Lindamor Skrevet 7. desember 2000 Del Skrevet 7. desember 2000 Jeg har to barn, en gutt på 2 år og ei jente på 4 mnd. Jeg lurer på hvordan det er å besøke/overnatte hos noen som har dyr. Både jeg og faren har astma og allergi. Gutten har astma og har hatt det siden han var ca 9 mnd. Jenta har hatt surkel i brystet siden hun var 6 uker og bruker medisiner av og til. Begge går til en astmalege. Bør jeg trappe opp medisinerne før vi drar på besøk til noen med dyr, eller bør vi la være å dra? Jeg tror ikke at gutten er allegisk mot dyr. Jenta har derimot blitt litt verre når vi har besøkt noen med hund og katt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12016-bes%C3%B8ke-dyr/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindamor Skrevet 7. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2000 Burde kanskje sagt at gutten tar medisiner fast. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12016-bes%C3%B8ke-dyr/#findComment-60013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 7. desember 2000 Del Skrevet 7. desember 2000 Kjære Lindamor Spørsmålet du stiller er veldig aktuelt for mange barnefamilier med astmaproblemer og det finnes ikke ett klart svar på det. På den ene side bør man ikke utsette barn med astma for ting de er eller kan bli allergiske for. På den annen side er det veldig mange barn med astma, og særlig små barn, som ikke er allergiske og derfor ikke behøver de samme restriksjonene som de som er allergiske. Man skal heller ikke se helt bort fra de psykiske og sosiale sidene av saken, og det å kunne besøke venner og familie, selv om de har dyr, er viktig. Min holdning til dette er at så lenge det dreier seg om besøk bør man kunne tillate seg det såfremt ikke barna blir tydelig dårlige og får anfall i forbindelse med slike besøk. Da bør man nok unngå det. Jeg synes også det er greit å gi litt ekstra medisin før besøk i "dyrefamilier", enten det dreier seg om Ventolin/Bricanyl og liknende medisin eller antihistamin (Phenamin, Clarityn, Zyrtec osv.). Det kan være aktuelt for gutten din som bruker medisiner. Jeg synes du skal ha god samvittighet for å dra på besøk, selv om de du/dere besøker har dyr. Det høres ut som gutten din ikke reagerer på dyr. Jenta som bare er 4 måneder bør du la oppholde seg i et rom hvor dyret vanligvis ikke er når hun skal sove og ikke la henne krabbe rundt i sofaer/tepper o.l. hvor dyret har ligget. Selvfølgelig bør ingen av dem direkte kose ned i hunde/kattepelsen. Jeg har her gjort rede for hvordan jeg ser på dette, det er sikkert andre som mener noe annet. Psykiske og sosiale faktorer har lett for å bli glemt, men er ikke mindre viktige for det. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12016-bes%C3%B8ke-dyr/#findComment-60148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.