Gå til innhold

Fødselsdepresjon?


Dolphinia

Anbefalte innlegg

Det begynte i grunn da jeg var gravid. Ble tidlig sykmeldt pga at jeg var helt utslitt, legens diagnose var utmattelse. Jeg lå ofte i senga og bare gråt og gråt og gråt, ikke pga noe spesielt, ikke pga. noenting egentlig, jeg bare gråt og ingen trøst hjalp i det hele tatt. Kontaktet legen min, og han sendte meg til jordmor på sykehuset som fikk beskjed om at jeg hadde fødselsangst! Jeg gruet meg såklart, men ikke noe mer enn det som er vanlig.

Ingen hjelp med andre ord.

Sliter omtrent enda mer etter fødselen. Er trist, tom, vært på nippet til å slå sønnen min flere ganger, jeg er redd rett og slett. Vet ikke hva som er galt med meg. Om kort tid begynner jeg å jobbe igjen, vet ikke om jeg orker, har ikke råd til å utvide permisjonen heller, har slitt med følelsene til samboern også. Jeg neste alltid trist og lei, og sliten. Nå er sønnen hos foreldrene mine, Det sprakk for meg igår og jeg tok et oppgjør med familien om hvor sliten jeg er at jeg ikke takler maset fra dem og kommentarer som hele tiden dukker opp. Tror det gikk opp et lys for dem alle. Moren min ville gjerne avlaste meg mer og skal prate med svigermor om at hun kan ta litt også. Samboern skjønte først igår hvor ille jeg har det. Han har hele tiden sagt at han har savnet gamle meg, jeg smilte alltid, alltid i godt humør og var mer livlig.

Er det depresjon?

Isåfall hva gjør jeg, sliter med å skulle ta kontakt med lege, men jeg må vel det for å få videre hjelp. Hva hvis legen ikke tror meg?

Hva gjør jeg? Hva er galt meg meg?

Orker ikke å ha det sånn lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Bra at du har sagt fra om hvordan du har det til familien og at de vil hjelpe deg med avlastning.

For å få hjelp må du nok til legen din.

Lykke til!

Men må man ut med hele historien der eller? Har ikke lyst til at legen skal vite alt, det er noe som er så vanskelig å prate om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må man ut med hele historien der eller? Har ikke lyst til at legen skal vite alt, det er noe som er så vanskelig å prate om...

Du kan si det som det er. "Jeg syns det er vanskelig å fortelle deg hele historien, men jeg føler meg deprimert og trenger hjelp".

Tviler på at legen presser deg til å fortelle, slik at du føler deg ukomfortabel.

Om du kan sette ord på hvordan du har det her og nå så er det antagelig det viktigste.

(Har du plagsomme tanker, søvnproblemer, apatisk, usosial, sint .. etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si det som det er. "Jeg syns det er vanskelig å fortelle deg hele historien, men jeg føler meg deprimert og trenger hjelp".

Tviler på at legen presser deg til å fortelle, slik at du føler deg ukomfortabel.

Om du kan sette ord på hvordan du har det her og nå så er det antagelig det viktigste.

(Har du plagsomme tanker, søvnproblemer, apatisk, usosial, sint .. etc)

Sliter noen ganger med å sovne,ellers er det heller det at jeg trenger enorme mengder med søvn. irritert, sint, blir sinna på sønnen min, og stakkars lille gutten er bare 10 mnd...

trist, gråter mye, kvalm, uvel, vondt i magen og også lett at jeg blir sint, og det går mye utover samboern min også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en typisk depresjon.

Du trenger ikke fortelle legen alt, men tror du skal bearbeide tanken om å gå til psykolog litt. Det er ikke farlig, du blir bare fortere frisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter noen ganger med å sovne,ellers er det heller det at jeg trenger enorme mengder med søvn. irritert, sint, blir sinna på sønnen min, og stakkars lille gutten er bare 10 mnd...

trist, gråter mye, kvalm, uvel, vondt i magen og også lett at jeg blir sint, og det går mye utover samboern min også

Høres ut som symptomer på depresjon. Du bør be om å ta blodprøve for å sjekke jerninnholdet i blodet, stoffskiftet og B12 i tillegg.

Fint om du poster et innlegg og sier fra hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som symptomer på depresjon. Du bør be om å ta blodprøve for å sjekke jerninnholdet i blodet, stoffskiftet og B12 i tillegg.

Fint om du poster et innlegg og sier fra hvordan det går. :)

Hvorfor trenger jeg de prøvene egentlig?

Er dette noe som oppstår ofte med at stofskiftet ikke er bra, at man har mangler i kroppen?

Hørt om at akupunktur skal hjelpe mot depresjon? Fikk tilbud fra moren min om at de kunne betale akupunktur for meg for hun mente det ville hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger jeg de prøvene egentlig?

Er dette noe som oppstår ofte med at stofskiftet ikke er bra, at man har mangler i kroppen?

Hørt om at akupunktur skal hjelpe mot depresjon? Fikk tilbud fra moren min om at de kunne betale akupunktur for meg for hun mente det ville hjelpe...

Man pleier å ta slike tester for å utelukke fysisk sykdom. Stoffskiftesykdom, blodmangel og B12 mangel kan gi noen av de samme symptomene som depresjon.

Jeg tror ikke det er påvist at akupunktur hjelper mot depresjon.

Andre alternative behandlingsformer kan være bruk av lyslampe. (Tror det blir mest brukt ang. "vinterdepresjoner".)

Omega3 er også viktig for psyken.

Reseptfrie midler som Johannesurt brukes av mange. Det hjelper hovedsakelig for milde depresjoner. Usikker på om det kan brukes om du ammer.

Medikamentet kan påvirke andre medisiner du eventuelt bruker.

