Gå til innhold

NHD-terapi eller medisin?


agape

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste månedene vært konstant svimmel + hatt symptomer jeg tolker som tegn på ulike nevrologiske tilstander (MS, hereditær ataksi, ALS) I tillegg har jeg en del angst- og depresjonssymptomer. Har små barn, er hjemme med det minste på 5 mnd. Har opplevd en del alvorlig nevrologisk sykdom i nær familie.

Har tidligere hatt en spiseforstyrrelse, noe angst knyttet til svangerskap og barselperioder, samt lette depresjoner knyttet til vanskelige livssituasjoner. Tidvis overforbruk av alkohol, med tilhørende fylleangst. Drikker ikke nå.

Jeg er usikker på hva som utløser hva, men mener det hele begynte med svimmelhet, og den er konstant. Det andre er fra og til. Jeg vet at mye av det jeg føler er psykisk, men den erkjennelsen fører ikke til bedring, altså blir jeg usikker igjen.

Jeg har hatt 3 timer hos psykiatrisk sykepleier, men synes ikke det har hjulpet foreløpig.

Legen min har ikke mye å komme med, han konkluderte raskt med "sykdomsangst", og mente at dersom jeg ikke kom meg ut av huset fikk han "skrive ut noe", men da måtte jeg slutte å amme.

Spørsmål 1:

Er psykiatrisk sykepleier "godt nok"? (Jeg synes hun er veldig orientert rundt å synes synd på meg som har det så vanskelig, og lite konstruktiv)

Spørsmål 2:

Finnes det medisin som kan hjelpe, og må jeg slutte å amme?

Spørsmål 3:

Kan jeg komme meg ut av dette? Jeg har det ikke bra nå, og det går ut over alle rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har svært god erfaring med psyk. sjukepleiarar, men alle er sjølvsagt ikkje like. Kva med å prøve å få kontakt med ein psykiater ang dine problemstillingar, kanskje ein slik kan finne noko du kan få sjølv om du ammar? Kan du spørje fastlegen din om han kan henvise deg eller i det minste rådføre seg med ein psykiater?

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld.

Har legen din tatt grundige blodprøver, for å utelukke eventuell jernmangel, b-vitaminmangel, lavt stoffskifte etc. Kroppen kan være ute å kjøre etter et svangerskap.

I forhold til medisin kontra terapi er det kanskje ikke snakk om enten eller, men både og.

Fortell fastlegen at den terapien du får nå ikke fungerer så godt for deg, og be om noe annet.

Om du kan bruke medisin samtidig som du ammer kommer litt an på hvem du spørr. Gjetter jeg riktig vil NHD mene det går greit i forhold til en del medikamenter.

Det kan ta lengre tid å komme seg etter et svangerskap når du ammer. Jeg sier ikke med det at du bør slutte å amme. Bare vær oppmerksom på det.

Håper du finner en god og effektiv løsning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernemor

Å bli synes synd på av terapeuten er lite konstuktivt for pasienten. Derimot er det veldig bra å gli godtatt og akseptert, å bli trodd på det en forteller.

Kjenner et par som har fått veldig god hjelp av nettopp osykiatrisk sykepleier, så dette er nok veldig personavhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...