Gå til innhold

Skremt etter å ha lest at lungesjukdom kan gi angst/nhd?


Gjest Windsong

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Jeg las dette på ei dansk infoside, og sitter her ganske skremt. Ble plutselig redd for at jeg kan ha noe slikt, jeg er 19 år og røyker (dessverre).

Om dette stemmer: Hvilke lungesjukdommer dreier det seg om?

Mine fysiske symptomer er hovedsakelig press i brystet, lufthunger/følelse av å ikke få puste skikkelig, indre uro og uregelmessig puls.

Har også ei rekke bekymringer og ting jeg er redd for.

Det fysiske har vært der omtrent siden nyttår, men ble verre rundt april.

Har vært hos lege, men har ikke gjennomgått noen fysisk undersøkelse. Skal til psykiater på mandag, og lurer på om jeg da må gjennomgå noen fysisk undersøkelse - det er en av de tingene jeg har angst for.

Og hvor stor er sansynligheta for lungesjukdom???? Jeg er ganske redd for det!

Håper du har tid til å svare, til tross for at jeg skriver litt rotete og maser slik...

I alle fall ville det være til stor hjelp for meg.

http://www.doktoronline.no/homepage/windsong/

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Tror ikke det er noe å bekymre seg over. Så vidt jeg har lest av din innlegg, har du både angst og depresjon. Slike lidelser gir seg ofte utslag i pustebesvær, hjertebank osv.

Det som er så kjiipt med angst er at det er irrasjonelt. Man er redd for noe som ikke er der. Derfor er det lettest for hjernen å forsøke å lage en rasjonell forklaring, men denne er ofte mer skremmende i seg selv. Slik som at du tror du har en lungesykdom. Men blir gående rundt å bekymre seg hele tiden, og det trigger bare angsten ytterligere.

For all del, -det er ikke bra og røyke og man kan få lungesykdomer (kreft osv)av det. Men det er uhyre sjelden at jenter på din alder får lungesykdommer. Hvis du slutter å røyke har du en mindre ting å bekymre deg for!!! Ta en full legesjekk, sånn for sikkerhets skyld, så vet du at alt er i orden.

Lykke til !

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Hei,

Tror ikke det er noe å bekymre seg over. Så vidt jeg har lest av din innlegg, har du både angst og depresjon. Slike lidelser gir seg ofte utslag i pustebesvær, hjertebank osv.

Det som er så kjiipt med angst er at det er irrasjonelt. Man er redd for noe som ikke er der. Derfor er det lettest for hjernen å forsøke å lage en rasjonell forklaring, men denne er ofte mer skremmende i seg selv. Slik som at du tror du har en lungesykdom. Men blir gående rundt å bekymre seg hele tiden, og det trigger bare angsten ytterligere.

For all del, -det er ikke bra og røyke og man kan få lungesykdomer (kreft osv)av det. Men det er uhyre sjelden at jenter på din alder får lungesykdommer. Hvis du slutter å røyke har du en mindre ting å bekymre deg for!!! Ta en full legesjekk, sånn for sikkerhets skyld, så vet du at alt er i orden.

Lykke til !

Klem fra

Takk for svar! Innerst inne tror jeg du har rett.

Jeg ble bare litt nysgjerrig på hva i mine innlegg du tolker dithen at jeg har en depresjon.

Føler meg nemlig ikke spesielt deprimert sjøl...

http://www.doktoronline.no/homepage/windsong/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Innerst inne tror jeg du har rett.

Jeg ble bare litt nysgjerrig på hva i mine innlegg du tolker dithen at jeg har en depresjon.

Føler meg nemlig ikke spesielt deprimert sjøl...

http://www.doktoronline.no/homepage/windsong/

Heisann!

Kanskje litt sleivete av meg å trekke inn depresjon, men angst og depresjon opptrer jo ofte sammen.

Dessuten skriver du jo at du sliter med å sovne, og at du er nedstemt osv. Dessuten er min erfaring at man deprimert av å ha angst, når det virker vanskelig å finne noen utvei.

Men du skal jo til psykiater så vidt jeg vet, så da er det bare å holde humøret oppe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Vær klar over følgende: så godt som ingen som blir henvist for angst, har opprinnelig en ukjent lungesykdom som årsak. Jeg har ikke opplevd noen.

Men på den annen side har mange av de som har lungesykdom også eksta plager fordi de har angst. Dette synes jeg ikke er særlig rart siden følelsen av ikke å få nok luft sannsynligvis er den sterkeste av alle "angsttriggre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Vær klar over følgende: så godt som ingen som blir henvist for angst, har opprinnelig en ukjent lungesykdom som årsak. Jeg har ikke opplevd noen.

Men på den annen side har mange av de som har lungesykdom også eksta plager fordi de har angst. Dette synes jeg ikke er særlig rart siden følelsen av ikke å få nok luft sannsynligvis er den sterkeste av alle "angsttriggre"

Takk skal du ha :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...