Gå til innhold

lege/andre, mensen


Gjest victoria

Anbefalte innlegg

Gjest victoria

I løpet av de siste 15 månedene har jeg bare hatt mensen 1 gang. Vet ikke engang om det var det, det var liksom en slags væske med bare litt blod i . Varte 2 dager ca.

Har alltid hatt veldig uregelmessig mens.

I løpet av disse månedene har jeg tatt av ca 15 kilo, men har også lagt på meg ca 8 av dem nå.

Jeg trener hver dag, opptil 2,5 time hver dag.

Jeg har et helt normalt kosthold. Spiser endel snop/søtsaker, spesielt i helgene men også i ukene.

Hvorfor får jeg ikke mensen?

Er det at jeg trener for mye. Trodde du mistet mensen bare hvis du ble altfor tynn, og at treninga ikke hadde noe å si?

Bør jeg gå til en lege, hva skal jeg gå til eventuellt? det blir vel en gynekolog da, eller går men til vanlig lege??

Er 20 år, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Grunnen til at du ikke får mensen er ganske sikkert kombinasjon av trening og vekttap (selv om du har lagt på deg noe av det tapte). Jeg synes du skal søke lege for å få en utredning med hormonprøver. Er ditt østrogennivå lavt bør du overveie endring av livsstil til et nivå som din kropp tåler, evt tenke på hormontilskudd. Du er i risikosone for benskjørhet. Hvis du har bruk for prevensjon, er p-pille å anbefale, ellers medisin som man gir for kvinner i overgangsalderen. Du kan snakke med din vanlige lege, evt få henvisning hvis noe er usikkert med dine hormonprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...