Gå til innhold

lav kalium???


lita

Anbefalte innlegg

Fikk svar på noen blodprøver idag, har visst lav kalium, den er 2,4. Er det noen som kan fortelle meg hva jeg kan spise for at den skal bli normal? Vet at det kan være farlig, hvorfor??? Har det noe med hjertet å gjøre?? Gruer meg til legen min er tilbake fra ferie, han kommer sikkert til å legge meg inn igjen, når han får se resultatene av blodprøvene...vil ikke det. Han tror jeg er bedre, at jeg ikke kaster opp lengre. Nå skjønner han sikkert at det ikke er helt sant...?1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Eg har bare hatt lav kalium ein gong, husker ikkje kva den var men trur ikkje at den var så låg som din. Men bananer kan vera lurt å eta det fekk iallefal eg beskjed om. Ellers så kan vel lavt kaliumnivå, resultere i hjerteflimmer eller noko sånt, i tilegg til at du vil føla deg ekstra slapp, trur det står noko meir om kaliummangel her inne på forumet så det er bare å søke å sjå. Men ellers så må du ta vare på deg sjølv, så du ikkje øydelegg deg heilt, men det er vel kanskje lettare sagt ein gjort, har du vært innlagt ofte?

Klemmer carolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror det går an å få kjøpt noen tabletter på apoteket som hjelper mot kaliummangel. Ellers har jeg også hørt at bananer er bra, som carolina nevner.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eg har bare hatt lav kalium ein gong, husker ikkje kva den var men trur ikkje at den var så låg som din. Men bananer kan vera lurt å eta det fekk iallefal eg beskjed om. Ellers så kan vel lavt kaliumnivå, resultere i hjerteflimmer eller noko sånt, i tilegg til at du vil føla deg ekstra slapp, trur det står noko meir om kaliummangel her inne på forumet så det er bare å søke å sjå. Men ellers så må du ta vare på deg sjølv, så du ikkje øydelegg deg heilt, men det er vel kanskje lettare sagt ein gjort, har du vært innlagt ofte?

Klemmer carolina

Nei, jeg har bare vært innlagt en gang, for ikke lenge siden. Men legen min "truer" meg med det rett som det er, og jeg er redd han legger meg inn nå. Å være innlagt er det værste jeg har vært med på, tror jeg. Hjalp meg ingenting, overhodet, gjorde heller ting værre.

Skulle gjerne spist bananer, men tåler det ikke, så min kalium må opp på andre måter. Sikkert ganske umulig, siden jeg ikke spiser noe særlig...! Men tusen takk for svar!!!!

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Hei

Eg har bare hatt lav kalium ein gong, husker ikkje kva den var men trur ikkje at den var så låg som din. Men bananer kan vera lurt å eta det fekk iallefal eg beskjed om. Ellers så kan vel lavt kaliumnivå, resultere i hjerteflimmer eller noko sånt, i tilegg til at du vil føla deg ekstra slapp, trur det står noko meir om kaliummangel her inne på forumet så det er bare å søke å sjå. Men ellers så må du ta vare på deg sjølv, så du ikkje øydelegg deg heilt, men det er vel kanskje lettare sagt ein gjort, har du vært innlagt ofte?

Klemmer carolina

Kjære Carolina ! Lav kalium kan som du skriver føre til alvorlige forandringer i hjertets aktivitet, med bl.a. høy puls.Når det gjelder nerver og muskler kan det føre til tertthet, slapphet, lammelser og kramper. Man kan også bli psykisk irritabel, apatisk, slapp. Nyrene kan også ta skade, fordøyelsesapparatet som kvalme, forstoppelse, tarmslyng.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Hei

Tror det går an å få kjøpt noen tabletter på apoteket som hjelper mot kaliummangel. Ellers har jeg også hørt at bananer er bra, som carolina nevner.

Vennlig hilsen

Kjære Silja ! Lav kalium kan gi alvorlige medisinske komplikasjoner. Det finnes flere forskjellige tabletter som kan brukes ved kaliummangel, men det er viktig at dette kontrolleres ved blodprøver. Jeg anbefaler at en lege kontaktes for råd og oppfølging. Det er mange som forveksler kalium og kalsium, som har forskjellige oppgaver i kroppen. Apoteket kan også gi råd om hvilke tabletter som kan brukes, men som nevt kan kalium mangel gi alvorlige komplikasjoner og bør kontrolleres av lege. Den beste måten å korrigere kalium på, er regelmessig inntak av normal kost. Hvor dette er vanskelig å gjennomføre og kaliummangelen varer og er betydelig, bør kalium erstattes ved tabletter. Dette bør gjøres ved hjelp av blodprøver, hos legen, da verdiene også kan bli for høye . Både for lav og for høy kaliumverdi kan være meget alvorlige medisinske tilstander.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Kjære lita! Det kan være vanskelig for deg å forstå at det absolutt er til ditt beste at din lege har tatt blodprøve og at dere sammen kan jobbe for at kaliumnivået skal normalisere seg. Får lavt kalium kan føre til mange alvorlige medisinske tilstander, som du kan lese om i andre svar jeg har gitt i forumet. Din lege kjenner deg bedre enn jeg og kan derfor vurdere om du trenger kaliumtilskudd eller om du kan klare å normalisere det gjennom kosten. Lykke til videre med å ta vare på deg selv og kroppen din !

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...