Gå til innhold

Bruk av Gaviscon under svangerskapet


ronja røverdatter

Anbefalte innlegg

ronja røverdatter

Jeg har vært en del plaget av halsbrann og sure oppstøt i det siste, men har heldigvis oppdaget vidundermiddelet Gaviscon. Jeg tar en tablett ved behov, det er som regel etter hvert måltid + en om kvelden når jeg har lagt meg.

Spørsmålet mitt er: Fins det noen begrensning på hvor mange jeg kan ta i løpet av dagen? Kan det på noen måte skade babyen i magen? Jeg er i uke 24.

Håper på svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er også i uke 24, og har samme problem som deg. Har funnet ut at Novaluzid er tingen for meg, og har et forbruk som øker uke for uke...

Hadde det samme problemet også i mine to forrige svangerskap. En periode var det så ille at jeg spurte en lege samme spørsmål som deg. Fikk til svar at det skulle utrolig store mengder til før det kunne være skadelig for mor eller barn, så det er ingen fare. Dette er tre år siden, men jeg regner med at det gjelder fortsatt.

Har forresten ikke funnet et eneste "kjerringråd" som hjelper, og det kommer nesten på det samme hva jeg spiser, halsbrann får jeg uansett. Det er vel bare å knaske ivei på tablettene. Trøsten er at det gir seg, om ca 16-18 uker...

Det kommer forresten på det samme hvilken type medisin man bruker, bare det er av den resptfrie typen man kjøper på apoteket, og som det står på kan brukes av gravide.

Håper det er litt hjelp i svaret mitt!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Nei, du kan godt ta Gaviscon, men prøv i tillegg å legge om kostholdet ditt litt hvis det kan ha innvirkning på halsbrannen. Prøv å unngå stekt, røkt eller veldig fet mat. Drikk melk, ihvertfall ikke brus. Prøv å ikke spise sent om kvelden, da blir halsbrannen gjerne ille når du legger deg. Prøv å følg anbefalingen på pakken om hvor mye gaviscon du bør ta, men det er alltid lurt å heller ta litt mindre enn den største anbefalte dosen. Barnet tar uansett ikke skade av syrenøytraliserende midler, som Gaviscon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg bruker Gaviscon også, men jeg bruker den flytende formen. Den virker best for meg. Jeg brukte denne i mitt forrige svangerskap også. Helt super. Jeg tar en slurk når jeg legger meg (hvis jeg har behov for det) og en slurk før jeg går til jobb (samme) dette holder i hvetfall for meg når jeg har halsbrann på det værste.

Er nå i uke 31 og faktisk har det begynnt å gi seg litt. Men en annen ting som virker for meg er at jeg drikker mye melk til måltidene + er forsiktig med sterk kryddret mat (mexicansk osv.)

Flytende Gaviscon er supert (har ikke prøvd tablettene), og jeg ble anbefalt dette av min lege i første svangerskap, det går nok greit så lenge men følger bruksanvinsningen.

Lykke til videre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...