Gjest alright Skrevet 7. desember 2000 Del Skrevet 7. desember 2000 Vi har et veldig svært allergisk familie. Alle 3 barn alvorlig allergisk må bruker Adrenalin sprøyte inn i mellom. Multi- allergisk kan du sei. et barn med cøliaki og nå meg sjelv med sterk mistanke på cøliaki, Jeg hadde blodprøver som vist tydilig allergist til gluten og nå nettopp hadde vevs prøver og spesialist sagt "ja svart mistenkt venter nå bare svar c.a. ei veke. Det vart flere gra flekker på tarmen og noken med glatt og matt vever???.Jeg forstå ikke prøvener men har sjelv-sagt nesten alle plagene til cøliaki. Kan du forklare disse prøvener og er det et problem for mannen å spiser gluten fri når han har ikke cøliaki. Det er travelt enok med melk, egg, fisk og nøtte allergi plus gluten fri jeg har håpte å få alle familien på samme dieten. Det er jammen vanskelig å lager gluten ,melk og egg fri brød. Jeg er klar over at jeg skal få bedre veiledning etter hvert. Vart veldig takknemlig for noken svar. Vennligst Hilsen, Alright 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12038-til-doctor-eller-andre-som-kan-svare/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 8. desember 2000 Del Skrevet 8. desember 2000 Kjære alright Hvis blodprøvene som tas ved mistanke om cøliaki er positive hos voksne er cøliakidiagnosen meget sannsynlig. Men, for en sikker diagnose må det også tas en prøve fra tarmen som jeg forstår du har fått gjort. Hvis den prøven viser at tarmtottene er "flate" er diagnosen sikker. Det høres ut slik du beskriver det som om diagnosen cøliaki er nokså sikker, men de venter vel fortsatt på det endelige beviset, nemlig undersøkelsen av tarmen som viser flate tarmtotter. Det er ikke noe problem for friske personer å spise glutenfri kost, men det lønner seg vel ikke å bruke glutenfritt brød til hele familien - til det er melet alt for dyrt og det er vanskelig å bake. Det beste er å bake glutenfritt brød til den som har cøliaki og fryse det ned i skiver og ta opp en og en skive av fryseren. Men glutenfri sauser f.eks. kan alle i familien spise. Det finnes gode kokebøker som gir mange gode tips for hvordan lage glutenfri mat. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12038-til-doctor-eller-andre-som-kan-svare/#findComment-60429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.