Gå til innhold

Katolikker og skilsmisse


Gjest på sidelinjen

Anbefalte innlegg

Gjest på sidelinjen

Er det noen som har kjennskap til hvordan katolske familier forholder seg til skilsmisser? Er skilsmisse en dårlig ting? Er den skilte et dårligere papir? Er den ut-skilte fortsatt å regne for familiemedlem? Er skilsmisse en "ugyldig" formalitet?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med forbehold om at jeg har overforenklet litt, jeg mener ikke å fornærme noen:

"Katolske familier" kan jo være så mangt. Det finnes sikkert katolikker som er sånn passe "lunkne" i forhold til religionen sin, slik som mange norske statskirkemedlemmer. I så fall er det jo bare det juridiske som teller, og i Norge har man jo grei adgang til skilsmisse. Det er ingen som trekker inn kirken du er medlem av, under saksgangen i en skilsmisseprosess (regner jeg med, da).

Men den katolske _kirken_ ser på ekteskapet som et hellig sakrament. Skilsmisse kommer derfor egentlig ikke på tale, men man kan i spesielle tilfeller få ekteskapet "erklært ugyldig". "Vanlig" skilsmisse (uten denne ugyldighetserklæringen) betraktes av mange katolikker mer som en separasjon, slik at gjengifte ikke aksepteres. I strengt katolske miljøer kan man risikere utelukkelse fra nattverd osv. hvis man forsøker seg på noe slikt. I et strengt katolsk land vil derfor skilsmisselovgivningen være ganske forskjellig fra den vi er vant til.

http://www.katolsk.no/info/vaar_tro.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anti-paven

Med forbehold om at jeg har overforenklet litt, jeg mener ikke å fornærme noen:

"Katolske familier" kan jo være så mangt. Det finnes sikkert katolikker som er sånn passe "lunkne" i forhold til religionen sin, slik som mange norske statskirkemedlemmer. I så fall er det jo bare det juridiske som teller, og i Norge har man jo grei adgang til skilsmisse. Det er ingen som trekker inn kirken du er medlem av, under saksgangen i en skilsmisseprosess (regner jeg med, da).

Men den katolske _kirken_ ser på ekteskapet som et hellig sakrament. Skilsmisse kommer derfor egentlig ikke på tale, men man kan i spesielle tilfeller få ekteskapet "erklært ugyldig". "Vanlig" skilsmisse (uten denne ugyldighetserklæringen) betraktes av mange katolikker mer som en separasjon, slik at gjengifte ikke aksepteres. I strengt katolske miljøer kan man risikere utelukkelse fra nattverd osv. hvis man forsøker seg på noe slikt. I et strengt katolsk land vil derfor skilsmisselovgivningen være ganske forskjellig fra den vi er vant til.

http://www.katolsk.no/info/vaar_tro.htm

Det er ikke bare i strenge katolske land man kan utelukkes fra nattverd hvis man er gjengift. Det kan også skje i Norge, jeg vet om flere som har opplevd det.

Separasjon fra ens ektefelle er tillatt i den katolske kirke, men man blir regnet som gift med personen resten av livet (selv om man tar ut skilsmisse). Dermed vil et nytt ekteskap ikke bli regnet som gyldig innenfor den katolske kirke. Man lever i synd hvis man inngår et nytt ekteskap.

I noen tilfelle kan man få sitt ekteskap erklært som ugyldig, men det gjelder bare dersom det har foreligget ugyldige grunner ved inngåelsen. Så som tvang, sinnslidelse, at partene ikke ønsket barn m.m. (vilje til å ta imot barn er en av forutsetningene for et gyldig katolsk ekteskap!)

I forhold til NORSK lov derimot kan partene selvsagt skilles og gifte seg igjen. Hvordan den katolske familien ser på dette, er helt avhengig av hvor aktivt katolske den enkelte familien er. Jeg kommer fra en norsk katolsk familie. Min bror er skilt, og ingen i familien tenker på ham som gift lenger.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...