Gå til innhold

zoloft/cipramil/nycoflox...og bivirkninger?!


Gjest ebba81

Anbefalte innlegg

hei

Jeg må begynne på en eller annen medisin, men vil egentlig ikke! sliter med depresjon (litt angst) etter at mamma døde fra meg. Gikk på cipramil i 3 mnd. Følte meg bra da, også lenge etter at jeg sluttet på de (sluttet pga alle bivirkninger), trodde jeg var helt bra igjen. Men nå tror jeg at jeg trenger de igjen, men jeg orker ikke alle bivirkningene! Begynte på zoloft forrige uke, men sluttet fort pga bivirkninger som blødninger, kviser, diare, vektøkning ol. Orker ikke alle disse plagene. Jeg er mest redd for å legge på meg, det takler jeg ikke. Føler at bivirkningene bli en for stor belastning. Men samtidig har jeg ingen livsglede og trenger medisin. Er det noen anti-depressiva som ikke gir vektøkning?? Har hørt om en som heter Nycoflox? Har noen noe erfaring med denne medisinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår redselen din for å legge på deg, jeg går på fontex/fluoxetin og har ikke lagt på meg av de, har heller ingen bivirkninger annet enn at jeg var litt kvalm i begynnelsen, men det gikk over etter ca. 14 dager. Og jeg tar 40 mg vanligvis, men akkurat nå er jeg oppe i 60 mg pga. sterk angst og depresjon.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår redselen din for å legge på deg, jeg går på fontex/fluoxetin og har ikke lagt på meg av de, har heller ingen bivirkninger annet enn at jeg var litt kvalm i begynnelsen, men det gikk over etter ca. 14 dager. Og jeg tar 40 mg vanligvis, men akkurat nå er jeg oppe i 60 mg pga. sterk angst og depresjon.

Mvh

Takk for svar : ) jeg har foreslått fontex for legen min, men virker som hun helst vil jeg skal ta cipramil/zoloft, fordi hun ikke kjenner så godt til nycoflox/fontex. Men jeg vil gjerne prøve det istedet! Hvor lang tid tar det før man merker at det blir bedre? Det gjør meg ingenting og være litt kvalm så lenge jeg slipper alle de andre plagene! Kan man drikke alkohol selvom man går på fontex? Jeg gjorde det når jeg gikk på cipramil, og det gikk helt fint. Legen min foreslo noe som heter cipralex, den skulle visst funke raskere, men man legger vel på seg av den og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alle disse medisinene du nevner hører til samme gruppe - SSRI. Kanskje er bivirkningene noe som tilhører gruppen.

Det kan være en god ide å prøve en medisin fra en annen gruppe f.eks. Aurorix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse medisinene du nevner hører til samme gruppe - SSRI. Kanskje er bivirkningene noe som tilhører gruppen.

Det kan være en god ide å prøve en medisin fra en annen gruppe f.eks. Aurorix.

hva er forskjellen på aurorix og ssri? er noe bedre enn det andre? Jeg synes alle sier forskjellige ting om de forskjellige medisinene. Når jeg søker på svar fra legen i andre lignende spørsmål, har de skrevet noen steder at cipramil absolutt ikke gir vektøkning. Mens andre steder har de foreslått nycoflox til pasienter som har fått vektøkning av f.eks cipramil!

Jeg vet jeg må snakke med legen min om det, men hvordan er aurorix sammen med andre medisiner? Jeg tar nemlig thyroxin, napren, og methotrexate (leddgikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Alle disse medisinene du nevner hører til samme gruppe - SSRI. Kanskje er bivirkningene noe som tilhører gruppen.

Det kan være en god ide å prøve en medisin fra en annen gruppe f.eks. Aurorix.

PS: takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen vektøkning av zoloft. Tvert imot..

Jeg går på 200 mg pr dag.

