver. Tror hver enkelt skole har en del frihet i forhold til regelementet, slik at de kan finne mer fleksible løsninger som passer alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg jobber som lærer på videregående.

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med "gyldig grunn", men hvis du mener at fravær ikke blir ført opp så blir det altså det. Det er klart at vi tar hensyn til elever med syke barn, det skulle bare mangle. Men det er klart at blir fraværet alt for høyt kan vi få problemer med å fastsette karakterer.

Fravær blir det jo samme hva, akkurat som i arbeidslivet, men som noen sier så kan man legge ved en legeattest som sier noe om fraværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

millymollymandy

Det er ikke noe som heter "gyldig" grunn til fravær lenger. Fraværet føres opp - og hvis det er for stort til at læreren kan sette standpunktkarakter blir det problemer. Men: Det er fullt mulig for læreren å "prøve" eleven i de aktuelle emnene for å få satt karakter (men det er ikke alltid de vil lage en særskilt prøve for en enkelt elev). Så hvis hun f.eks. leser hjemme og læreren forstår at hun har lært det hun skal, vil det ikke bety annet enn at hun får fraværet på vitnemålet sitt.

De eneste fravær som ikke føres er sesjon og f.eks. fravær pga tillitsverv på minimum fylkesnivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke slektninger som jobber i kommunen/staten? De får nok fri med lønn en dag for å passe barnet!

Jeg husker min datter var syk noen uker før foreldre i private bedrifter fikk fri med lønn. Jeg ble trukket for 9 dager. Min far (staten) fikk fri med lønn en dag for å passe sitt barnebarn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh flisa skriver ikke her lenger egentlig, men dette må jeg svare på.

Med barn som har hatt hyppig øyekatar vet jeg at barnehagen ikke kan nekte å ha barnet i barnehagen etter at barnet har begynt på medisin. Jeg jobbet i en barnehage som nektet å ta slike barn. Vi fikk brev fra fylkeslegen om at dette ikke var lov å med beskjed om at denne praksisen måtte opphøre. Samtidig fikk barnehagen beskjed om at all smittefare er over så snart behandling er startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke slektninger som jobber i kommunen/staten? De får nok fri med lønn en dag for å passe barnet!

Jeg husker min datter var syk noen uker før foreldre i private bedrifter fikk fri med lønn. Jeg ble trukket for 9 dager. Min far (staten) fikk fri med lønn en dag for å passe sitt barnebarn...

Som kommunalt ansatt har du kun rett på fri for å passe egne syke barn, ikke for å passe andres barn! Jeg aner ingenting om hvordan reglene ev. var før, men i dag er det kun egen sykdom eller egne barn sykdom som gir rett på fri.

Ellers stemmer det det solsikke skrev om at øyekatar er man smittefri fra samme dag som behandlingen starter. Vår datter har gått i barnehagen mens hun er under behandling - de har dryppet henne i barnehagen.

Forøvrig er det utrolig tragisk at det ikke kan tas hensyn til aleneforeldre som prøver å få seg videregående utdanning. Har selv ei venninne som sliter med fravær pga en sønn som er mye syk. I slike tilfeller bør skolen legge noen pinner i kors for å få ting til - det viktigste er jo tross alt at elven lærer det hun skal!

Husker jeg var kjempeheldig på videreågende. Slet mye med en hånd med senebetendelse, og en av lærerne jeg hadde siste året ga meg prøvene muntlig, for at jeg ikke skulle slite ut hånden før tentamener og eksamer. Det handler bare om å være villig til å finne løsninger, og ikke ri regelverket!

Håper det ordner seg for datteren din, flisa!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kommunalt ansatt har du kun rett på fri for å passe egne syke barn, ikke for å passe andres barn! Jeg aner ingenting om hvordan reglene ev. var før, men i dag er det kun egen sykdom eller egne barn sykdom som gir rett på fri.

Ellers stemmer det det solsikke skrev om at øyekatar er man smittefri fra samme dag som behandlingen starter. Vår datter har gått i barnehagen mens hun er under behandling - de har dryppet henne i barnehagen.

Forøvrig er det utrolig tragisk at det ikke kan tas hensyn til aleneforeldre som prøver å få seg videregående utdanning. Har selv ei venninne som sliter med fravær pga en sønn som er mye syk. I slike tilfeller bør skolen legge noen pinner i kors for å få ting til - det viktigste er jo tross alt at elven lærer det hun skal!

Husker jeg var kjempeheldig på videreågende. Slet mye med en hånd med senebetendelse, og en av lærerne jeg hadde siste året ga meg prøvene muntlig, for at jeg ikke skulle slite ut hånden før tentamener og eksamer. Det handler bare om å være villig til å finne løsninger, og ikke ri regelverket!

Håper det ordner seg for datteren din, flisa!

Beste hilsen fra

Det komm(mer) nok inn under velferdspermisjon, vet ikke hva sjefen hans skrev i papirene som gikk til de som lønnet ut.

Også vi private funksjonærer fikk fri med lønn en dag uten å oppgi grunn i "gamle dager". Nå blir vi trukket på like fot med produksjonsarbeiderne heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...