Jeg håper du kontakter lege og ikke prøver å ordne opp i alt selv. Spesielt med tanke på at du har et lite barn å ta deg av er det viktig at du får riktig behandling så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man pleier å ta slike tester for å utelukke fysisk sykdom. Stoffskiftesykdom, blodmangel og B12 mangel kan gi noen av de samme symptomene som depresjon.

Jeg tror ikke det er påvist at akupunktur hjelper mot depresjon.

Andre alternative behandlingsformer kan være bruk av lyslampe. (Tror det blir mest brukt ang. "vinterdepresjoner".)

Omega3 er også viktig for psyken.

Reseptfrie midler som Johannesurt brukes av mange. Det hjelper hovedsakelig for milde depresjoner. Usikker på om det kan brukes om du ammer.

Medikamentet kan påvirke andre medisiner du eventuelt bruker.

Jeg håper du kontakter lege og ikke prøver å ordne opp i alt selv. Spesielt med tanke på at du har et lite barn å ta deg av er det viktig at du får riktig behandling så fort som mulig.

Planlegger å ta kontakt med lege, det er tøft å bare komme seg så langt, jeg brukte flere måneder sist på å bygge opp motet.

Vanskelig å fortelle om følelsene mine, selv til samboern min.

Men jeg prøver og skriver det helelr ned dersom jeg ønsker å fotelle noe som blir for vanskelig å si.

Redd jeg ikke skal klare å gi utrykk for følelsene mine når jeg kommer til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en typisk depresjon.

Du trenger ikke fortelle legen alt, men tror du skal bearbeide tanken om å gå til psykolog litt. Det er ikke farlig, du blir bare fortere frisk :-)

Jeg vet. Men det er vanskelig å ta det skrittet med å kontakte legen. Tok lang tid sist før jeg tok motet til meg og fikk ingen hjelp, derfor føles det enda litt vanskeligere idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger å ta kontakt med lege, det er tøft å bare komme seg så langt, jeg brukte flere måneder sist på å bygge opp motet.

Vanskelig å fortelle om følelsene mine, selv til samboern min.

Men jeg prøver og skriver det helelr ned dersom jeg ønsker å fotelle noe som blir for vanskelig å si.

Redd jeg ikke skal klare å gi utrykk for følelsene mine når jeg kommer til legen.

Jeg skjønner det er vanskelig å ta kontakt med legen siden du ikke ble hørt sist gang.

Ville det vært enklere om samboeren din eller en venn ble med deg?

Å skrive ned hva man tenker og føler er ikke dumt. Det gjør at du blir mer bevisst på egen situasjon.

Du kan ta med deg noen notater til legetimen om det gjør deg tryggere i situasjonen. Et annet alternativ er å skrive et brev til legen din om du syns det er en god løsning.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at du ikke klarer å forklare godt nok.

Legen har spørreskjemaer som han kan bruke for å sette diagnose. Hvis du sier du tror du er deprimert så tenker jeg legen tar styringen derfra.

Du kan be om henvisning til psykiater ellr psykolog om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet. Men det er vanskelig å ta det skrittet med å kontakte legen. Tok lang tid sist før jeg tok motet til meg og fikk ingen hjelp, derfor føles det enda litt vanskeligere idag.

Tror det er depresjonen som gjør det så vanskelig, man vil heller grave seg ned.

Det er vanskelig å få hjelp. Tror nok allikevel du får det nå, særlig siden du har barn.

Tenk gjennom alle symptomene dine på forhånd, sånn at du bare kan liste de opp, når du kommer dit.

Hvis du ikke klarer å bestille time, få samboeren din til å ringe. Det er ikke flaut, du trenger det, og det understreker bare at du trenger hjelp.

Lykke til, det er mange som har hatt det som deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg skjønner det er vanskelig å ta kontakt med legen siden du ikke ble hørt sist gang.

Ville det vært enklere om samboeren din eller en venn ble med deg?

Å skrive ned hva man tenker og føler er ikke dumt. Det gjør at du blir mer bevisst på egen situasjon.

Du kan ta med deg noen notater til legetimen om det gjør deg tryggere i situasjonen. Et annet alternativ er å skrive et brev til legen din om du syns det er en god løsning.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at du ikke klarer å forklare godt nok.

Legen har spørreskjemaer som han kan bruke for å sette diagnose. Hvis du sier du tror du er deprimert så tenker jeg legen tar styringen derfra.

Du kan be om henvisning til psykiater ellr psykolog om du ønsker det.

Nå har jeg funnet ut at jeg muligens har hypoterose eller hva det heter, noe med stoffskiftet hvertfall, skal på privatklinikk til spesialist imorgen og ta prøver.... Forhåpentligvis er det grunnen og at det er alt jeg trenger av behandling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut at jeg muligens har hypoterose eller hva det heter, noe med stoffskiftet hvertfall, skal på privatklinikk til spesialist imorgen og ta prøver.... Forhåpentligvis er det grunnen og at det er alt jeg trenger av behandling!

Ja, der ser du!

Ofte henger psykisk og fysisk nøye sammen! :)

Håper du får god hjelp og at du blir bedre raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ja, der ser du!

Ofte henger psykisk og fysisk nøye sammen! :)

Håper du får god hjelp og at du blir bedre raskt!

Har vært hos spesialist noen ganger, har sannsynligvis lavt stoffskifte, vises ikke nok på prøver, men har de fleste symptomer.... Har begynt en prøvebehandling med tyroksin, tar nå 75 mikrogram daglig, håper det hjelper etterhvert.

Desverre er ikke depresjonen blitt noe bedre, muligens bare verre..... har ennå ikke klart eå søke hjelp, men er mulig samboern blir med meg neste legetime.... Vi får se an nærmere, skal til legen 29.mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...