Gå til innhold

"Murring" i underlivet


Tutta Malena

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 38 år som har født 3 barn og aldri har hatt noen som helst problemer med underlivet.

Mitt problem er vel snarere at jeg er livredd for å få kreft, og at jeg tenker for mye på at noe kanskje kan være galt! Selvfølgelig burde jeg komme meg til gynekolog og få en sjekk, men ettersom jeg hadde en "skrekkopplevelse" for tre år siden med en spiral som nesten ikke ville ut, utsetter jeg i det lengste å bestille time og tenker at "i morgen..."

For ca. 6 år siden var jeg sykmeldt og sliten, og i denne perioden hadde jeg små sammentrekninger eller "ilinger" i underlivet. Er det slik at psykisk slitasje kan "sette seg" i muskulaturen i underlivet i form av slike smerter?

Nå føler jeg igjen at det er ett eller annet som ikke stemmer, men det kan like gjerne være "nerver", eller mine egne tanker i forhold til at noe kan være galt. Kanskje jeg er litt hypokonder? :-) Jeg må også legge til at det ikke har vært noen tilfeller av kreft i min familie, så det skal ikke være noen arvelighetsfaktor her.

Jeg er ellers i god form og har normal menstruasjon. Jeg har kobberspiral som er 3 år gammel.

Egentlig tror jeg nok at alt er normalt, men lurer på hva det kan være som frambringer disse små "stikkene" i underlivet. Jeg kjenner også av og til noe nederst i korsryggen som jeg ikke har lagt merke til før. Kanhende er det bare jeg som legger merke til ting jeg normalt ikke har fokus på eller oppmerksomheten rettet mot.

Er det noen som vet hvilke typer underlivsplager som viser seg i form av smerter/stikk i underlivet?

Og hvor ofte bør man egentlig oppsøke gynekolog i min alder?

Glad for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått til underlivsundersøkelse hvert år, en gang pr år, var jeg deg. Det er nettopp nå, fra nå av og i årene som kommer, at vi kvinner er i faresonen mht kreft.

Selv er jeg 36 år, og har alltid gått til underlivsundersøkelse årlig. Med et par unntakt, der det har "kokt bort" pga flytting slik at det gikk to år mellom, så har jeg vært nøye på det!

Jeg synes definitivt det er på høy tid du kommer deg dit. Staten anbefaler årlig undersøkelse hvert tredje år, men det sier de fordi de vil spare penger og ressurser. Legene selv sier at man bør ta det årlig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til underlivsundersøkelse hvert år, en gang pr år, var jeg deg. Det er nettopp nå, fra nå av og i årene som kommer, at vi kvinner er i faresonen mht kreft.

Selv er jeg 36 år, og har alltid gått til underlivsundersøkelse årlig. Med et par unntakt, der det har "kokt bort" pga flytting slik at det gikk to år mellom, så har jeg vært nøye på det!

Jeg synes definitivt det er på høy tid du kommer deg dit. Staten anbefaler årlig undersøkelse hvert tredje år, men det sier de fordi de vil spare penger og ressurser. Legene selv sier at man bør ta det årlig !

Ja, jeg må nok komme meg avgårde! Ikke det kjekkeste jeg vet, men en nødvendighet. Gynekologen jeg gikk hos har sluttet privatpraksis, har jeg hørt, og egentlig kunne jeg tenkt meg å gått til en kvinnelig gynekolog. Men det er ikke lett å oppdrive... Og fastlegen min har jeg ikke lyst til å bruke til dette formålet. Derfor utsetter og utsetter jeg... Må ringe snart!

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...