Jeg går på zoloft og har ikke noen bivirkning,du kjenner att noe sjer efter ca 14 dager,kan jo fortelle att det har hjulpet meg noe helt fantastisk,har gått på det i 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar : ) jeg har foreslått fontex for legen min, men virker som hun helst vil jeg skal ta cipramil/zoloft, fordi hun ikke kjenner så godt til nycoflox/fontex. Men jeg vil gjerne prøve det istedet! Hvor lang tid tar det før man merker at det blir bedre? Det gjør meg ingenting og være litt kvalm så lenge jeg slipper alle de andre plagene! Kan man drikke alkohol selvom man går på fontex? Jeg gjorde det når jeg gikk på cipramil, og det gikk helt fint. Legen min foreslo noe som heter cipralex, den skulle visst funke raskere, men man legger vel på seg av den og?

jeg merket vel noe bedring etter ca.14 dager, og mye etter 4 uker. Det vil si at de drundt meg merket det nok bedre enn meg selv i starten, men jeg merket det jeg også, og i dag kan jeg ikke klare meg uten tror jeg... Det er rart at ikke legen din vil gi deg fontex, det er jo nesten det SSRI som er mest utprøvd, og det er det medikamentet som gis som tillegg til terapi til de som sliter med bulimi, fordi den hos noen påvirker signalene i hjernen slik at de ikke får så trang til overspising....eller klarer og kontrollere det bedre.. Selv sliter jeg med anoreksi og var livredd for å legge på meg så mye som ett gram, og derfor valgte de å gi meg fontex. Det gjorde meg trygg, og jeg har ikke lagt på meg. Men når det er sagt, så er det sikkert andre med motsatt erfaring, men utifra erfaringer generelt så gir fontex lite eller ingen vektøkting, noen ganger motsatt at man går ned.

Når det gjelder alkohol så må du nesten prøve deg fram, jeg tåler ganske bra alkohol, men jeg drikker sjelden og når jeg gjør det så er jeg forsiktig. Men alt med måte, og jeg har også skeiet ut og det har gått fint, men prøv deg fram.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg merket vel noe bedring etter ca.14 dager, og mye etter 4 uker. Det vil si at de drundt meg merket det nok bedre enn meg selv i starten, men jeg merket det jeg også, og i dag kan jeg ikke klare meg uten tror jeg... Det er rart at ikke legen din vil gi deg fontex, det er jo nesten det SSRI som er mest utprøvd, og det er det medikamentet som gis som tillegg til terapi til de som sliter med bulimi, fordi den hos noen påvirker signalene i hjernen slik at de ikke får så trang til overspising....eller klarer og kontrollere det bedre.. Selv sliter jeg med anoreksi og var livredd for å legge på meg så mye som ett gram, og derfor valgte de å gi meg fontex. Det gjorde meg trygg, og jeg har ikke lagt på meg. Men når det er sagt, så er det sikkert andre med motsatt erfaring, men utifra erfaringer generelt så gir fontex lite eller ingen vektøkting, noen ganger motsatt at man går ned.

Når det gjelder alkohol så må du nesten prøve deg fram, jeg tåler ganske bra alkohol, men jeg drikker sjelden og når jeg gjør det så er jeg forsiktig. Men alt med måte, og jeg har også skeiet ut og det har gått fint, men prøv deg fram.

Mvh

Tusen takk for svar! Jeg må få legen min til å skrive ut fontex til meg. det høres ut som det beste alternativet. eller så foreslo jo han legen her Aurorix (eller hva det het), men det har jeg ikke hørt noe om før. Jeg har ikke time hos legen før til onsdag, og så vil det jo ta enda lenger tid før det funker. Jeg kunne ønske jeg kunne få det nå med engang, for jeg er så sliten av å være trist, og jeg får ikke konsentrert meg om skolearbeid, klarer ikke gjøre noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg må få legen min til å skrive ut fontex til meg. det høres ut som det beste alternativet. eller så foreslo jo han legen her Aurorix (eller hva det het), men det har jeg ikke hørt noe om før. Jeg har ikke time hos legen før til onsdag, og så vil det jo ta enda lenger tid før det funker. Jeg kunne ønske jeg kunne få det nå med engang, for jeg er så sliten av å være trist, og jeg får ikke konsentrert meg om skolearbeid, klarer ikke gjøre noen ting.

Jeg er og kjemperedd for å legge på meg og fikk derfor aurorix. jeg tror jeg tvert i mot har gått ned etter at jeg begynt med den.

Må imidlertid antakelig slutte fordi jeg får så store søvn vansker, men det er ikke sikkert du får.Prøv den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på zoloft og har ikke noen bivirkning,du kjenner att noe sjer efter ca 14 dager,kan jo fortelle att det har hjulpet meg noe helt fantastisk,har gått på det i 3 år.

Jeg gikk på cipramil i et par måneder høsten 2002.vil bare si at de pillene kom jeg i psykose av. Legen på BUP sa at h*n nesten var helt sikker på at de var grunnen til psykosen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...