Gå til innhold

Har mozart betyning for den mentale helsen?


Gjest den musikalske

Anbefalte innlegg

Gjest den musikalske

Mener å ha hørt at mozart skal være bra å høre på for visse grupper.

Hvordan virker den inn på f.eks psykisk lidelse og inteligens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var en undersøkelse som mente å ha belegg for at barn i magen ble mer inteligente av å høre mozart. Det er tilgbakevist.

Men når det gjelder musikk og psykiske lidelser er det faktisk en norsk lege som har skrevet og gjort mye på dette. Jeg husker ikke navnet hans, men han jobber (jobbet) på Luisenberg sykehus i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

På Haukåsenseminaret i juni-2002 holdt jeg et foredrag med tittelen: "Det vitenskapelige grunnlag for kunstterapi i psykiatrien".

Etter å ha gjennomgått en mengde vitenskapelige publikasjoner, var konklusjonen når det gjelder den musikalske biten svært entydig:

Mozart er "drug of choice".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Haukåsenseminaret i juni-2002 holdt jeg et foredrag med tittelen: "Det vitenskapelige grunnlag for kunstterapi i psykiatrien".

Etter å ha gjennomgått en mengde vitenskapelige publikasjoner, var konklusjonen når det gjelder den musikalske biten svært entydig:

Mozart er "drug of choice".

...i motsetning til Dimmur Borgir antar jeg *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Haukåsenseminaret i juni-2002 holdt jeg et foredrag med tittelen: "Det vitenskapelige grunnlag for kunstterapi i psykiatrien".

Etter å ha gjennomgått en mengde vitenskapelige publikasjoner, var konklusjonen når det gjelder den musikalske biten svært entydig:

Mozart er "drug of choice".

Hva med kunstterapi generelt? F.eks bildeterapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Haukåsenseminaret i juni-2002 holdt jeg et foredrag med tittelen: "Det vitenskapelige grunnlag for kunstterapi i psykiatrien".

Etter å ha gjennomgått en mengde vitenskapelige publikasjoner, var konklusjonen når det gjelder den musikalske biten svært entydig:

Mozart er "drug of choice".

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Mozart har de rette 'svingningene' for å oppnå maksimal innlæringsevne. Fint å ha i bakgrunnen når en skal konsentrere seg om studiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det siste: Kanskje tenker du på Audun Myskja, som for noen få år siden kom med en bok som het "Den musiske medisin"? Spennende! Vet ikke om han har vært på Lovisenberg, nå er han i alle fall i allmennpraksis på Ski (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernemor

Det (lege)middel en skal velge (først).

Hvis du har forsket(?) på at Mozart har slik positiv effekt, hvorfor inngår ikke det i dine råd til oss da?

Det har aldri vært 'drug of choice' noen steder her så vidt jeg kan huske.

Hva er forklaringen på det?

Jeg er glad i Mozart jeg nemlig, og kunne godt tenke meg en 'resept' med Mozart istedenfor SSRI. Siden Mozart er det beste valget! Det er et eller annet som ikke stemmer her. Mozart er nok for billig! (Nei, den var ekkel! Unnskyld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en undersøkelse som mente å ha belegg for at barn i magen ble mer inteligente av å høre mozart. Det er tilgbakevist.

Men når det gjelder musikk og psykiske lidelser er det faktisk en norsk lege som har skrevet og gjort mye på dette. Jeg husker ikke navnet hans, men han jobber (jobbet) på Luisenberg sykehus i Oslo.

Han heter Audun Myskja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en undersøkelse som mente å ha belegg for at barn i magen ble mer inteligente av å høre mozart. Det er tilgbakevist.

Men når det gjelder musikk og psykiske lidelser er det faktisk en norsk lege som har skrevet og gjort mye på dette. Jeg husker ikke navnet hans, men han jobber (jobbet) på Luisenberg sykehus i Oslo.

Nærmere bestemt på Hospice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Det var en undersøkelse som mente å ha belegg for at barn i magen ble mer inteligente av å høre mozart. Det er tilgbakevist.

Men når det gjelder musikk og psykiske lidelser er det faktisk en norsk lege som har skrevet og gjort mye på dette. Jeg husker ikke navnet hans, men han jobber (jobbet) på Luisenberg sykehus i Oslo.

Tror nok at musikk generellt har betydning på den psykiske helsen. For en del år tilbake , da jeg var svært suicidal og ustabil, hørte jeg mye på en del dyster musikk , blandt annet flere låter av Guns n' Roses(Coma, Dead Horse, Don't Cry m.fl....), Enya - Kan virke deprimerende hvis en er langt nede.Dessuten flere låter av metallica.

Det var ikke bra ... når foreldrene mine hørte at jeg spilte den musikken, bar det som regel rett til pumping en time eller to etterpå.

Nå hører jeg mye på Santana, U2, Sting, Anneli Drecker...mye fart i den musikken. Trasker og går lange turer rundt psykehuset her, får ut mye sinne og frustrasjoner.....positivt for meg, tror jeg.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis du har forsket(?) på at Mozart har slik positiv effekt, hvorfor inngår ikke det i dine råd til oss da?

Det har aldri vært 'drug of choice' noen steder her så vidt jeg kan huske.

Hva er forklaringen på det?

Jeg er glad i Mozart jeg nemlig, og kunne godt tenke meg en 'resept' med Mozart istedenfor SSRI. Siden Mozart er det beste valget! Det er et eller annet som ikke stemmer her. Mozart er nok for billig! (Nei, den var ekkel! Unnskyld)

Jeg har ikke forsket på det. Jeg har lest og gjort et sammendrag av andres forskning.

Som eneste tiltak (monoterapi) strekker dessverre ikke Mozart til ved alvorlige tilstander. Men som tilleggsbehandling kan jeg trygt anbefale det. Det øker uansett livskvaliteten.

Jeg _tror_ vi ville fått en langt bedre verden om alle hørte mer på Mozart. Mitt doseforslag er > 1 time per døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...